Difference between revisions of "IP Telefoni - Asterisk - Opgave 1"

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search
(Litteraturhenvisninger)
(Gruppeopgave med analyse af Asterisk' systemopbygning og features)
Line 5: Line 5:
 
Gruppen gennemarbejder herefter de valgte emner og forbereder en kort præsentation (ca. 5 minutter) af hvert emne for resten af klassen (f.eks. en PowerPoint præsentation):
 
Gruppen gennemarbejder herefter de valgte emner og forbereder en kort præsentation (ca. 5 minutter) af hvert emne for resten af klassen (f.eks. en PowerPoint præsentation):
  
   1. '''Asterisk Architecture''' - sammenlign gerne Asterisk med traditionel PBX! - '''Gruppe 5'''<br/>
+
   1. '''Asterisk Architecture''' - sammenlign gerne Asterisk med traditionel PBX! - '''Gruppe 1'''<br/>
   2. '''Dialplan''' - en af hovedkomponenterne i Asterisk! - '''Gruppe 6'''<br/>
+
   2. '''Dialplan''' - en af hovedkomponenterne i Asterisk! - '''Gruppe 2'''<br/>
   3. '''Voicemail''' - stadig en aktuel feature - eller?!- '''Gruppe 4'''<br/>
+
   3. '''Voicemail''' - stadig en aktuel feature - eller?!- '''Gruppe 3'''<br/>
 
   4. '''Internationalization''' - tilpasning til de enkelte regioner i verden! - '''Gruppe 4'''<br/>
 
   4. '''Internationalization''' - tilpasning til de enkelte regioner i verden! - '''Gruppe 4'''<br/>
   5. '''Parking, Paging, and Conferencing''' - features til fleksible medarbejdere uden fast plads i en virksomhed! - '''Gruppe 1'''<br/>
+
   5. '''Parking, Paging, and Conferencing''' - features til fleksible medarbejdere uden fast plads i en virksomhed! - '''Gruppe 5'''<br/>
   6. '''Internet Call Routing''' - så kan man ringe til brugernavn@domæne! - '''Gruppe 4'''<br/>
+
   6. '''Internet Call Routing''' - så kan man ringe til brugernavn@domæne! - '''Gruppe 6'''<br/>
   7. '''Automatic Call Distribution (ACD) Queues''' - CallCenter-løsningen! - '''Gruppe 2'''<br/>
+
   7. '''Automatic Call Distribution (ACD) Queues''' - CallCenter-løsningen! - '''Gruppe 7'''<br/>
   8. '''Device States''' - så man kan se hvem der er ledig! - '''Gruppe 1'''<br/>
+
   8. '''Device States''' - så man kan se hvem der er ledig! - '''Gruppe 8'''<br/>
   9. '''The Automated Attendant (AA)''' - sammenlign gerne med IVR! - '''Gruppe 2'''<br/>
+
   9. '''The Automated Attendant (AA)''' - sammenlign gerne med IVR! - '''Gruppe 9'''<br/>
  10. '''Relational Database Integration''' - så er der styr på data! - '''Gruppe 3'''<br/>
+
  10. '''Relational Database Integration''' - så er der styr på data! - '''Gruppe 10'''<br/>
  11. '''Interactive Voice Response''' - sammenlign gerne med AA! - '''Gruppe 6'''<br/>
+
  11. '''Interactive Voice Response''' - sammenlign gerne med AA! - '''Gruppe 1'''<br/>
 
  12. '''External Services''' - Microsoft AD integration, kalenderintegration, tekst-til-tale etc.! - '''Gruppe 2'''<br/>
 
  12. '''External Services''' - Microsoft AD integration, kalenderintegration, tekst-til-tale etc.! - '''Gruppe 2'''<br/>
  13. '''Fax''' - den lever endnu! - '''Gruppe 5'''<br/>
+
  13. '''Fax''' - den lever endnu! - '''Gruppe 3'''<br/>
  14. '''Asterisk Manager Interface (AMI)''' - monitering og håndtering af Asterisk! - '''Gruppe 5'''<br/>
+
  14. '''Asterisk Manager Interface (AMI)''' - monitering og håndtering af Asterisk! - '''Gruppe 4'''<br/>
  15. '''Asterisk Gateway Interface (AGI)''' - vælg selv programmeringssprog til call-control! - '''Gruppe 2'''<br/>
+
  15. '''Asterisk Gateway Interface (AGI)''' - vælg selv programmeringssprog til call-control! - '''Gruppe 5'''<br/>
  16. '''Clustering''' - en fleksibel løsning til at opbygge store systemer! - '''Gruppe 3'''<br/>
+
  16. '''Clustering''' - en fleksibel løsning til at opbygge store systemer! - '''Gruppe 6'''<br/>
  17. '''Distributed Universal Number Discovery (DUNDi)''' - find ressourcer på tværs af netværkene! - '''Gruppe 3'''<br/>
+
  17. '''Distributed Universal Number Discovery (DUNDi)''' - find ressourcer på tværs af netværkene! - '''Gruppe 7'''<br/>
  18. '''System Monitoring and Logging''' - hold dit Asterisk system i god form! - '''Gruppe 6'''<br/>
+
  18. '''System Monitoring and Logging''' - hold dit Asterisk system i god form! - '''Gruppe 8'''<br/>
  19. '''Web Interfaces''' - eksempler på fine web interface tools & utilities! - '''Gruppe 3'''<br/>
+
  19. '''Web Interfaces''' - eksempler på fine web interface tools & utilities! - '''Gruppe 9'''<br/>
  20. '''Security''' - med den helt nødvendige fokus! - '''Gruppe 1'''<br/>
+
  20. '''Security''' - med den helt nødvendige fokus! - '''Gruppe 10'''<br/>
  21. '''Protocols for VoIP''' - så vi taler "samme sprog"! - '''Gruppe 1'''<br/>
+
  21. '''Protocols for VoIP''' - så vi taler "samme sprog"! - '''Alle Grupper'''<br/>
  
 
Brug f.eks. "Hv.." - ordene i jeres analyse / forberedelse:
 
Brug f.eks. "Hv.." - ordene i jeres analyse / forberedelse:

Revision as of 07:48, 6 March 2017

Gruppeopgave med analyse af Asterisk' systemopbygning og features

Hver gruppe vælger én Asterisk komponent eller feature på listen herunder ad gangen på skift, indtil alle features er taget.

Gruppen gennemarbejder herefter de valgte emner og forbereder en kort præsentation (ca. 5 minutter) af hvert emne for resten af klassen (f.eks. en PowerPoint præsentation):

 1. Asterisk Architecture - sammenlign gerne Asterisk med traditionel PBX! - Gruppe 1
2. Dialplan - en af hovedkomponenterne i Asterisk! - Gruppe 2
3. Voicemail - stadig en aktuel feature - eller?!- Gruppe 3
4. Internationalization - tilpasning til de enkelte regioner i verden! - Gruppe 4
5. Parking, Paging, and Conferencing - features til fleksible medarbejdere uden fast plads i en virksomhed! - Gruppe 5
6. Internet Call Routing - så kan man ringe til brugernavn@domæne! - Gruppe 6
7. Automatic Call Distribution (ACD) Queues - CallCenter-løsningen! - Gruppe 7
8. Device States - så man kan se hvem der er ledig! - Gruppe 8
9. The Automated Attendant (AA) - sammenlign gerne med IVR! - Gruppe 9
10. Relational Database Integration - så er der styr på data! - Gruppe 10
11. Interactive Voice Response - sammenlign gerne med AA! - Gruppe 1
12. External Services - Microsoft AD integration, kalenderintegration, tekst-til-tale etc.! - Gruppe 2
13. Fax - den lever endnu! - Gruppe 3
14. Asterisk Manager Interface (AMI) - monitering og håndtering af Asterisk! - Gruppe 4
15. Asterisk Gateway Interface (AGI) - vælg selv programmeringssprog til call-control! - Gruppe 5
16. Clustering - en fleksibel løsning til at opbygge store systemer! - Gruppe 6
17. Distributed Universal Number Discovery (DUNDi) - find ressourcer på tværs af netværkene! - Gruppe 7
18. System Monitoring and Logging - hold dit Asterisk system i god form! - Gruppe 8
19. Web Interfaces - eksempler på fine web interface tools & utilities! - Gruppe 9
20. Security - med den helt nødvendige fokus! - Gruppe 10
21. Protocols for VoIP - så vi taler "samme sprog"! - Alle Grupper

Brug f.eks. "Hv.." - ordene i jeres analyse / forberedelse:

  • Hvad er det for noget?
  • Hvad skal det bruges til?
  • Hvordan virker det?
  • Hvorfor er det bygget på den måde?
  • Hvordan skal det ses i den store sammenhæng med resten af produktet?

Når i har fundet svarene på spørgsmålene ( og find gerne selv på flere ) giver det jer materialet til jeres præsentationer :-)


Litteraturhenvisninger