Difference between revisions of "IP Telefoni - Asterisk - Opgave 1"

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search
(IP Telefoni - Asterisk - Opgave 1)
(Gruppeopgave med analyse af Asterisk' systemopbygning og features)
Line 34: Line 34:
 
* Hvordan skal det ses i den store sammenhæng med resten af produktet?
 
* Hvordan skal det ses i den store sammenhæng med resten af produktet?
 
Når i har fundet svarene på spørgsmålene ( og find gerne selv på flere ) giver det jer materialet til jeres præsentationer :-)
 
Når i har fundet svarene på spørgsmålene ( og find gerne selv på flere ) giver det jer materialet til jeres præsentationer :-)
 +
 +
<br/>
 +
 +
== Litteraturhenvisninger ==
 +
* [http://www.asteriskdocs.org/ Hjemmesiden www.asteriskdocs.org med en helt gratis Online-dokumentation version af bogen Asterisk: The Definitive Guide (3rd Edition)]
 +
* [http://www.amazon.com/Asterisk-Definitive-Guide-Russell-Bryant/dp/1449332420 Fagbog til køb hos Amazon: Asterisk: The Definitive Guide (4th Edition)]
 +
** [http://search.safaribooksonline.com/book/networking/telecommunications/9781449332433 Den samme fagbog til leje hos SafariBooksOnline.com]<br/>
 +
 
<br/>
 
<br/>
  
 
[[Category:IP Telefoni]]
 
[[Category:IP Telefoni]]
 
[[Category:Asterisk]]
 
[[Category:Asterisk]]

Revision as of 21:42, 3 January 2016

Gruppeopgave med analyse af Asterisk' systemopbygning og features

Hver gruppe vælger én Asterisk komponent eller feature på listen herunder ad gangen på skift, indtil alle features er taget.

Gruppen gennemarbejder herefter de valgte emner og forbereder en kort præsentation (ca. 5 minutter) af hvert emne for resten af klassen (f.eks. en PowerPoint præsentation):

 1. Asterisk Architecture - sammenlign gerne Asterisk med traditionel PBX!
2. Dialplan - en af hovedkomponenterne i Asterisk!
3. Voicemail - stadig en aktuel feature - eller?!
4. Internationalization - tilpasning til de enkelte regioner i verden!
5. Parking, Paging, and Conferencing - features til fleksible medarbejdere uden fast plads i en virksomhed!
6. Internet Call Routing - så kan man ringe til brugernavn@domæne!
7. Automatic Call Distribution (ACD) Queues - CallCenter-løsningen!
8. Device States - så man kan se hvem der er ledig!
9. The Automated Attendant (AA) - sammenlign gerne med IVR!
10. Relational Database Integration - så er der styr på data!
11. Interactive Voice Response - sammenlign gerne med AA!
12. External Services - Microsoft AD integration, kalenderintegration, tekst-til-tale etc.!
13. Fax - den lever endnu!
14. Asterisk Manager Interface (AMI) - monitering og håndtering af Asterisk!
15. Asterisk Gateway Interface (AGI) - vælg selv programmeringssprog til call-control!
16. Clustering - en fleksibel løsning til at opbygge store systemer!
17. Distributed Universal Number Discovery (DUNDi) - find ressourcer på tværs af netværkene!
18. System Monitoring and Logging - hold dit Asterisk system i god form!
19. Web Interfaces - eksempler på fine web interface tools & utilities!
20. Security - med den helt nødvendige fokus!
21. Protocols for VoIP - så vi taler "samme sprog"!

Brug f.eks. "Hv.." - ordene i jeres analyse / forberedelse:

  • Hvad er det for noget?
  • Hvad skal det bruges til?
  • Hvordan virker det?
  • Hvorfor er det bygget på den måde?
  • Hvordan skal det ses i den store sammenhæng med resten af produktet?

Når i har fundet svarene på spørgsmålene ( og find gerne selv på flere ) giver det jer materialet til jeres præsentationer :-)


Litteraturhenvisninger