Trådløst netværk - Begreber - Opgave 1

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search

Gruppeopgave: Analyse af begreber der benyttes indenfor trådløst net

Hver gruppe vælger én Wireless komponent eller feature på listen herunder ad gangen på skift, indtil alle features er taget.

Gruppen gennemarbejder herefter de valgte emner og forbereder en kort introduktion (ca. 5 minutter) af hvert emne for resten af klassen (f.eks. en PowerPoint præsentation):

 1. WLAN - sammenlign gerne LAN med WLAN!
2. ITU-R - sammenlign gerne med ITU-T!
3. FCC - sammenlign gerne med https://erhvervsstyrelsen.dk/
4. IEEE - sammenlign gerne med IETF!
5. ISO - og fortæl også om OSI-modellen!
6. Wi-Fi Alliance - og fortæl også om 802.11!
7. Radio Frequency (RF) carrier signal - og fortæl lidt om hvad AM & FM er!
8. RF Keying methods / Modulation techniqes - og fortæl om ASK, FSK og PSK!
9. RF Wave propagation - sammenlign gerne med elektriske signaler i et kabel!
10. RF Communications transmitter - og fortæl også om en RF receiver!
11. Watt - og fortæl også om Milliwatt!
12. Decibel - og fortæl lidt om forholdet mellem afsendt effekt og modtaget effekt!
13. Antenna Azimuth - og fortæl også om Antenna Elevation!
14. Antenna Type Omnidirectional - og fortæl også om Antenna Type Highly directional!
15. MIMO - og fortæl også om de store fordele ved systemet!
16. Antenna Azimuth - og fortæl også om Antenna Elevation!
17. 2.4 GHz RF band - og fortæl også om 5 GHz RF band!
18. WPAN - og fortæl også om WMAN!
19. CSMA/CA - sammenlign gerne med CSMA/CD!
20. 802.11 Frame Type - Control frame - og fortæl også om Management og Data frame types!
21. Wireless - Roaming - og fortæl hvad der sker hvis man IKKE kan roame på et stort net!
22. 802.11 Frame Type - Control frame - og fortæl også kort om Management og Data frame types!
23. VoWiFi - og fortæl lidt om fordele og ulemper!
24. WLAN - Site survey - og fortæl også lidt om BYOD!


Brug f.eks. "Hv.." - ordene i jeres analyse / forberedelse:

  • Hvad er det for noget?
  • Hvad skal det bruges til?
  • Hvordan virker det?
  • Hvorfor er det bygget på den måde?
  • Hvordan skal det ses i den store sammenhæng med resten af produktet?

Når i har fundet svarene på spørgsmålene ( og find gerne selv på flere ) giver det jer materialet til jeres præsentationer :-)


Litteraturhenvisninger

Følgende materialer danner grundlag for denne uges kursus: