Difference between revisions of "Java I Februar 2017"
(→Torsdag:) |
(→Torsdag:) |
||
(3 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 127: | Line 127: | ||
Mink til SQLite kode eksempler: https://www.tutorialspoint.com/sqlite/sqlite_java.htm | Mink til SQLite kode eksempler: https://www.tutorialspoint.com/sqlite/sqlite_java.htm | ||
− | Opgave: | + | '''Opgave:''' |
− | Lav et program i Java Jframe, hvor brugeren kan oprette en | + | Lav et program i Java Jframe, hvor brugeren kan oprette en database igennem et tryk på en knap. |
Brugeren kan så oprette en tabel, med et navn som han selv vælger. | Brugeren kan så oprette en tabel, med et navn som han selv vælger. | ||
− | + | Brugeren skal kunne indsætte data i tabellen, og der efter skal brugeren kunne udskrive data fra tabellen, som brugeren kan se. | |
+ | |||
+ | |||
+ | =Opgaver til uge 10= | ||
+ | |||
+ | '''Opgave 1:''' | ||
+ | Lav en app, der modtager et fornavn i en tekstbox, samt et efternavn i en seperart textbox, og efter et klik på en knap, vil de blive lagt sammen som et resultat: “Mads Nielsen”. | ||
+ | |||
+ | '''Opgave 2:''' | ||
+ | Lav programmet til en lommeregner der lægger 2 tal sammen i stedet for strings. | ||
+ | (en simpel lommeregner) | ||
+ | Udvid programmet, sådan at brugeren kan trække tallende fra hinanden, lægge dem sammen gange dem eller dividere dem. | ||
+ | |||
+ | '''Opgave 3:''' | ||
+ | Lav en simpel BMI beregner der også fortæller brugeren hvilken vægtklasse han/hun er i. | ||
+ | |||
+ | '''Opgave 4:''' | ||
+ | Lav en lommeregner der ligner den der findes i Windows. (calculator.exe) | ||
+ | |||
+ | '''Opgave 5:''' | ||
+ | Lav et kryds og bolle spil der ligner det der findes i google. | ||
+ | |||
+ | '''Opgave 5.5:''' | ||
+ | Eller lav et hangman spil der udvælger et tilfældigt ord, som brugeren så skal gætte. | ||
+ | |||
+ | '''Opgave 6:''' | ||
+ | Lav en madbestillings-app der ligner den fra justeat.dk. | ||
+ | App’en skal indeholde billeder som skal kunne trykkes på. | ||
+ | |||
+ | '''Opgave 7:''' | ||
+ | Lav en app der tjekker brugerens gyroskop i telefonen, og udskriver koordinaterne til skærmen. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Opgave 8:''' | ||
+ | Lav et Pong spil i android, med en simpel A.I, der ikke kan bevæger sig ret hurtigt. | ||
+ | |||
+ | '''Opgave 9:''' | ||
+ | Lav en valutaomregner der tjekker den nuværende valuta op imod en hjemmeside, og kan omregne det beløb som brugeren taster ind. | ||
+ | |||
+ | '''Opgave 10:''' | ||
+ | Selvvalgt opgave, hvor eleven selv bestemmer sværhedsgraden. |
Latest revision as of 08:14, 7 March 2017
Contents
Mandag
Scanner scanner = new Scanner(System.in); //Scnner er et objekt der bruges til at læse brugerinput.
System.out.println("Indtast noget tekst:");
String brugerTekst = scanner.next(); //Denne linje læser brugerens input og gemmer det i en String variabel.
System.out.println("Dit tekst var:");
System.out.println(brugerTekst);
if(brugerTekst.equals("Admin"))
{
System.out.println("Velkommen Admin!");
}
else
{
System.out.println("Ukendt bruger.");
}
Opgave 1: dræber-Lommeregneren
Lav et program hvor brueren kan vælge om han vil lægge to tal sammen, trække dem fra hinanden, gange dem eller dividere dem.
Brugeren skal derefter indtaste 2 tal, som bliver beregnet, og udskrevet til brugeren.
Opgave 2: dræber-BMI-beregneren
Lav et program, hvor brugeren kan udregne sin BMI. Se linket til siden her: http://www.beregnbmi.dk/
Efter at programmet har beregnet brugerens BMI, skal det fortælle brugeren hvilken vægt-klasse han/hun er i.
Formlen for beregnelse af BMI er Vægt i kilo / [Højde i meter]^2
Opgave 3: Dræberopgaven
Lav et simpelt hangman spil hvor brugeren skal gætte et ord.
Brugeren kan indtaste ét bogstav af gangen, og skal kunne se hvilke bogstaver der er gættet rigtigt.
Hvis brugeren gætter forkert, skal der vises et billede af en man der gradvist bliver hængt mere og mere. (Benyt gerne ASCII art som denne.)
print " _________ \n";
print "| | \n";
print "| 0 \n";
print "| /|\\ \n";
print "| / \\ \n";
print "| \n";
print "| \n";
Brugeren skal ialt have 5 forsøg, og det valgte ord skal være tilfældigt udvalgt af programmet. (lav gerne en liste af 5 - 10 ord, som programmet kan vælge fra)
Tirsdag
Opgave 1:
Lav et Tic-Tac-Toe spil lignende det som kan findes på google: https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=tic+tac+toe&*
Programmet skal laves i Eclipse, og fungere igennem konsollen.
Scanner scanner = new Scanner(System.in);
String[][] multiArray = new String[3][3];
for(int i = 0; i < multiArray.length; i++)
{
for(int j = 0; j < multiArray[i].length; j++)
{
multiArray[i][j] = " ";
//System.out.println(multiArray[i][j]);
}
}
multiArray[0][0] = "X";
System.out.println("-------");
System.out.println("|" + multiArray[0][0] + "|" + multiArray[0][1] + "|" + multiArray[0][2] + "|");
System.out.println("-------");
System.out.println("|" + multiArray[1][0] + "|" + multiArray[1][1] + "|" + multiArray[1][2] + "|");
System.out.println("-------");
System.out.println("|" + multiArray[2][0] + "|" + multiArray[2][1] + "|" + multiArray[2][2] + "|");
System.out.println("-------");
System.out.println("Vælg et koordinat på X-aksen:");
int guessX = scanner.nextInt();
System.out.println("Vælg et koordinat på Y-aksen:");
int guessY = scanner.nextInt();
if(multiArray[guessX][guessY].equals(" "))
{
multiArray[guessX][guessY] = "X";
}
else
{
System.out.println("Du kan ikke placere en brik her :(");
}
System.out.println("-------");
System.out.println("|" + multiArray[0][0] + "|" + multiArray[0][1] + "|" + multiArray[0][2] + "|");
System.out.println("-------");
System.out.println("|" + multiArray[1][0] + "|" + multiArray[1][1] + "|" + multiArray[1][2] + "|");
System.out.println("-------");
System.out.println("|" + multiArray[2][0] + "|" + multiArray[2][1] + "|" + multiArray[2][2] + "|");
System.out.println("-------");
Torsdag:
Mink til SQLite kode eksempler: https://www.tutorialspoint.com/sqlite/sqlite_java.htm
Opgave:
Lav et program i Java Jframe, hvor brugeren kan oprette en database igennem et tryk på en knap. Brugeren kan så oprette en tabel, med et navn som han selv vælger.
Brugeren skal kunne indsætte data i tabellen, og der efter skal brugeren kunne udskrive data fra tabellen, som brugeren kan se.
Opgaver til uge 10
Opgave 1: Lav en app, der modtager et fornavn i en tekstbox, samt et efternavn i en seperart textbox, og efter et klik på en knap, vil de blive lagt sammen som et resultat: “Mads Nielsen”.
Opgave 2: Lav programmet til en lommeregner der lægger 2 tal sammen i stedet for strings. (en simpel lommeregner) Udvid programmet, sådan at brugeren kan trække tallende fra hinanden, lægge dem sammen gange dem eller dividere dem.
Opgave 3: Lav en simpel BMI beregner der også fortæller brugeren hvilken vægtklasse han/hun er i.
Opgave 4: Lav en lommeregner der ligner den der findes i Windows. (calculator.exe)
Opgave 5: Lav et kryds og bolle spil der ligner det der findes i google.
Opgave 5.5: Eller lav et hangman spil der udvælger et tilfældigt ord, som brugeren så skal gætte.
Opgave 6: Lav en madbestillings-app der ligner den fra justeat.dk. App’en skal indeholde billeder som skal kunne trykkes på.
Opgave 7: Lav en app der tjekker brugerens gyroskop i telefonen, og udskriver koordinaterne til skærmen.
Opgave 8:
Lav et Pong spil i android, med en simpel A.I, der ikke kan bevæger sig ret hurtigt.
Opgave 9: Lav en valutaomregner der tjekker den nuværende valuta op imod en hjemmeside, og kan omregne det beløb som brugeren taster ind.
Opgave 10: Selvvalgt opgave, hvor eleven selv bestemmer sværhedsgraden.