6236 Programmering I Agenda/Inheritance

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search

En meget brugt ting i objektorienteret programmering er muligheden for at arve fra andre klasser.

Lad os antage at vi har fået en ny type af konto der kan spærres for hævninger indtil en bestemt dato.

Det kan vi gøre ved at oprette en ny Class der har attributten friDato og arver fra Konto. Derved får vi en klasse der kan alt som Konto kan, plus det der er tilføjet i den nye klasse.

    class Opsparing : Konto
    {
        //fri Dato angiver hvornår pengene kan hæves fra
        public DateTime friDato;

        //Konstruktøren tager saldo som parameter på samme måde og sender input direkte videre til base (Konto).
        public Opsparing(double saldo):base (saldo)
        {

        }
    }

I main anvendes klassen på samme måde som Konto

static void Main(string[] args)
{
	//Her laves en ny variable af type Konto
	Opsparing k = new Opsparing(25000);
	k.oplysSaldo();
}