Difference between revisions of "8606 - Service"

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search
(Links samt tips og ideer til små testprogrammer til IT & netværk)
(Bøger, links og andre studiematerialer til kurset)
 
(14 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 106: Line 106:
 
   - Introduktion og velkomst til kurset :-)
 
   - Introduktion og velkomst til kurset :-)
 
   - Introduktion til faget Service - hvad går det ud på?
 
   - Introduktion til faget Service - hvad går det ud på?
 +
  - Opdeling af grupper til projektarbejdet
 
   - Introduktion til projektarbejdet - evaluering af et IT Ticket system!
 
   - Introduktion til projektarbejdet - evaluering af et IT Ticket system!
  
 
  '''Praktik: Ticket System evaluering!'''
 
  '''Praktik: Ticket System evaluering!'''
   - Vælg jer et IT Ticket System
+
   - [http://blog.capterra.com/the-7-best-free-help-desk-software-tools/ Vælg et af de 7 systemer fra denne side!]
     - Der skal vælges forskellige systemer pr. gruppe!
+
     - Bemærk: Grupperne '''skal''' vælge forskellige systemer!
   - Byg jeres eget TestLab og afprøv det valgte system
+
   - Byg jeres eget lille 'TestLab', installer og afprøv det valgte system!
 
     - Notér alle gruppens erfaringer med det valgte system
 
     - Notér alle gruppens erfaringer med det valgte system
 +
      - [http://mars.merhot.dk/mediawiki/index.php/Teknisk_notat_-_en_vejledning! Her er et eksempel på et teknisk notat!]
  
 
=== Dag 2 - Onsdag i uge 16 ===
 
=== Dag 2 - Onsdag i uge 16 ===
Line 138: Line 140:
 
  '''Tema: Program følger!'''
 
  '''Tema: Program følger!'''
  
 +
<br/>
 +
<br/>
 +
 +
 +
== Bøger, links og andre studiematerialer til kurset ==
 +
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Issue_tracking_system WiKi artikel omkring emnet Issue Tracking System]
 +
* [http://mars.merhot.dk/mediawiki/index.php/Elev_portal/mercstor Her er en vejledning til at få adgang til HOT Data's MercStore fællesdrev til elever!]
 +
** Find herefter mappen 8606 - Service og kig efter hvilket materiale der ligger til kurset her!
 +
* Listen over de 7 bedste Open Source Ticket Systemer [http://blog.capterra.com/the-7-best-free-help-desk-software-tools/ - klik her!]
 +
* Capterra's liste med andre Ticket systemer [http://www.capterra.com/help-desk-software/ - klik her!]
 
<br/>
 
<br/>
 
<br/>
 
<br/>
Line 158: Line 170:
 
<br/>
 
<br/>
 
<br/>
 
<br/>
 
== Bøger til kurset ==
 
  
 
== Andre relevante links og tips til kurset  ==
 
== Andre relevante links og tips til kurset  ==
Line 173: Line 183:
 
<br/>
 
<br/>
  
==Links samt tips og ideer til små testprogrammer til IT & netværk ==
 
  
[[Category:Microsoft Server]]
+
 
 +
[[Category: Service]]

Latest revision as of 17:51, 17 April 2017

Grundlæggende IT Service - del 1 & 2

width=300px | title=IT Service Picture }}

  • EUD - Data Hovedforløbsfag - 8606 - Service


Generel information om kurset, de praktiske ting mm.

Pausetider Mercantec HOT data
(Bemærk: AMU slutter først kl. 15.24
  • Faget køres næste gang på Mercantec i ugerne 16 & 18 2017


Undervisere

  • Anders Dahl Valgreen
    • Mobil: 23 43 41 30
    • Mail: adva@mercantec.dk
  • Per Mariager
    • Mobil:
    • Mail: pema@mercantec.dk


Praktisk info

  • I tilfælde af brand - se skiltningen
  • Rygning: Udenfor matriklen, nede ved gaden!
  • Toilet: Forefindes i gangen
  • Sygemelding:
    • Elever på erhvervsuddannelserne (EUD-elever):
      • Brug ELEVPLAN - log ind og benyt SMS systemet.
      • Se vejledning her!
    • AMU kursister bedes ringe til skolen eller sende en mail til underviseren
  • Afdelingens telefonnummer 89 50 33 00


Hvem deltager?

  • Præsentation af underviseren
    • Navn, baggrund og faglige interesser
  • Præsentation af kursister
    • Navn, firma, arbejdsopgaver i firmaet, forventninger til kurset ... :-)


Deltager forudsætninger

  • For elever på erhvervskole på et hovedforløb forudsættes det:
    • At man har gennemført Data Grundforløbet samt Data H1


Formålet med faget

  • Overblik over grundlæggende IT service
    • Du lærer bl.a. at:
      • levere en god kundeservice
      • instruere og servicere brugere i korrekt brug af it-systemer
      • vurdere og levere god kvalitet indenfor it service
      • strukturere servicearbejdet
      • opsøge relevante informationer i forbindelse med servicearbejde
      • anvende it 'ticket' systemer til at holde styr på opgaverne og arbejdsgangen
      • ... og en del mere!


Beskrivelsen af faget


Udvalgt hardware, software, operativ systemer mm.

  • Diverse IT Ticket systemer
  • Microsoft server og klient operativsystemer
  • Diverse HOT Data pc'er, Cisco switche & routere mv.


Og så til sidst det vigtige: At have det sjovt samtidigt! :-)

Arbejdsformer

  • Der skal arbejdes i mindre grupper af to til fire personer
  • Gruppedannelse: I bestemmer selv hvem i vil arbejde sammen med
  • Der bliver mest projektarbejde og selvstudier gennem de to forløb, del 1 og del 2


Grupper

Gruppe 1:

  • Deltagere skrives her!

Gruppe 2:

  • Deltagere skrives her!

Gruppe 3:

  • Deltagere skrives her!

Gruppe 4:

  • Deltagere skrives her!

Gruppe ... osv.

Lektionsplan

Bemærk: Programmet justeres løbende for at forbedre oplevelsen og udbyttet af kurset! Idéer modtages med tak :-)

Lektionsplan Service Uge 16 & 18 2017

Ugeoversigt

Dag 1 - Tirsdag i uge 16

Tema: Introduktion samt oplæg til projekt - Evaluér et selvvalgt "IT Ticket Service System!"
  - Introduktion og velkomst til kurset :-)
  - Introduktion til faget Service - hvad går det ud på?
  - Opdeling af grupper til projektarbejdet
  - Introduktion til projektarbejdet - evaluering af et IT Ticket system!
Praktik: Ticket System evaluering!
  - Vælg et af de 7 systemer fra denne side!
    - Bemærk: Grupperne skal vælge forskellige systemer!
  - Byg jeres eget lille 'TestLab', installer og afprøv det valgte system!
    - Notér alle gruppens erfaringer med det valgte system
      - Her er et eksempel på et teknisk notat!

Dag 2 - Onsdag i uge 16

Tema: Afsluttende arbejde med Ticket systemerne samt præsentationer!
  - Grupperne arbejder videre hele formiddagen, tester og opsamler erfaringer
Præsentationer: Grupperne præsenterer Ticket systemerne for hinanden!
  - Lige før frokost skal der laves en præsentation
      - F.eks. en PowerPoint eller en praktisk demonstration af systemet
      - Fortæl om hvordan systemet er at arbejde med, om prisen, om erfaringer etc.
  - Lige efter frokost starter Gruppe 1 med at præsentere deres system for os andre
    - Der kan bruges et sted mellem 10 og 20 minutter til præsentationen
  - Så fortsætter Gruppe 2 osv.
  - Sidst på eftermiddagen ryddes der op og udstyr sættes på plads
  - Til sidst sendes en PDF-kopi af gruppens præsentation samt tekniske noter
    - Send til adva@mercantec.dk

Dag 3 - Tirsdag i uge 18

Tema: Program følger!

Dag 4 - Onsdag i uge 18

Tema: Program følger!




Bøger, links og andre studiematerialer til kurset



Virtualiseringsprogrammer - en oversigt

Her er en kort beskrivelse samt en installationsvejledning af følgende seks virtualiseringsprogrammer (lavet af elever på Serverteknologi I hold Oktober 2014):


Andre kilder til information omkring virtualisering:



Andre relevante links og tips til kurset

Microsoft Server2012 R2 links:


Udvid Server 2012 R2 evaluation periode
Hvis Windows 2012 R2 evaluation licensen er udløbet lukker serveren ned cirka en gang i timen. For at undgå det:

  1. Start en kommandoprompt som administrator. (Højre klik på CMD ikonet og vælg Run as administrator
  2. Kør kommandoen slmgr.vbs -rearm
  3. Genstart serveren