Difference between revisions of "CCDA Netværksdesign I/Case"

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search
(Plan og krav til netværket)
(Nuværende netværks situation)
Line 87: Line 87:
  
 
Der findes '''ingen dokumentation''' på netværket da der har været forskellige konsulenter inde over opsætningen og alle har "glemt" at aflevere dokumentation da de forlod SMU.  
 
Der findes '''ingen dokumentation''' på netværket da der har været forskellige konsulenter inde over opsætningen og alle har "glemt" at aflevere dokumentation da de forlod SMU.  
Det eneste dokumenation økonomi afdelingen har er:
 
  
 +
Det eneste dokumenation økonomi afdelingen har kunne fremskaffe er:
 
{{#img: image=SMU.png‎ | width=650px | title=SMU Design }}
 
{{#img: image=SMU.png‎ | width=650px | title=SMU Design }}
  

Revision as of 22:11, 8 May 2017

Case Netværksdesign I

title=Smalby Universitet }}

Indledning

Denne case analyserer infrastrukturen i netværket på ”Smalby Universitet”, der er et fiktiv universitet, opdigtet til brug i undervisningen.

Smalby Universitet vil herefter blive nævnt som SMU.

Casen er gennemgående for faget, og der påbygges elementer, når emner i netværksdesign berøres.

Casen skal give dig forståelse af de emner, der er gennemgået.

Version

Sektioner i et design dokument - hvad skal med
Version Dato Initialer
1.0 8/5-2017 PeMa
1.1 8/5-2017 PeMa

Generel beskrivelse

Brug scenarierne, informationerne og parametre der er gives til dig i de enkelte cases gennem den samlede case. Når du støder på uklarheder, skal du foretage begrundede antagelser, der kan gøre, at du kan fortsætte opgaven. For de enkelte cases skal du bruge scenariet for den samlede case, samt de oplysninger du har på tidspunket. Du kan bruge alle former for dokumentation f.eks bøger, white papers, internetreferencer, osv.

I hver case er du konsulent og skal lave netværksdesignet, det er din opgave at give kreative forslag for at tilfredsstille kundens behov. Begrund dine ideer når de ligger udenfor grundideerne for løsningen af virksomhedens behov. Du kan bruge de design strategier der passer dig bedst, husk begrundelse for de valg du foretager.

Den samlede case giver dig mulighed for at udvikle et ”high-level” design for et netværk.

Scenarie for casen

Denne case analyserer infrastrukturen i netværket på "Smalby Universitet". Smalby Universitet herefter kaldet "SMU", har givet dig en kort beskrivelse af deres nuværende situation samt deres planer for fremtiden.

Som netværksdesigner er dit job at indsamle alle oplysninger der gør at du kan foreslå en effektiv løsning til virksomheden.

Organisatoriske oplysninger til casen

SMU har 750 ansatte og 7000 årselever. SMU er startet som et lille universitet med en bygning centralt placeret 20 km Nord for Aalborg.

Med tiden er antallet af studerende og studieaktiviteter mangedoblet. Efterhånden som aktiviteter og studerende er vokset i antal, har SMU købt 4 bygninger mere som er placeret på forskellige adresser i Nordjylland.

I 1992 fik SMU bygget et nyt stort uddannelsescenter i udkanten af byen. I det nye uddannelsescenter er det meste af studieadministration blevet samlet. Der er stadig et antal administrative medarbejdere og undervisere placeret på de forskellige afdelinger rundt i byen.

Uddannelsescentret: 450 administrative medarbejdere, 6000 studerende
Bygning 1: 25 administrative medarbejdere, 100 til 200 studerende
Bygning 2: 50 administrative medarbejdere, 100 til 200 studerende
Bygning 3: 50 administrative medarbejdere, 100 til 200 studerende
Bygning 4: 40 administrative medarbejdere, 100 til 200 studerende
Bygning 5: 30 administrative medarbejdere, 100 til 200 studerende

Udover drift bygninger, der benyttes til undervisning og administrative medarbejdere, råder SMU over 2 Skolehjem beliggende ved uddannelsescentret der hver huser 300 elever og kursister.

Bygning 1-5: Hver afdeling har et centralt serverrum hvor afdelings servere er placeret (til undervisning). Hver bygning har et x-felt.

Administrative undervisere arbejder på systemer, hvor serverne er placeret centralt på uddannelsescenteret. Fra hver bygning til uddannelsescenteret er der en 2/2 Mbit forbindelse der er lejede linier ved teleudbyderen TDC.

På uddannelsescenteret har man en 30/30 Mbit fiber forbindelse til bredbåndnord, som alle elever, administrative medarbejdere og undervisere deler om.

Begge skolehjem har hver en 2/2 Mbit internet forbindelse ved TDC.

Nuværende netværks situation

SMU bruger billige switches fra forskellige leverandører, switchene er købt ind gennem en periode på fem år, ingen af switchene er lag 3 switche, og ingen af switchene kan håndtere SNMP.

Administrative medarbejdere, som i dag inkluderer både personale fra administrationen og undervisere, arbejder i dag på ét fælles LAN. De studerende arbejder på et særskilt LAN.

SMU bruger i dag faste ip-adresser, ip-adresserne tildeles computerne sekventielt, hvilket betyder at hver gang der kobles en ny computer på nettet tildeles den næste ledige ip-adresse på listen. Personalet har ikke haft tid til at lave DHCP, men de vil meget gerne have DHCP.

De administrative medarbejdere bruger følgende applikationer:

  • Standard Office
  • Specielle administrative skole-systemer

De studerende bruger følgende applikationer:

  • Standard Office
  • CAD-programmer

Alle brugere på netværket oplever at tingene køre langsomt, og ofte opgiver brugerne at komme på internettet eller tilgå deres fildrev.

Hver lokation har idag et /16 netværk til elev nettet, og et /16 til det administrativ netværk.

Der findes ingen dokumentation på netværket da der har været forskellige konsulenter inde over opsætningen og alle har "glemt" at aflevere dokumentation da de forlod SMU.

Det eneste dokumenation økonomi afdelingen har kunne fremskaffe er: {{#img: image=SMU.png‎ | width=650px | title=SMU Design }}

Bygninger

Uddannelsescentret: 450 administrative medarbejdere, 6000 studerende
Bygning 1: 25 administrative medarbejdere, 100 til 200 studerende
Bygning 2: 50 administrative medarbejdere, 100 til 200 studerende
Bygning 3: 50 administrative medarbejdere, 100 til 200 studerende
Bygning 4: 40 administrative medarbejdere, 100 til 200 studerende
Bygning 5: 30 administrative medarbejdere, 100 til 200 studerende

2 Etager, med 50 værelser i stue etagen og 100 værelser på 1 sal.

3 Etager, med 50 værelser på hver etage.

Der er bygningstegninger til de fleste bygninger.

Plan og krav til netværket

Det er planen at SMU vil indføre e-learning og ip-telefoni. Ip-telefoni kræver at netværket kan håndtere tale i realtid, e-learning stiller også krav til båndbredde.

Alle nye servere kan håndtere Gigabit og Gigabit Etherchannel forbindelser. Og SMU's nye indkøbte HP P2000 SAN understøtter 10 Gbit iSCSI. De forventer at køre VMware, od udnytte funktionerne i vCenter på deres 10 nye HP Gen9 DL380 servere som alle har 8x1 Gbit netkort samt 2x10 Gbit.

Drift servere skal stå centralt på hovedbygningen, men man ønsker at have en remote backup samt mulighed for failover på serverne. De har dog ikke indkøb servere til det endnu.

Ingen enheder på nettet er tilkoblet UPS, og alle SMU servere har separat båndbackup. SMU medarbejdere og studerende klager over svartider, der opstår flaskehalse på netværket især når de møder om morgenen og i pauser. Og alle bebore på skolehjemmet ønsker trådløs netværk, som skal være centralt styret.

Man ønsker at styre beboerne på skolehjemmet, således at deres internetforbrug ikke forstyrer resten af SMU. Dog efter normal undervisningstid må beboerne gerne benytte den fulde båndbrede.

Alle lokationer skal sammenbygges med en central styring af både trådløs og kablet net.

Ønokomi afdelingen ønsker at kunne se hvad der er af belastning på hver lokation realtime.

Man ønsker så vidt muligt så meget sikkerhed som muligt på internet forbindelsen, da man kommer til at hoste diverse websider og forsknings dokumenter.