Bekendtgørelse data Version 6

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search

BEK nr 224 af 14/03/2007 Historisk

  • Offentliggørelsesdato: 23-03-2007
  • Undervisningsministeriet
  • BEK nr 138 af 28/02/2008
  • Lovgivning forskriften vedrører
    • LBK nr 1244 af 23/10/2007
  • Yderligere dokumenter:
    • Alle cirkulærer, vejledninger m.v. til denne bekendtgørelse
    • Afgørelser truffet i henhold til denne retsforskrift
    • Beretninger fra ombudsmanden, der anvender denne retsforskrift
  • Oversigt (indholdsfortegnelse)Kapitel 1 Uddannelsen
  • Kapitel 2 Uddannelsens varighed og struktur m.v.
  • Kapitel 3 Skoleundervisningen og praktikuddannelsen m.v.
  • Kapitel 4 Bedømmelse m.v.
  • Kapitel 5 Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser

Den fulde tekstBekendtgørelse om data- og kommunikationsuddannelsen


I medfør af § 4, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 183 af 22. marts 2004, fastsættes:

Kapitel 1

Uddannelsen

§ 1. Uddannelsens formål er, at eleven gennem skoleundervisning og praktikuddannelse opnår kompetence inden for et af følgende specialer:

1) Datatekniker.

2) It-supporter (trin 1 i specialet kontorservicetekniker).

3) Kontorservicetekniker.

4) Teleinstallationstekniker.

5) Telesystemtekniker.

Stk. 2. Speciale, herunder trin, vælges ved indgåelse af uddannelsesaftale.


§2

§ 2. Den uddannede inden for data- og kommunikationsuddannelsen skal kunne udføre alle arbejdsprocesser, der forekommer inden for det område, som det valgte speciale retter sig imod under iagttagelse af gældende miljø- og sikkerhedsbestemmelser samt lovgivningen om registre og copyright.

Stk. 2. Den uddannede datatekniker skal kunne

1) planlægge, installere, konfigurere, administrere, vedligeholde, samt på system- og modulniveau fejlfinde og fejlrette avancerede serverløsninger,

2) designe, opbygge, administrere, vedligeholde, fejlfinde og fejlrette på avancerede LAN (Local Area Network) og WAN netværk (Wide Area Network), herunder foretage installation og konfiguration af enheder i netværket,

3) implementere og administrere forskellige sikkerhedsløsninger,

4) arbejde med andre IP (Internet Protocol)-baserede og trådløse løsninger,

5) beherske udvalgte programmeringssprog,

6) designe, opbygge og implementere databaser ved anvendelse af branchens programmel,

7) udarbejde teknisk dokumentation og instruere brugere i anvendelse af datasystemer og programmel og

8) planlægge, implementere og opsætte forskellige sikkerheds- og backupløsninger.

Stk. 3. Den uddannede it-supporter og kontorservicetekniker skal kunne

1) opbygge, installere, konfigurere, afprøve, vedligeholde, opgradere, fejlfinde og fejlrette pc’er, servere og netværk med tilhørende perifere enheder på system- og modulniveau,

2) udvælge og anvende instrumenter og andet udstyr til kontrol, fejlsøgning og fejlretning, samt anvende tilhørende dokumentation på fremmedsprog,

3) installere, konfigurere, brugertilpasse og opgradere standard operativsystemer og applikationer på pc’er,

4) vejlede og instruere og supportere kunder og brugere på en tilfredsstillende måde i anvendelsen af hardware, software og forskellige sikkerhedsløsninger, og

5) installere, konfigurere, idriftsætte, administrere, fejlfinde og fejlrette på forskellige serverløsninger.

Stk. 4. Den uddannede kontorservicetekniker skal endvidere kunne

1) installere, vedligeholde, kontrollere, fejlfinde og fejlrette kontormaskiner og systemer til system- eller modulniveau,

2) udvælge og anvende måleinstrumenter og andet udstyr til kontrol, fejlsøgning og fejlretning på typiske brancheprodukter, herunder anvende tilhørende dokumentation samt udarbejde dokumentation for udført arbejde og

3) vejlede og instruere kunder og brugere på en tilfredsstillende måde i anvendelsen af maskiner og systemer med det tilhørende programmel.

Stk. 5. Den uddannede teleinstallationstekniker og telesystemtekniker skal kunne

1) installere og montere forskellige typer kundevendte installationer inden for teleområdet, under hensyntagen til gældende regler,

2) installere, konfigurere, sammenkoble, tilslutte og kontrollere samt fejlsøge og fejlrette til modulniveau på typiske produkter, systemer og anlæg med analog-, impuls-, digital-, computer- og datatransmissionsteknik,

3) udvælge og anvende instrumenter og andet udstyr til kontrol, fejlsøgning og fejlretning på typiske produkter, apparater og kabelnet, samt anvende tilhørende dokumentation på fremmedsprog,

4) vedligeholde og modificere typiske produkter og anlæg ved hjælp af tilhørende dokumentation samt udarbejde dokumentationsmateriale over udført arbejde og

5) vejlede ved anvendelse af typiske produkter, apparater og kabelnet, ud fra ønsker og behov hos kunde og bruger.

Stk. 6. Den uddannede telesystemtekniker skal endvidere kunne

1) installere, opsætte, konfigurere og sammenkoble specialiserede brancheprodukter, og ud fra kundeønsker fremkommen med løsningsforslag til installationer,

2) planlægge og opbygge trådløse net under hensyntagen til fuld dækning og sikkerhed, og

3) designe og opbygge mindre IP (Internet Protocol)-baserede telefon- og netværksløsninger.

Stk. 7. Eleven skal opnå teknisk-faglige, almene og personlige kompetencer for både selvstændigt og i samarbejde med andre at kunne planlægge og varetage forekommende opgaver inden for brancheområdet, herunder udføre arbejdet på en effektiv, kvalitets- og sikkerhedsbevidst måde. Eleven skal endvidere opnå bevidsthed om egne udviklingsmuligheder.

§ 3. Uddannelsen er henført til den erhvervsfaglige fællesindgang for Teknologi og Kommunikation.

Stk. 2. Det faglige udvalg for uddannelsen er Det Faglige Udvalg for Strøm, Styring og Proces.

Kapitel 2

Uddannelsens varighed og struktur m.v.

§ 4. Uddannelsen varer

1) for specialet datatekniker 5 år,

2) for specialerne telesystemtekniker og kontorservicetekniker 4 år og

3) for specialerne it-supporter og teleinstallationstekniker 2 1/2 år.

Stk. 2. Uddannelsen omfatter et grundforløb på 20 uger, og et hovedforløb, der omfatter praktikuddannelse og skoleundervisning. Skoleundervisningen i hovedforløbet varer

1) for specialet datatekniker 55 uger, fordelt på skoleperioder på henholdsvis 10, 10, 8, 9, 6 og 3 uger samt valgfri specialefag,

2) for specialet telesystemtekniker 40 uger, fordelt på skoleperioder på henholdsvis 10, 9, 5 og 5 uger samt valgfri specialefag,

3) for specialet teleinstallationstekniker 25 uger, fordelt på skoleperioder på henholdsvis 10, 9 og 5 uger samt valgfri specialefag,

4) for specialet kontorservicetekniker 40 uger, fordelt på skoleperioder på henholdsvis 10, 10, 5, 5, 4 og 3 uger samt valgfri specialefag og

5) for specialet it-supporter 25 uger, fordelt på skoleperioder på henholdsvis 8, 8 og 5 uger samt valgfri specialefag.

Stk. 3. Hovedforløbet kan suppleres med valgfri undervisning (påbygning), jf. bekendtgørelsen om erhvervsuddannelser. (hovedbekendtgørelsen).

Stk. 4. Varigheden og strukturen efter stk. 1 og 2 fraviges ved uddannelsesforløb efter §§ 6 og 7.

§ 5. Det er en betingelse for at begynde på skoleundervisningen i hovedforløbet, at eleven har bevis for gennemførelse af grundforløbet i indgangen efter reglerne i hovedbekendtgørelsen.

Stk. 2. I grundforløbet skal eleven have opnået mindst beståelseskarakter i grundfaget matematik og det uddannelsesrettede områdefag, der er beskrevet i § 10.

Særlige forløb og godskrivning

§ 6. For personer med relevante forudsætninger på baggrund af tidligere beskæftigelse eller uddannelse kan skolen efter samråd med det faglige udvalg tilrettelægge et særligt uddannelsesforløb, bestående af perioder med henholdsvis skoleundervisning og praktikuddannelse. Varigheden af skoleundervisningen inklusive eventuelt suppleringskursus må ikke overstige varigheden efter § 4. Skoleundervisningen omfatter grundfag, områdefag, specialefag og valgfag.

§ 7. Skolen kan efter samråd med det faglige udvalg oprette et supplerende kursus efter hovedbekendtgørelsen . Kurset kan være omfattet af uddannelsesaftale. Kurset kan omfatte et forløb på indtil 2 uger, der har til formål at der kan ske en vurdering af elevens kompetencer med henblik på afgørelse om eventuel godskrivning.

§ 8. Eleven kan få godskrevet (få merit for) dele af uddannelsen efter hovedbekendtgørelsen og efter anvisningerne i vejledningen til bekendtgørelsen.

Kapitel 3

Skoleundervisningen og praktikuddannelsen m.v.

Skoleundervisningen

§ 9. Grundforløbet omfatter følgende grundfag, der er særligt for hovedforløbet: Fremmedsprog, engelsk, niveau F, 2 uger.

§ 10. Grundforløbet omfatter følgende områdefag, der er særligt for hovedforløbet, og som varer i alt 6 uger:

1) Pc og netværk Niveau: Rutine

a) Pc-teknik Eleven kan arbejde med opbygning, konfiguration, afprøvning og samling af computere under hensyntagen til EMC (ElectroMagnetic Compatibility)-korrekt montage, herunder opgradere en computer gennem installation, udskiftning og konfiguration af enheder som eksempelvis netkort, lydkort videokort, harddisk og cd-rom-drev.

b) Operativsystemer Eleven kan installere, konfigurere og foretage opgradering af et aktuelt og nutidigt operativsystem. Eleven kan anvende operativsystemets værktøjer til overvågning og måling af operativsystemets ydelse, herunder foretage fejlfinding på systemproblemer.

c) Datakommunikation Eleven kan foretage opbygning af mindre lokalnet med standard netværkskomponenter, herunder tilslutte og afprøve serie- og parallelkommunikerende enheder. Eleven har kendskab til LAN/WAN netværk (Local Area Network/Wide Area Network) og standarder på det fysiske lag, herunder foretage fysisk fejlfinding og fejlretning på et lokalt netværk.

d) Sikkerhed Eleven har kendskab til sikkerhed på operativsystemer og netværk, herunder implementering af Firewall, antivirusprogram og drift samt support af backup på systemer.

§ 11. Undervisningen i hovedforløbet omfatter følgende grundfag, der varer i alt 8 uger for specialerne datatekniker og kontorservicetekniker, 7 uger for specialet it-supporter, 5 uger for specialet teleinstallationstekniker og 6 uger for specialet telesystemtekniker:

1) Engelsk, niveau E for alle specialer.

2) Informationsteknologi, niveau E.

3) Læring, kommunikation og samarbejde, 2 uger for specialerne kontorservicetekniker og datatekniker, og 1 uge for specialerne it-supporter, teleinstallationstekniker og telesystemtekniker.

4) Produktudvikling, produktion og service, 2 uger for specialerne it-supporter, kontorservicetekniker og datatekniker, og 1 uge for specialet telesystemtekniker. Specialet teleinstallationstekniker har ikke dette fag.

§ 12. Undervisningen i hovedforløbet omfatter for alle specialer følgende områdefag, der varer i alt 2,5 uger:

1) Netværk I Niveau: Rutine Eleven kan i forbindelse med opbygning og vedligeholdelse af lokalnet, foretage installation og grundlæggende konfiguration af enheder i netværket, som f.eks. routere, samt anvende forskellige værktøjer til fejlfinding på netværket.

2) Operativsystemer I Niveau: Rutine Eleven kan installere, opgradere, konfigurere og anvende et serveroperativsystem, herunder foretage bruger- og ressourceadministration samt installation og konfiguration af forskellige værktøjer.

Stk. 2. Undervisningen i hovedforløbet omfatter endvidere for specialerne datatekniker, it-supporter, kontorservicetekniker og telesystemtekniker følgende områdefag, der varer i alt 1,5 uger:

1) Netværk II Niveau: Rutine Eleven kan deltage i design og opbygning af mindre lokalnet med standard netværkskomponenter, herunder foretage installation og konfiguration af forskellige enheder i netværket som f.eks. switche og routere.

Stk. 3. Undervisningen i hovedforløbet omfatter endvidere for specialerne it-supporter, kontorservicetekniker og telesystemtekniker følgende områdefag, der varer i alt 1 uge:

1) Operativsystemer II Niveau: Rutine Eleven kan installere og konfigurere en server i forhold til forskellige server services, herunder installere og konfigurere forskellige typer af sikkerhed.

Stk. 4. Undervisningen i hovedforløbet omfatter endvidere for specialerne it-supporter, kontorservicetekniker, teleinstallationstekniker og telesystemtekniker følgende områdefag, der varer i alt 1,5 uge:

1) Computerteknologi Niveau: Rutine Eleven kan dimensionere, installere, konfigurere og opgradere hardware og software på en computer/server, herunder foretage diagnosticering og fejlretning til modulniveau. Endvidere kan eleven instruere, servicere og vejlede brugere.

Stk. 5. Undervisningen i hovedforløbet omfatter endvidere for specialerne datatekniker, it-supporter og kontorservicetekniker følgende områdefag, der varer i alt 1,5 uge:

1) Netværk III Niveau: Rutine Eleven kan i forbindelse med opbygning og vedligeholdelse af lokalnet med ekstern opkobling, foretage installation og konfiguration af opkoblinger og enheder i netværket som f.eks. switche og routere, samt foretage fejlfinding på netværket.

§ 13. Til specialet datatekniker er knyttet følgende bundne specialefag, der varer i alt 31,5 uger:

1) Serverteknologi Niveau: Rutine Eleven kan installere, konfigurere, administrere og vedligeholde forskellige typer af netværksservere, der er baseret på f.eks. Windows- og UNIX/LINUX-operativsystemer, herunder arbejde med backup, fejlsøgning og forskellige sikkerhedsaspekter.

2) Netværksteknolog Niveau: Avanceret Eleven kan opbygge, vedligeholde og administrere avancerede og skalerbare LAN (Local Area Network)- og WAN (WideArea Network)-netværk, herunder foretage installation og konfiguration af enheder i netværket, samt anvende forskellige avancerede analyse- og fejlsøgningsværktøjer til fejlfinding på netværket.

3) Backupteknologi Niveau: Rutine Eleven kan installere og opsætte forskellige former for backup.

4) Sikkerhed II Niveau: Rutine Eleven kan implementere og administrere forskellige sikkerhedsløsninger i et serverbaseret netværk.

5) Programmering Niveau: Rutine Eleven kan anvende udvalgte programmeringssprog med tilhørende teknikker og udviklings- og debugningsværktøjer.

6) Databaser Niveau: Rutine Eleven kan designe, udvikle og implementere SQL (Structured Query Language)-databaser, herunder anvende SQL-sprogets teknikker.

7) IP (Internet Protocol)-telefoni Niveau: Rutine Eleven har kendskab til de grundlæggende principper, arkitekturer og problemstillinger i IP-baseret telefoni, og kan deltage i design, installation, konfiguration og vedligeholdelse af mindre IP telefonløsninger.

8) It-kravsspecifikation Niveau: Rutine Eleven har kendskab til de primære elementer i en kravsspecifikation og kan deltage i udarbejdelse af it-kravsspecifikationer.

9) Mobil og trådløse systemer Niveau: Rutine Eleven har kendskab til mobile og trådløse bærenet, herunder værktøjer og teknikker der typisk tilbydes i forbindelse hermed. Endvidere kan eleven planlægge og opbygge mindre trådløse net under hensynstagen til fuldt dækning og sikkerhed.

10) Serverteknologi II Niveau: Avanceret Eleven kan planlægge, installere, konfigurere, vedligeholde og administrere blandede og avancerede serverløsninger.

11) Backupteknologi II Niveau: Rutine Eleven kan deltage i planlægningen og opsætningen af automatiske og netværksbaserede backupløsninger, herunder fejlsøgning og fejlretning heraf.

12) Sikkerhed III Niveau: Avanceret Eleven har kendskab til forskellige sikkerhedsproblemer i et netværk og kan planlægge, installere og opsætte forskellige sikkerhedsløsninger som f.eks. kryptering af data, Firewall og NAT (Network Adress Translation).

§ 14. Til specialerne it-supporter og kontorservicetekniker er knyttet følgende bundne specialefag, der varer i alt 4 uger:

1) Operativsystemer III Niveau: Avanceret Eleven kan planlægge, installere, idriftsætte, vedligeholde og administrere en samlet serverløsning indeholdende forskellige servertyper.

2) Fejlfinding Niveau: Rutine Eleven kan ud fra strukturerede metoder og ved hjælp af branchens dokumentation og relevante måleudstyr fejlfinde og fejlrette på branchens udstyr til modulniveau, herunder arbejde under hensyntagen til korrekt ESD (ElectroStatic Discharge)- og EMC (ElektroMagnetic Compatibility)-korrekt håndtering og i overensstemmelse med gældende sikkerheds- og miljøregler.

Stk. 2. Udover de i stk. 1 nævnte fag er der til specialet kontorservicetekniker knyttet følgende bundne specialefag, der varer i alt 14 uger:

1) Kontormaskiner Niveau: Avanceret Eleven kan hardware- og softwaremæssigt foretage planlægning, installation, opsætning, opdatering, sammenkobling, justering og funktionsafprøvning af relevante brancheprodukter, både som standalone og som netværksløsninger, herunder foretage fejlfinding og fejlretning på installationer under hensyntagen til korrekt ESD (ElectroStatic Discharge)- og EMC (ElectroMagnetic Compatibility)-håndtering og i overensstemmelse med gældende sikkerheds- og miljøregler. Eleven kan i forbindelse med sit arbejde anvende relevante måleinstrumenter, testprogrammer og dokumentationsmaterialer, herunder udføre dokumentation for udført arbejde. Endvidere kan eleven vejlede og supportere kunder og brugere omkring installation, opsætning og betjening af kontormaskiner med tilhørende programmer.

2) Trådløst netværk Niveau: Rutine Eleven har kendskab til og kan under vejledning arbejde med aktuelle trådløse teknologier som f.eks. trådløs LAN (Local Area Network), herunder de enheder og teknikker der anvendes i forbindelse hermed, samt de tilhørende sikkerhedsproblematikker.

3) Fejlfinding II Niveau: Rutine Eleven kan ud fra strukturerede og analytiske metoder og ved hjælp af branchens dokumentation, funktionstest, fejlkode-meddelelser samt med relevant måleudstyr og målemetoder fejlfinde og fejlrette på kontormaskiner til modul- og blokniveau, herunder arbejde under hensyntagen til korrekt ESD (ElectroStatic Discharge)- og EMC (ElectroMagnetic Compatibility)-korrekt håndtering og i overensstemmelse med gældende sikkerheds- og miljøregler. Eleven kan endvidere foretage mekaniske og elektriske justeringer ud fra produktspecifikationerne.

§ 15. Til specialerne teleinstallationstekniker og telesystemtekniker er knyttet følgende bundne specialefag, der varer i alt 14 uger:

1) Dokumentation Niveau: Begynder Eleven kan anvende og udarbejde dokumentation efter strukturerede og standardiserede metoder.

2) Datakommunikation I Niveau: Begynder Eleven kan deltage i design og opbygning af mindre lokalnet med standard netværkskomponenter, herunder konfiguration og dokumentation heraf.

3) Elektronik I Niveau: Rutine Eleven kan efter gældende regler foretage kundeinstallation af typiske teleprodukter og supplerende installationsdele, herunder foretage fejlfinding på installationer. Endvidere kan eleven under hensyn til korrekt ESD (ElectroStatic Discharge)- og EMC (ElectroMagnetic Compatibility)-håndtering arbejde med service på produkter der indeholder analog- og digitalteknik og herunder anvende relevante måleinstrumenter.

4) Netstruktur I Niveau: Begynder Eleven kan beskrive forskellige kommunikationsnets overordnede strukturer og sammenhænge, herunder forskellige topologier og strukturer der anvendes inden for telefoninet, datanet, Internet m.v.

5) Acces I Niveau: Rutine Eleven kan udføre kundeinstallation af forskellige acces typer, herunder foretage tilslutning og afprøvning af tilhørende udstyr.

6) Transmissionsteknik I Niveau: Rutine Eleven kan assistere ved installation, konfiguration, idriftsætning og fejlretning på forskellige typer af transmissionsnet med tilhørende relevant udstyr, herunder assistere med måling på, samt indmåling og kontrol af transmissionsforhold i transmissionsnettet under anvendelse af relevante instrumenter.

7) Trådløs teknologi I Niveau: Begynder Eleven kan beskrive forskellige aktuelle trådløse teknologier som f.eks. mobilnet og trådløs LAN (Local Area Network), herunder de enheder og teknikker der anvendes i forbindelse hermed med tilhørende sikkerhedsproblematikker.

8) Produkter og tjenester I Niveau: Rutine Eleven kan anvende begreber omkring telefoncentralers grundlæggende funktioner, virkemåde og faciliteter, herunder hardware- og softwarekonfigurering, og kan assistere ved opsætning, afprøvning og fejlsøgning på givne produkter. Eleven har kendskab til digital centralteknik og hierarkiet i telefonnettet samt abonnementsfaciliteter og tilhørende abonnementsdata. Endvidere har eleven kendskab til andre aktuelle teknologier og kan assistere ved opsætning og sammenkobling heraf.

9) Fejlfinding Niveau: Rutine Eleven kan ud fra strukturerede metoder og ved hjælp af branchens dokumentation og relevante måleudstyr fejlfinde og fejlrette på telebranchens udstyr til modulniveau, herunder arbejde under hensyntagen til korrekt ESD (ElectroStatic Discharge)- og EMC (ElectroMagnetic Compatibility)-håndtering og i overensstemmelse med gældende sikkerheds- og miljøregler.

Stk. 2. Udover de i stk. 1 nævnte fag er der til specialet telesystemtekniker knyttet følgende bundne specialefag, der varer i alt 8,5 uger:

1) Datakommunikation II Niveau: Rutine Eleven har kendskab til forskellige teknologier, opkoblingsprincipper, protokoller og netværksenheder, som typisk anvendes i forbindelse med opkobling mod eksterne net, og kan foretage opsætning og konfiguration heraf. Eleven kan endvidere foretage struktureret fejlfinding ved hjælp af analysatorer.

2) Elektronik II Niveau: Rutine Eleven kan efter gældende regler foretage installation, opsætning og sammenkobling af relevante brancheprodukter, herunder foretage fejlfinding og fejlretning på installationer under hensyntagen til korrekt ESD (ElectroStatic Discharge)- og EMC (ElectroMagnetic Compatibility)-håndtering. Endvidere kan eleven ud fra kundeønsker fremkomme med løsningsforslag til installationer.

3) Acces II Niveau: Rutine Eleven har et indgående kendskab til faste kredsløb, og kan foretage etablering og indmåling heraf. Endvidere har eleven kendskab til alternative net som f.eks. kabel TV nettet og centralnettet.

4) Transmissionsteknik II Niveau: Begynder Eleven kan redegøre for forskellige transmissionsteknikker, herunder de grundlæggende principper omkring dataopbygning, bit sammenhænge, multiplexing og optiske signaler.

5) Trådløs teknologi II Niveau: Rutine Eleven kan beskrive bedst egnede mobile og trådløse bærenet i forhold til given anvendelse, herunder de værktøjer og teknikker der typisk tilbydes i forbindelse hermed. Endvidere kan eleven planlægge og opbygge trådløse net under hensyntagen til fuld dækning og sikkerhed.

6) Produkter og tjenester II Niveau: Avanceret Eleven har et indgående kendskab til de grundlæggende principper, arkitekturer, standarder og problemstillinger i IP (Internet Protocol)-baseret telefoni, og kan designe, installere, sammenkoble, konfigurere og vedligeholde mindre IP-telefonløsninger.

§ 16. Undervisningen i hovedforløbet omfatter desuden valgfri specialefag, der giver mulighed for at vælge en faglig specialisering af elevens kvalifikationsprofil, som er tilpasset kvalifikationsbehov og beskæftigelsesmuligheder, og som understøtter væsentlige dele af praktikuddannelsen.

Stk. 2. Eleven og virksomheden vælger specialefag efter anvisningerne i vejledningen til bekendtgørelsen.

Stk. 3. Skolen kan fastsætte en frist for valg og omvalg af specialefag, jf. hovedbekendtgørelsen.

Stk. 4. De valgfri specialefag varer i alt 9 uger for specialet datatekniker, 4 uger for specialet it-supporter, 3 uger for specialet kontorservicetekniker, 1 uge for teleinstallationstekniker og 3 uger for specialet telesystemtekniker.

§ 17. Undervisningen i hovedforløbet omfatter valgfag. Undervisningen i valgfag, herunder bedømmelse, følger reglerne for valgfag, jf. hovedbekendtgørelsen. Valgfag varer i alt 5 uger for specialet datatekniker, 2 uger for specialet it-supporter, 3 uger for specialet kontorservicetekniker, 2 uger for specialet teleinstallationstekniker og 2 uger for specialet telesystemtekniker.

Praktikuddannelsen

§ 18. Praktikvirksomheden skal gennemføre praktikuddannelsen, sådan at eleven opnår rutine og videreudvikler sine færdigheder både inden for de almene, personlige og de fagligt erhvervsrettede kompetenceområder. Praktikuddannelsen omfatter følgende arbejdsområder og funktioner:

1) Opbygning, planlægning, installering, vedligeholdelse, kontrol, administration, fejlfinding og fejlretning på branchens systemer, maskiner og produkter inden for hardware og software.

2) Udarbejdelse af teknisk dokumentation og brugerdokumentation samt instruktion af brugere i anvendelse af branchens systemer, maskiner og produkter inden for hardware og software.

3) Anvendelse af branchens tilhørende dokumentation på dansk og fremmedsprog.

§ 19. Målene med praktikuddannelsen er:

1) Eleven skal på avanceret niveau kunne opbygge, installere, vedligeholde, kontrollere, fejlfinde og fejlrette på branchens systemer, maskiner og produkter inden for hardware og software, herunder kunne anvende branchens værktøj samt test- og måleudstyr. Eleven skal udvise korrekt miljø- og sikkerhedsmæssig adfærd ved brug af branchens værktøj, materialer og øvrigt udstyr.

2) Eleven skal på rutineniveau kunne planlægge eget arbejdsforløb, overføre teori til praksis samt opsøge, læse og forstå fagligt relevant dokumentation.

3) Eleven skal desuden i det daglige arbejde demonstrere selvstændighed og ansvarlighed i opgaveløsningen.

Uddannelsesbog m.v.

§ 20. Efter reglerne i hovedbekendtgørelsen udsteder skolen skolevejledninger efter de enkelte skoleophold, og praktikvirksomheden udsteder praktikerklæringer efter de enkelte praktikperioder.

Stk. 2. Skolevejledninger og praktikerklæringer indgår i elevens uddannelsesbog efter reglerne i hovedbekendtgørelsen.

Kapitel 4

Bedømmelse m.v.

§ 21. Bekendtgørelsen om karakterskala anvendes. Når arbejdsmarkedsuddannelser anvendes som valgfri specialefag kan der anvendes andre betegnelser, hvis det fremgår af de nærmere retningslinjer for faget.

§ 22. Bedømmelse af grundfag og valgfag følger reglerne om disse fag.

Stk. 2. Ved en skoleperiodes afslutning afgiver skolen karakterer i de fag, som undervisningen har omfattet, efter reglerne om skolevejledning i hovedbekendtgørelsen.

Stk. 3. Når et områdefag eller specialefag er gennemført, giver skolen en standpunktskarakter.

Afsluttende eksamen

§ 23. Den afsluttende eksamen, der samtidig udgør en svendeprøve, finder sted i sidste skoleperiode som en del af undervisningen. Bekendtgørelse om eksamen finder anvendelse. Eksamen består af en praktisk prøve, jf. § 24, samt af prøver inden for det enkelte speciale, jf. §§ 25-29.

Stk. 2. Opgaverne stilles af skolen efter samråd med det faglige udvalg.

Stk. 3. Elevernes løsning af opgaverne bedømmes af en lærer (eksaminator) udpeget af skolen og to skuemestre (censorer) udpeget af det faglige udvalg.

§ 24. I alle specialer er der en praktisk prøve, der består af systematisk fejlfinding til modulniveau på branchetypisk udstyr med hovedvægten lagt på systemforståelse og systematik i fejlsøgningsproceduren. De hjælpemidler, som er anvendt i undervisningen, må benyttes. Opgaven tildeles efter lodtrækning. Skuemestrene (censorerne) er til stede under prøven og eleven udfører opgaven inden for 20 minutter. I specialet datatekniker har eleven 20 minutter til at forberede fejlsøgningen.

§ 25. Eksamen inden for specialet datatekniker består udover den i § 24 nævnte prøve af en mundtlig prøve, der varer 20 minutter, og som tager udgangspunkt i en projektrapport omfattende analyse-, design- og driftsdokumentation, herunder design, planlægning, opbygning og idriftsætning af et avanceret virksomhedsnetværk med tilhørende servere. Arbejdet udføres i et samarbejde mellem højst 4 elever. Opgaven tildeles efter lodtrækning. Projektopgavens varighed er normalt 4 undervisningsuger. Den enkelte elev eksamineres selvstændigt.

§ 26. Eksamen inden for specialet it-supporter består udover den i § 24 nævnte prøve af en mundtlig prøve, der varer 20 minutter, og som tager udgangspunkt i en opgave (praktisk arbejde). Arbejdet omfatter opbygning, idriftsættelse og projektdokumentation af et virksomhedsnetværk. Opgaven udføres i et samarbejde mellem højst 4 elever. Opgaven tildeles efter lodtrækning. Opgavens varighed er normalt 2 undervisningsuger. Ved arbejdets afslutning afleverer den enkelte elev en produktinformation. Den enkelte elev eksamineres selvstændigt.

§ 27. Eksamen inden for specialet kontorservicetekniker består udover den i § 24 nævnte prøve af en mundtlig prøve, der varer 20 minutter, og som tager udgangspunkt i en projektrapport. Projektrapporten omfatter analyse- og designdokumentation, herunder planlægning, opbygning og idriftsætning af en virksomhedsløsning med forskellige typer af netbaserede kontormaskiner. Arbejdet udføres i et samarbejde mellem højst 4 elever. Opgaven tildeles efter lodtrækning. Projektopgavens varighed er normalt 2 undervisningsuger. Den enkelte elev eksamineres selvstændigt.

§ 28. Eksamen inden for specialet teleinstallationstekniker består udover den i § 24 nævnte prøve af en mundtlig prøve, der varer 20 minutter, og som tager udgangspunkt i en opgave (praktisk arbejde), der omfatter opbygning og projektdokumentation af teleteknisk udstyr eller et anlæg. Ved arbejdets afslutning afleverer den enkelte elev en projektdokumentation. Opgaven udføres i et samarbejde mellem højst 4 elever. Opgaven tildeles efter lodtrækning. Opgavens varighed er normalt 3 undervisningsdage. Den enkelte elev eksamineres selvstændigt.

§ 29. Eksamen inden for specialet telesystemtekniker består udover de i § 24 nævnte prøver af en mundtlig prøve, der varer 20 minutter, og som tager udgangspunkt i en opgave (praktisk arbejde), der omfatter opbygning og projektdokumentation af teleteknisk udstyr eller et anlæg. Ved arbejdets afslutning afleverer den enkelte elev en projektdokumentation. Opgaven udføres i et samarbejde mellem højst 2 elever. Opgaven tildeles efter lodtrækning. Opgavens varighed er normalt 3 undervisningsdage. Den enkelte elev eksamineres selvstændigt.

Stk. 2. Eksamen for specialet telesystemtekniker omfatter endvidere en skriftlig prøve, der omfatter opgaver inden for specialefag. De hjælpemidler, der er anvendt i undervisningen, må benyttes. Opgaverne skal løses inden for 2 klokketimer

§ 30. Ved bedømmelsen af de prøver, der er nævnt i §§ 24-29 giver læreren (eksaminator) og censorerne samlet en karakter på grundlag af en votering.

Stk. 2. Ved bedømmelsen af prøverne i §§ 24-28 og § 29, stk. 1, lægges vægt på følgende:

1) Elevens teknisk faglige kompetencer inden for de områder, der er omfattet af uddannelsens mål.

2) Elevens almene og personlige kompetencer til selvstændigt og effektivt at kunne planlægge og varetage almindeligt forekommende arbejdsopgaver.

Stk. 3. Eleven har bestået, når karakteren for hver af de prøver, der indgår i eksamen, er mindst beståelseskarakter.

Stk. 4. Den endelige eksamenskarakter fremkommer som et gennemsnit af karaktererne for de prøver, der indgår i den samlede eksamen efter bekendtgørelse om krakterskala.

Stk. 5. De beregninger, der er nævnt i stk. 4, foretages af læreren og censorer. Skolen indsender oplysninger om de enkelte karakterer til det faglige udvalg senest 1 uge efter prøvernes aflæggelse.

Sygeeksamen og ny eksamen prøve)

§ 31. Sygeeksamen og ny eksamen (omprøve) følger bekendtgørelse om eksamen.

Stk. 2. Hvis eleven ikke har bestået den afsluttende prøve aflægges kun omprøve i de eller de prøver, som eleven ikke har bestået.

Skolebevis og afsluttende praktikerklæring

§ 32. Skolebevis udstedes i henhold til hovedbekendtgørelsen og eksamensbekendtgørelsen når skoleundervisningen er gennemført, og når følgende betingelser er opfyldt:

1) Eleven har opnået mindst beståelseskarakter som gennemsnit af alle afsluttende prøvekarakterer eller standpunktskarakterer i grundfag i hovedforløbet.

2) Eleven har opnået mindst beståelseskarakter i hvert enkelt områdefag og specialefag i hovedforløbet.

3) Eksamen efter §§ 23-30 skal være bestået.

Stk. 2. Hvis betingelserne for udstedelse af skolebevis ikke er opfyldt, udsteder skolen en skolevejledning.

§ 33. Praktikvirksomheden udsteder afsluttende praktikerklæring, når praktiktiden i virksomheden er afsluttet jf. hovedbekendtgørelsen.

Uddannelsesbevis

§ 34. Ved uddannelsens afslutning udsteder det faglige udvalg et uddannelsesbevis til eleven som dokumentation for, at eleven har opnået kompetence inden for uddannelsen, jf. § 1.

Stk. 2. Uddannelsesbeviset udstedes i henhold til hovedbekendtgørelsen og eksamensbekendtgørelsen, når skolebevis er udstedt og afsluttende praktikerklæring(er) for praktikuddannelsen er udstedt.

Kapitel 5

Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser

§ 35. Bekendtgørelsen træder i kraft den 2. april 2007.

Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 374 23. maj 2005 om data- og kommunikationsuddannelsen ophæves.

Stk. 3. Skolen kan efter samråd med det lokale uddannelsesudvalg fastsætte overgangsordninger for igangværende elevers færdiggørelse efter de hidtidige regler eller overgang til uddannelse efter denne bekendtgørelse.

Undervisningsministeriet, den 14. marts 2007

P.M.V. Roland Svarrer Østerlund Uddannelsesdirektør

/Arne Andreasen