Difference between revisions of "8606 - Service"

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search
(Ideer til ekstra øvelser og opgaver)
(Bøger, links og andre studiematerialer til kurset)
 
(15 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 106: Line 106:
 
   - Introduktion og velkomst til kurset :-)
 
   - Introduktion og velkomst til kurset :-)
 
   - Introduktion til faget Service - hvad går det ud på?
 
   - Introduktion til faget Service - hvad går det ud på?
 +
  - Opdeling af grupper til projektarbejdet
 
   - Introduktion til projektarbejdet - evaluering af et IT Ticket system!
 
   - Introduktion til projektarbejdet - evaluering af et IT Ticket system!
  
 
  '''Praktik: Ticket System evaluering!'''
 
  '''Praktik: Ticket System evaluering!'''
   - Vælg jer et IT Ticket System
+
   - [http://blog.capterra.com/the-7-best-free-help-desk-software-tools/ Vælg et af de 7 systemer fra denne side!]
     - Der skal vælges forskellige systemer pr. gruppe!
+
     - Bemærk: Grupperne '''skal''' vælge forskellige systemer!
   - Byg jeres eget TestLab og afprøv det valgte system
+
   - Byg jeres eget lille 'TestLab', installer og afprøv det valgte system!
 
     - Notér alle gruppens erfaringer med det valgte system
 
     - Notér alle gruppens erfaringer med det valgte system
 +
      - [http://mars.merhot.dk/mediawiki/index.php/Teknisk_notat_-_en_vejledning! Her er et eksempel på et teknisk notat!]
  
 
=== Dag 2 - Onsdag i uge 16 ===
 
=== Dag 2 - Onsdag i uge 16 ===
Line 138: Line 140:
 
  '''Tema: Program følger!'''
 
  '''Tema: Program følger!'''
  
 +
<br/>
 +
<br/>
 +
 +
 +
== Bøger, links og andre studiematerialer til kurset ==
 +
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Issue_tracking_system WiKi artikel omkring emnet Issue Tracking System]
 +
* [http://mars.merhot.dk/mediawiki/index.php/Elev_portal/mercstor Her er en vejledning til at få adgang til HOT Data's MercStore fællesdrev til elever!]
 +
** Find herefter mappen 8606 - Service og kig efter hvilket materiale der ligger til kurset her!
 +
* Listen over de 7 bedste Open Source Ticket Systemer [http://blog.capterra.com/the-7-best-free-help-desk-software-tools/ - klik her!]
 +
* Capterra's liste med andre Ticket systemer [http://www.capterra.com/help-desk-software/ - klik her!]
 
<br/>
 
<br/>
 
<br/>
 
<br/>
Line 158: Line 170:
 
<br/>
 
<br/>
 
<br/>
 
<br/>
 
== Bøger til kurset ==
 
  
 
== Andre relevante links og tips til kurset  ==
 
== Andre relevante links og tips til kurset  ==
Line 173: Line 183:
 
<br/>
 
<br/>
  
==Links samt tips og ideer til små testprogrammer til IT & netværk ==
 
*[http://the.earth.li/~sgtatham/putty/latest/x86/putty.exe Download putty]
 
*[http://sourceforge.net/projects/iperf/files/ Iperf og Jperf] Belastningsprogrammer
 
** [http://mars.tekkom.dk/sw/Jperf.zip Lokal kopi af Jperf til download]
 
*Solarwinds
 
**[http://mars.tekkom.dk/sw/Toolset-v10.5.zip Toolset] Mange små dejlige test programmer
 
**[http://mars.tekkom.dk/sw/LANsurveyor-v10-Eval.zip LANMsurveyer] Dejligt program til at "finde" netværket.
 
**Hjemmeside: [http://www.solarwinds.com/ SolarWinds] Mange små gode testprogrammer. (Flere gratis)
 
** [https://technet.microsoft.com/da-dk/windows/aa905087.aspx Microsoft TechNet Windows 8.1 - Networking]
 
  
*NMAP portscanner software til netværk
 
**NMAP er et kommandolinje baseret portscanner & analyse værktøj til netværk, som er specielt nyttigt i forbindelse  med fejlfinding når der er services og firewalls involverede.<br/>
 
***'''Husk dog at du aldrig må bruge værktøjet på firmanetværk uden at have indhentet tilladelse først''', da det kan have store konsekvenser hvis det enten bruges forkert eller belastningen er en nødvendighed for at opnå et bestemt måleresultat.
 
**Link: [https://nmap.org/ Den officielle NMAP.org side]
 
<br/>
 
  
[[Category:Microsoft Server]]
+
[[Category: Service]]

Latest revision as of 17:51, 17 April 2017

Grundlæggende IT Service - del 1 & 2

width=300px | title=IT Service Picture }}

  • EUD - Data Hovedforløbsfag - 8606 - Service


Generel information om kurset, de praktiske ting mm.

Pausetider Mercantec HOT data
(Bemærk: AMU slutter først kl. 15.24
  • Faget køres næste gang på Mercantec i ugerne 16 & 18 2017


Undervisere

  • Anders Dahl Valgreen
    • Mobil: 23 43 41 30
    • Mail: adva@mercantec.dk
  • Per Mariager
    • Mobil:
    • Mail: pema@mercantec.dk


Praktisk info

  • I tilfælde af brand - se skiltningen
  • Rygning: Udenfor matriklen, nede ved gaden!
  • Toilet: Forefindes i gangen
  • Sygemelding:
    • Elever på erhvervsuddannelserne (EUD-elever):
      • Brug ELEVPLAN - log ind og benyt SMS systemet.
      • Se vejledning her!
    • AMU kursister bedes ringe til skolen eller sende en mail til underviseren
  • Afdelingens telefonnummer 89 50 33 00


Hvem deltager?

  • Præsentation af underviseren
    • Navn, baggrund og faglige interesser
  • Præsentation af kursister
    • Navn, firma, arbejdsopgaver i firmaet, forventninger til kurset ... :-)


Deltager forudsætninger

  • For elever på erhvervskole på et hovedforløb forudsættes det:
    • At man har gennemført Data Grundforløbet samt Data H1


Formålet med faget

  • Overblik over grundlæggende IT service
    • Du lærer bl.a. at:
      • levere en god kundeservice
      • instruere og servicere brugere i korrekt brug af it-systemer
      • vurdere og levere god kvalitet indenfor it service
      • strukturere servicearbejdet
      • opsøge relevante informationer i forbindelse med servicearbejde
      • anvende it 'ticket' systemer til at holde styr på opgaverne og arbejdsgangen
      • ... og en del mere!


Beskrivelsen af faget


Udvalgt hardware, software, operativ systemer mm.

  • Diverse IT Ticket systemer
  • Microsoft server og klient operativsystemer
  • Diverse HOT Data pc'er, Cisco switche & routere mv.


Og så til sidst det vigtige: At have det sjovt samtidigt! :-)

Arbejdsformer

  • Der skal arbejdes i mindre grupper af to til fire personer
  • Gruppedannelse: I bestemmer selv hvem i vil arbejde sammen med
  • Der bliver mest projektarbejde og selvstudier gennem de to forløb, del 1 og del 2


Grupper

Gruppe 1:

  • Deltagere skrives her!

Gruppe 2:

  • Deltagere skrives her!

Gruppe 3:

  • Deltagere skrives her!

Gruppe 4:

  • Deltagere skrives her!

Gruppe ... osv.

Lektionsplan

Bemærk: Programmet justeres løbende for at forbedre oplevelsen og udbyttet af kurset! Idéer modtages med tak :-)

Lektionsplan Service Uge 16 & 18 2017

Ugeoversigt

Dag 1 - Tirsdag i uge 16

Tema: Introduktion samt oplæg til projekt - Evaluér et selvvalgt "IT Ticket Service System!"
  - Introduktion og velkomst til kurset :-)
  - Introduktion til faget Service - hvad går det ud på?
  - Opdeling af grupper til projektarbejdet
  - Introduktion til projektarbejdet - evaluering af et IT Ticket system!
Praktik: Ticket System evaluering!
  - Vælg et af de 7 systemer fra denne side!
    - Bemærk: Grupperne skal vælge forskellige systemer!
  - Byg jeres eget lille 'TestLab', installer og afprøv det valgte system!
    - Notér alle gruppens erfaringer med det valgte system
      - Her er et eksempel på et teknisk notat!

Dag 2 - Onsdag i uge 16

Tema: Afsluttende arbejde med Ticket systemerne samt præsentationer!
  - Grupperne arbejder videre hele formiddagen, tester og opsamler erfaringer
Præsentationer: Grupperne præsenterer Ticket systemerne for hinanden!
  - Lige før frokost skal der laves en præsentation
      - F.eks. en PowerPoint eller en praktisk demonstration af systemet
      - Fortæl om hvordan systemet er at arbejde med, om prisen, om erfaringer etc.
  - Lige efter frokost starter Gruppe 1 med at præsentere deres system for os andre
    - Der kan bruges et sted mellem 10 og 20 minutter til præsentationen
  - Så fortsætter Gruppe 2 osv.
  - Sidst på eftermiddagen ryddes der op og udstyr sættes på plads
  - Til sidst sendes en PDF-kopi af gruppens præsentation samt tekniske noter
    - Send til adva@mercantec.dk

Dag 3 - Tirsdag i uge 18

Tema: Program følger!

Dag 4 - Onsdag i uge 18

Tema: Program følger!




Bøger, links og andre studiematerialer til kurset



Virtualiseringsprogrammer - en oversigt

Her er en kort beskrivelse samt en installationsvejledning af følgende seks virtualiseringsprogrammer (lavet af elever på Serverteknologi I hold Oktober 2014):


Andre kilder til information omkring virtualisering:



Andre relevante links og tips til kurset

Microsoft Server2012 R2 links:


Udvid Server 2012 R2 evaluation periode
Hvis Windows 2012 R2 evaluation licensen er udløbet lukker serveren ned cirka en gang i timen. For at undgå det:

  1. Start en kommandoprompt som administrator. (Højre klik på CMD ikonet og vælg Run as administrator
  2. Kør kommandoen slmgr.vbs -rearm
  3. Genstart serveren