Samfundsfag

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search

Identitietsdannelse i det senmoderne samfund

  • 1: Hvad er en norm?
    • Forventet adfærd, for eksempel at tage skoene af før man går ind.
  • 2: Hvad er en fast forankret norm?
    • En uskreven regel, for eksempel er det en fast forankret norm at begge forældre deltager i opdragelsen af børn.
  • 3: Hvad er værdier og sociale roller?
    • Sociale roller: Et sæt af forventninger tilknyttet en bestemt position i det sociale system. For eksempel rejser man sig for den ældre dame i bussen.
    • Værdier: ???
  • 4: Hvad er identitet?
    • Selvidentitet: Det indre. (Hvem er jeg) måden vi opfatter os selv på
    • Socialidentitet: Det ydre. Hvordan ser vi andres identitet. (En gruppe af mænd ældre dame)
    • Personligidentitet: Den måde vi tror på andre ser en på. (Hvad jeg tror andre tænker om mig)
  • 5: Hvad er social sanktion?
    • Uskrevne regler for at "straffe" eller belønne personer der overtræder eller holder normerne. For eksempel mobning til elever med det forkerte tøj på.
  • 6: Hvad er socialisation?
    • At leve efter de normer og regler der i samfundet omkrig os. (Nogle mener at mange fremmede socialiserer for lidt)
  • 7: Hvorfor ønsker man at blive socialiseret?
    • For at ligne de andre, at være en del af gruppen.
  • 8: Hvad er forskel på primær og sekundær socialisation.
    • Primær: Uformelt, Følelsesladet, uskrevne regler. For eksempel, familie, venner. (Man er sig selv blandt vennerne)
    • Sekundær: Formelt, skrevne regler. For eksempel skole, arbejde. (Man har et ansvar overfor kunder/chef/kollegaer)
  • 9: Hvad er den sociale arv.
    • At man gentager forældrenes arv. ( Nogle bryder deres sociale arv ved at være vanebryder. fx. Kate)
  • 10: Hvad siger statestikken om den sociale arv:
    • Forhold mellem forældrenes erhverv og børnenes uddannelse:
      • Børn af forældre med uddannelse er bedre uddannet end børn af forældre uden uddannelse.
  • 11: Hvad er en gruppe?
    • De miljøer hvor i vi færdes. Jeg er i en gruppe på skolen en anden blandt vennerne.
  • 12: Hvad er forskellen mellem en medlemsskabsgruppe og en referencegruppe:
    • En referencegruppe er ikke så konkret som en medlemsskabsgruppe dvs. familie, omgangs-kreds arbejdskammerater o.l.
  • 13: Hvad er primærgrupper (affektivitets-dominerede) og sekundærgrupper (Instrumentalitets-dominerede)
    • Primærgrupper: Ansigt-til-ansigt. Kender hinanden og er knyttet til hinanden. (Venner, familie) (Med følelser)
    • Sekundærgrupper: Opstået frivilligt, holdes sammen af fælles mål. For eksempel håndboldklubben. (Uden følelser)

typiske eksamensspørgsmål

1: Forklar hvad sociologien siger om socialisation og sammenlign forskellige familieformer

Sociologien siger at en familie er en social gruppe knyttet sammen af slægsskab, hvis voksne medlemmer antages at være ansvarlige for børnene.

Familiformen kan variere fra storfamilier, flergenerationsfamilier, kollektiver til papirløst samlevende og registreret partnerskab.

I dag hvor de fleste familer har udearbejdene forældre går mange børn i daginstitutioner, hvorfor socialiseringen foregår i institutioner og skoler. Den "traditionelle" familie hvor mor gik hjemme og opdragede børnene er fortid.

2: Diskuter hvilke roller den sociale arv spiller for identitetdannelsen i dag

Den sociale arv betyder meget for de valg man træffer. For eksempel uddannelse og den måde man selv vil opdrage sine egne børn. Det er en arv der kan være svær at fravige.

3: Redegør kort for begrebet livsstil =

Høj social status viser sig for eksempel ved at boligindretning er mere end tag over hovedet. Det skal en Gucci taske. Livsstil handler om vores daglige vaner. Forbrugsvaner, kulturelle vaner (Biograf eller teater?)og opførsel.

4: Vurder hvilke konsekvenser forskellige opdragelsesformer kan få for barnets videre livsforløb

Opdragelsesformen der vælges i en familie har stor betydning for barnets videre livsfoløb. For eksempel kræver de fleste arbejspladser i dag at man selv kan tilrettelægge sit arbejde og træffe de nødvendige beslutninger. Derfor er det for eksempel vigtigt at barnet får lov til at deltage i beslutningsprocesserne i familien.

5: Diskuter hvad man kan bruge livsstilbegrebet til

Livsstilbegrebet kan for eksempel bruges til at gruppere befolkningen på. Det benyttet reklamefirmaer sig af når de laver reklamer til bestemte grupper. For eksempel reklamer for parfume, slik osv.

6: Forklar hvad identitet er og hvordan socialisation ifølge sociologien foregår

Socialisation foregår mellem vores identitet - altså den måde vi ser os selv på - og de forventninger andre har til os. Hvis vi ændrer vores adfærd for at tilpasse os andre, ændrer vi også vores identitet.

7: Diskuter hvorledes og med hvilke konsekvenser samfundet har ændret sig i forhold til identitetsdannelsen

For eksempel en uddannet slagter som mister sit arbejde fordi han erstattes af en maskine. Han mister sin identitet som slagter.

Dansk økonomi og velfærdsstatens udfordringer

1: Forklar hvorledes den økonomiske politik, der går under navnet pengepolitik, påviker vigtigte balancer i dansk økonomi

Pengepolitik er den proces en centralbank eller regering bruger til at styre et lands pengemængde for derved at påvirke et lands økonomi. Meninigen er næsten som en families budgetkonto at have penge til store og pludslelige udgifter uden at skulle aflyse ferien.

2: Forklar hvorledes man ved forskellige økonomiske politikker kan hjælpe økonomien ud af en lavkonjuktur

  • Ved at hjælpe virksomheder som har svært ved at sælge deres varer ui udlandet.
  • Ved at give økonomien en "indsprøjtning" således at danskerne får råd til at købe de ting som virskomhederne laver.