Den kreative platform/Torsdag

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search

Tidsplan

Faglighed bringes i anvendelse
Tidspunkt Hvem Modul Aktivitet
08:30 Rasmus/Henrik 1A Den røde løber
09:15 Rasmus/Henrik - Grupperne dannes og laver identitet
09:25 Christian 2 Opgaverne stilles
09:45 Rasmus/Henrik 3B Individuel idegenerering
10:05 Rasmus/Henrik Teamdeltagere præsenterer ideer for hinanden
10:10 Rasmus/Henrik 5 sekunder pr. ide.
10:11 Rasmus/Henrik 5A Hver teamdeltager vælger en ide med hjerter.
10:21 Rasmus/Henrik Gruppe historie: En sætning af gangen

DKP Tidsangivelser

Den Røde Løber: 15-30 min
Opgaven stilles: 10 min
3B: 40 min
5A: 5 min(kun et bud da vi skærer noget fra, de skal nemlig ikke vælge en ide.)
3C: 60 min
5A: 5 min
3D: 30 min
5A/B: 15+/45 min
4D: 60+ min

1

1: Den røde løber

  • Klap 1 2 3 – Samme smag indenfor øl. Den højeste starter
  • Fortæl hinanden om din yndlingsfilm - den med det lyseste hår starter. Lav label med filmnavn. Go'daw min far
  • Bedste ferie - Find sammen med en der er født i samme månede. Længste negle
  • Ja vi har lavet en fejl med klap – Kategori: Bilmærker. Husk at fortælle den lille historie de har i starten
  • Forme Materialer - En med samme farve sko, den med de mørkeste bukser starter.
  • Hvordan ville curling landsholdet indrette et supermarked - Find sammen med en der har samme farve køretøj. Den med største skostørrelse starter.
  • Hvordan ville Anja Andersen indrette en hotel reception - Find sammen med en der kan lide samme farve blomster som dig selv.. Den med den største tommefinger starter.
  • Er det godt vejr: Skal der laves ja vi har lave en fejl med Cowboy, Mexicaner & Indianer udenfor, hvor taberen skal flygte og hvis han/hun bliver fanget indenfor 5 skridt har man lavet en fejl.

Det røde hav

  • Ikke kørt tirsdag
  • Skal vi ikke køre den til sidst hvor de skal bruge den til at vurdere om de mangler noget på deres ide-koncept.(Så er der også grobund for at nogle grupper arbejder om aftenen)

Grupper dannes

  • Kursisterne bliver inddelt i grupperne(Stjerner, i forskellige farver fra tigeren. Eller noget andet sjovt de kan kliste på sig selv…) Rejs jer op. Følgende personer kommer over til mig. Navn, navn, navn, navn. Klister disse mærker på jeres navneskilt. Og sæt jer på de pladser i havde før.

2:Opgaven stilles

Christian gennemgår opgaver og overdrager dem til holdene.

  • Alle opgaverne vises og gennemgås i plenum.
    • Hvert hold præsenteres - to minutter
    • Opgaven præsenteres til holdet - tre minutter.

Energizer:Der var engang - med en stemme

3B: Der arbejdes individuelt med at få ideer via billeder, ord og personanalogier

  • Alle ideer skrives på en post-it
    • Introduktion til billeder, ord og personanalogier
    • Der gøres opmærksom på at først prøver vi værktøjet på en tilfældig case - så bruger vi det på udfordringen.
Personer
Supermarkeds indgang - Find sammen med en der er født i samme måned som dig selv, Alle skal have flere person kort. Begge personer skal give bud på en løsning fra alle kort. P1 læser et personkort og kommer med et bud, P2 kommer med et nyt bud til den samme person. P2 kommer med et bud fra et nyt personkort og P1 kommer også med et bud fra den person. P1=Person 1
Fortæl om udfordringen igen, og køre disser personer igennem, en efter en: taxi chaufør, tømrer, gartner, tandlæge.
Billeder
Bryllups fest - Find sammen med en med samme skostørrelse som sig selv. I skal planlægge en bryllupsfest. Mens der kører nogle billeder hen over skærmen. Der skal være nok billeder til at vise det og til kursisternes opgave. De skal køre rimelig hurtigt. Den med de vildeste fletninger starter.
Præsenter igen udfordringen og vis nogle billeder for dem. Individuel øvelse hvor de igen laver post-its.
Ordstimuli
Jeg kig en tur i byen(link): Find sammen med den der går rundt og siger det samme tal mellem 1-5 som dig. Uddel ord stimuli. Historien starter med ”Jeg kig en tur i byen og…” Den yngste starter.
Præsenter problemet igen og vis dem nogle ord. Individuel øvelse igen. Dør, Bus, Burger, Stol, Regering.


5A del 1: præsentation af ideer

  • Hver gruppe går sammen og hænger deres ideer op på væggen.
  • Hver ide præsenteres i max 3 sekunder
  • Find og lokaliser kategorier hvori ideerne kan sorteres. (Hvordan!!!) Lav eksempel


3C: Der arbejdes med idegenerering via principper.

  • Ja vi har lavet en fejl - Find sammen med en der har samme type bukser som dig selv. Vi har lavet en fejl med kategori, ting man kan se igennem. Den med de største lommer starter.
  • Navneord mødes - Eller?
  • Find principper - Find en med samme antal farver på tøjet som dig selv. Der bruges billede stimuli kort per par. som inspiration.
  • Princip kort - Samme arm længde. Uddel flere princip kort til hver. I skal udvikle en ny type cykel via princip kort. Den med de nyeste sko starter.
  • Præsenter udfordringen igen og vis dem nogle principper.

5A del 2: præsentation af ideer

  • Hver gruppe går sammen og hænger deres ideer op på væggen.
  • Hver ide præsenteres i max 3 sekunder
  • Find og lokaliser kategorier hvori ideerne kan sorteres. (Hvordan!!!) Lav eksempel

3D: Der arbejdes individuelt med genereing af ideer ud fra udfordringer

  • Udfordring:
    • Find sammen med en der bruger lige så lang tid i badet som dig selv
    • Brug nu udfordringerne til at finde på ideer til en ny slags frisør.
    • Hjælp hinanden med at udvikle ideer.
    • Brug en ny udfordring hver gang i har fået en ide.
    • Den med den længste pege finger starter


Præsenter problemet igen - individuel øvelse, vis dem nogle udfordringer. "Løsningen skal kunne bruges i en bus", "Løsningen virker kun under vand", "Løsningen virker kun i mørke", "Man har behov for at bruge handsker når man bruger løsningen"

5A del 3: Kategorisering og udvælgelse af ideer

Kategorisering

  • Hver gruppe går sammen og hænger deres ideer op på væggen.
  • Hver ide præsenteres i max 3 sekunder
  • Find og lokaliser kategorier hvori ideerne kan sorteres. (Hvordan!!!) Lav eksempel

Ide udvælgelse

  • Der vælges en ide med hjernen
  • Der vælges en ide du syntes er sjov

4D: Gruppe viderebearbejdning af ideer for sjov

  • Gruppe historie: En sætning af gangen
    • Hver gruppe stiller sig på en linie efter fødselsdato.
    • Gruppen danner en cirkel
    • Den der sidst har rejst med tog starter.
    • Historien starter: "Jeg går ud til min bil og kører en tur til søen..."
    • Man fortsætter med uret.
    • Det er tilladt at sige start forfra.


  • Gruppe Historie: En sætning af gangen 2
    • Den samme gruppe
    • Den der sidst har spist en banan starter
    • Historien starter med: "Jeg tog en tur til byen og der faldt jeg ned i kloakken.."
    • Når man er færdig med en sætning klapper man, og den der byder først ind fortsætter.


  • DING-MAN
    • Alle grupper sætter sig rundt om arbejdsbordet.
    • Den der sidst har været ved tandlægen bliver udnævnt til DING-MAN.
      • DING-MAN skriver alle ideer ned
    • DING-MAN udvikler en ide på konceptet "Hvordan kan vi gøre det mere spændende at vente på en bus"
    • De andre i gruppen udvikler nu på skift på ideen, og hver gang udviklingen går i en forkert retning siger DING-MAN "Ding"
    • DING-MAN kan også sige "Start Forfra"


  • Arbejde med Udfordringen for sjov
    • En i gruppen tager sin ide med hjertet frem og præsenterer den for de andre. Personen er nu DING-MAN
    • De andre skiftes med at komme med ide-strenge til ideen med hjertet som DING-MAN skriver ned.
    • DING-MAN kan sige "Ding" & "Start Forfra"
    • Den der sidst har været ude at flyve starter som DING-MAN, man går med uret ved hvert båt.

5B: Gruppen vælger en eller flere ideer til fremlæggelse

  • Horisontal Tænknings kort
  • FYLD FYLD

Forberedelse

  • Alle grupper har deres væg til ideer
  • Der skal laves en slide og findes på principper til det slide.
  • Print nye personkort
  • Der skal være nogle af de nye Udfordringskort.
  • Print nye billedkort

Links