E-didaktik

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search

Vores eksamens video som link |{{#ev:youtube|8iy6mqKFF4A|212|left|Eksamensvideo til PD Digitaleteknologier}}












Dag 1: Behavioristisk / Positivistisk

*Teoretikere: John Watson, Ivan P Pavlov & Auguste Comte

Hvilke fordele har den i denne situation?

  • - Ud fra August Comte giver det her fordelen da det kan skematisk sættes op sådan er det 1+1=2 og sådan er naturens love. Han var indlagt på et ”looney bin”
  • - Selvom John Watson siger at vi kan træne alle til at blive hvad vi gerne vil have dem til at være, uanset baggrund, politiske holdninger osv. Egentlig siger han giv mig et barn og *jeg skal gøre det barn til en mester i en ting uanset miljø og arvelige forhold jeg kan gøre ham til en tyv eller en minister
  • - Men det passer godt samen med Ivan P Pavlov beretning om klassisk betingning, at hvis vi ud fra hunde teorien underviser på samme måde gennemgår det igen og igen så vil eleverne *forstå det, og det er så her vi kan begynde at bygge mere og mere på så når de feks ved at vi ringer op via adobe connect så er de indstillet på at lære subnetting. Han vandt nobel pris *i 1904

Hvilke ulemper har den i denne situation?

  • - At underviseren er mesteren der ved alt og det faktisk kun er envejskommunikation der ikke kan stilles spørgsmål til. Fact er fact og nicht weiter. Samtidig skal de lære at det er *sådan man gør og først når de har lært det kan de bygge mere på

Hvorfor har vi valgt den til lige netop denne situation

  • - Vi har valgt det ud fra at det er et meget teori tungt emne da det binære tal system er opbygget af 0 & 1 og det ser sådan en computer tolker alt, og kan man ikke finde ud af det *er man faktisk meget dårligt stillet så derfor har vi valgt det man kan sige en ”behavioristisk” tilgang til det da det er enten eller, og det vil komme dem til gode resten af deres *uddannelse

Dag 2: Konstrutuvistisk

*Teoretikere: Lev Vygitskji & Jean Piaget

  • Lev Vygitskji siger at hvis en person ikke kan lære det alene kan han lære det med den rette guidning/undervisning dette kaldes ”Zone of Proximal Development” på dansk nærmeste *udviklings zone (NUZO)
  • Jean Piaget mener dog Assimilation det vil sig at man får noget ny viden, som lægges oven i noget man ved i forvejen, altså bygger vide oven på & Akkomadition det man ved bliver lavet om *for at kunne lære det nye. Eks. En gang troede man jorden var flad, men fandt ud af at den var oval. Eks hvis man får et nyt job så skal man lære nogle nye ting

Hvilke fordele har den i denne situation?

  • Her vil der komme samtale omkring problemstillingerne og nogle vil få guidning af nogle medstuderende en slags ”ZoPD” hvor de har noget viden som der så bliver bygget oven på altså *assimilation og akkomadition
  • Hvilke ulemper har den i denne situation?

Ulempen.

  • Hvis de stillede opgaver er for lette vil der ikke ske nogen læring, ligeledes vil man hvis opgaverne er for svære, vil eleven føle sig frustreret og der vil heller ikke ske nogen *læring, derfor er det vigtigt at ramme det rigtige niveau. (NUZO). Hele øvelsen er at vi skaber et godt stillads til Cisco læsning (assimilation)

Hvorfor har vi valgt den til lige netop denne situation

  • Vi arbejder med SUZO der betyder at det som eleven kan i dag med lære støtte, vil eleven kunne i morgen selvstændigt. Det vil sige at vi arbejder med erfaring så kan løse opgaven med *hjælp i starten, og til sidst løse opgaven uden hjælp

Dag 3: Socialkonstruktuvistisk

*Teoretikere: Jerome Bruner

  • Hvis vi fælles når frem til et resultat, må det nødvendigvis være det der er resultatet. Ved at løse en opgave i fællesskab vil vi kunne bygge på hinandens erfaringer og nå længere end *vi ville kunne have gjort som enkeltperson. Endvidere vil fejlopfattelser blive fundet og afklaret i den fælles dannelsesprocess

Hvilke fordele har den i denne situation?

  • Der vil automatisk blive dannet et fælles sprog og fælles handlingsmønster/erfaringsgrundlag

Hvilke ulemper har den i denne situation?

  • I værste fald vil gruppen komme frem til en fejl fortolkning, da det ikke er lære styret, og som så bag efter skal opdages og aflæres af underviseren

Hvorfor har vi valgt den til lige netop denne situation

  • Grunden til at vi ønsker det er at vi ønsker at sætte fokus på at lære i fællesskab, da man ikke nødvendigvis på vores hoved forløb bliver undervist men hvor vi som lærer mere er *facilitator for læring.
  • Det ligger jo direkte som næsteskridt på NUZO at eleven skal være selvstændig agerende, og udvikle sig yderligere sammen med andre.

Konklusion ud fra den E didaktiske overvejelse model mm.

Grunde til at vælge Web 2.0

  • - Understøttelse og kvalificering af underviserens arbejde
  • - Mulighed for organisering af fleksibel læring
  • - Motivation og forudsætninger hos den lærende
  • - Didaktiske fordele
  • - Kompetencebehov i fremtidig arbejdsliv
  • - Engagement i projektarbejde påvirkes positivt ud fra dens relevans (Klenowski 2002, Ulrikson 1997)
  • - Portfolio havde samme effekt

Didaktiske fordele

  • - Elever udvikler selv materialet
  • - Elever redigere selv materialet
  • - Eleverne kommentere selv materialet
  • - Læren/underviseren kan gøre det samme, hvilket giver beder materiale, da det jo løbende bliver udviklet.

Ulempe

  • - Større mulighed for snyd (Klenowski 2002, Ulrikson 1997)

Blogs

  • - Et bærende element hvor tilstædeværelsesundervisningen planlægges ud fra bloggerenes indlæg
  • - Et rum til de lærendes diskussion og kvalificering af synspunkter, feks inden aflevering af opgaver
  • - God til emner man ikke kommer i dybden med i tilstedeværelses timerne
  • - Geografiske afstande ingen hindring, dog er hindringen det skriftelige sprog man bruger
  • Lave en Wiki side på mars tekkom med vores projekt med overvejelser osv.
  • e-didaktiske overvejelsesmodel
  • Fact omkring vores Wikki