Difference between revisions of "Booking-guide"

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search
(Manage ISO)
 
(18 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 4: Line 4:
 
Dette dokument guider dig gennem processen for at booke en virtuel maskine (VM) i vores '''Proxmox'''-miljø i Datahouse. Du lærer, hvordan du logger ind, opretter en booking, og hvilket VM-template du skal vælge.
 
Dette dokument guider dig gennem processen for at booke en virtuel maskine (VM) i vores '''Proxmox'''-miljø i Datahouse. Du lærer, hvordan du logger ind, opretter en booking, og hvilket VM-template du skal vælge.
  
For at oprette en VM skal du være på Datahouse-netværket via netværksstik i gulvet, væggen eller via '''Datahouse-WiFi'''. Adgangskoden er: <code>Merc1234!</code>.
+
For at oprette en VM skal du være på Datahouse-netværket via netværksstik i gulvet, væggen eller via '''Datahouse-WiFi-<lokale>'''. Adgangskoden er: <code>Merc1234!</code>.
  
 
Der kan gå op til '''10 minutter''' efter din booking er startet, før VM er oprettet og adgangskoden er skiftet.
 
Der kan gå op til '''10 minutter''' efter din booking er startet, før VM er oprettet og adgangskoden er skiftet.
Line 13: Line 13:
 
=== 2. Log ind på Booking Platformen ===
 
=== 2. Log ind på Booking Platformen ===
 
* Åbn booking-siden i din browser:
 
* Åbn booking-siden i din browser:
** URL: [https://booking.hotdata.dk https://booking.hotdata.dk]
+
** URL: [https://vm.hotdata.dk https://vm.hotdata.dk]
 
* Indtast din '''e-mailadresse''' og '''adgangskode'''.
 
* Indtast din '''e-mailadresse''' og '''adgangskode'''.
 
* Klik på '''Login'''.
 
* Klik på '''Login'''.
Line 19: Line 19:
  
 
---
 
---
 +
 
=== 3. Opret en VM-booking ===
 
=== 3. Opret en VM-booking ===
 
# Gå til '''Create Booking'''-siden i dit dashboard.
 
# Gå til '''Create Booking'''-siden i dit dashboard.
Line 28: Line 29:
 
## '''Comment about booking''': Beskriv formålet med VM'en.
 
## '''Comment about booking''': Beskriv formålet med VM'en.
 
# Klik på '''Create booking''' for at bekræfte.
 
# Klik på '''Create booking''' for at bekræfte.
# Din underviser skal bekræfte din booking, før den træder i kraft.
+
# Din underviser eller en admin, skal bekræfte din booking, før den træder i kraft.
  
 
---
 
---
=== 4. Guide til brug af Web Console ===
+
=== 3.1 Actions for din booking ===
# Log ind på din profil.
+
Når du har oprettet en booking, kan du administrere din virtuelle maskine via '''Actions'''-menuen. Her er en beskrivelse af de forskellige handlinger:
# Vælg '''View''' en VM i din booking-liste.
+
 
# Klik på '''Web Console''' i '''Action-menuen'''.
+
===== '''Web console''' =====
# Hvis du får en '''Connection error''', accepter certifikatet fra Proxmox-serveren.
+
*Åbner en webbaseret konsolforbindelse til din VM. Dette giver dig mulighed for at administrere din VM direkte, selv hvis netværksadgangen ikke fungerer.
# Luk fanen, og '''refresh''' Web Console-siden.
+
 
 +
===== '''Configure Specs''' =====
 +
*Lader dig ændre specifikationerne for din VM, såsom CPU og RAM. Ændringer kan kræve, at VM’en genstartes.
 +
 
 +
===== '''Attach Storage''' =====
 +
*Giver dig mulighed for at tilføje ekstra lager til din VM, såsom en ekstra disk eller en netværksdelt mappe.
 +
 
 +
===== '''Manage ISO''' =====
 +
*Lader dig tilføje eller fjerne ISO-filer til din VM’s virtuelle CD/DVD-drev. Dette bruges typisk til installation af nye operativsystemer, recovery eller installation af f.eks Veeam Backup.
 +
 
 +
===== '''Reset power''' =====
 +
*Udfører en hård genstart af din VM. Brug denne funktion, hvis din VM er frosset eller ikke reagerer.
 +
 
 +
===== '''Extend booking''' =====
 +
*Forlænger din bookingperiode, hvis du har brug for at beholde din VM i en længere periode.
 +
 
 +
===== '''Download''' =====
 +
*Giver dig mulighed for at downloade oplysninger om din VM.
 +
 
 +
===== '''Refresh''' =====
 +
*Opdaterer visningen af din VM’s status og eventuelle ændringer.
 +
 
 +
===== '''Delete''' =====
 +
*Sletter din VM permanent og frigiver ressourcerne. **Denne handling kan ikke fortrydes!**
  
 
---
 
---
 +
 
=== 5. Tips og Best Practices ===
 
=== 5. Tips og Best Practices ===
 
* Log altid ud efter brug af platformen.
 
* Log altid ud efter brug af platformen.
 
* Vælg en passende template, som matcher dine behov.
 
* Vælg en passende template, som matcher dine behov.
 
* Husk at udfylde kommentarer, så underviseren forstår formålet med VM'en.
 
* Husk at udfylde kommentarer, så underviseren forstår formålet med VM'en.
* RDP (Fjernskrivebord) er sat op på alle Windows-templates.
+
* RDP (Fjernskrivebord) er sat op på alle nogle templates (Desktop).
* SSH er tilgængeligt på alle Linux VMs.
+
* SSH er tilgængeligt på alle Linux Server.
* '''Standard adgangskode''' for VMs, hvor der ikke er defineret en, er: <code>Merc1234!</code>
+
* '''Standard password''' for VMs, hvor der ikke er defineret et, er: <code>Merc1234!</code>
  
 
---
 
---
 +
 
=== 6. Support ===
 
=== 6. Support ===
 
Har du problemer eller specielle behov (f.eks. ekstra disk eller mere RAM), kontakt support:
 
Har du problemer eller specielle behov (f.eks. ekstra disk eller mere RAM), kontakt support:

Latest revision as of 08:28, 18 March 2025

Booking af en Virtuel Maskine i Datahouse

1. Introduktion

Dette dokument guider dig gennem processen for at booke en virtuel maskine (VM) i vores Proxmox-miljø i Datahouse. Du lærer, hvordan du logger ind, opretter en booking, og hvilket VM-template du skal vælge.

For at oprette en VM skal du være på Datahouse-netværket via netværksstik i gulvet, væggen eller via Datahouse-WiFi-<lokale>. Adgangskoden er: Merc1234!.

Der kan gå op til 10 minutter efter din booking er startet, før VM er oprettet og adgangskoden er skiftet.

Du kan også besøge Datahouse Helpdesks Support Portalhttp://helpdesk.hotdata.dk for at oprette en ticket eller få yderligere support.

---

2. Log ind på Booking Platformen

  • Åbn booking-siden i din browser:
  • Indtast din e-mailadresse og adgangskode.
  • Klik på Login.
  • Hvis du ikke har en konto, klik på Sign up og brug din @edu.mercantec.dk skolemail.

---

3. Opret en VM-booking

  1. Gå til Create Booking-siden i dit dashboard.
  2. Under Book a virtual machine vælger du Virtual machine.
  3. Udfyld følgende felter:
    1. Virtual machine templates: Vælg den template, du ønsker, fra listen.
    2. Assign to teacher: Vælg din undervisers navn. Hvis du er i SOC'en, kan du vælge "Helpdesk".
    3. Booking expire date: Vælg en dato, hvor du ikke skal bruge den mere.
    4. Comment about booking: Beskriv formålet med VM'en.
  4. Klik på Create booking for at bekræfte.
  5. Din underviser eller en admin, skal bekræfte din booking, før den træder i kraft.

---

3.1 Actions for din booking

Når du har oprettet en booking, kan du administrere din virtuelle maskine via Actions-menuen. Her er en beskrivelse af de forskellige handlinger:

Web console
  • Åbner en webbaseret konsolforbindelse til din VM. Dette giver dig mulighed for at administrere din VM direkte, selv hvis netværksadgangen ikke fungerer.
Configure Specs
  • Lader dig ændre specifikationerne for din VM, såsom CPU og RAM. Ændringer kan kræve, at VM’en genstartes.
Attach Storage
  • Giver dig mulighed for at tilføje ekstra lager til din VM, såsom en ekstra disk eller en netværksdelt mappe.
Manage ISO
  • Lader dig tilføje eller fjerne ISO-filer til din VM’s virtuelle CD/DVD-drev. Dette bruges typisk til installation af nye operativsystemer, recovery eller installation af f.eks Veeam Backup.
Reset power
  • Udfører en hård genstart af din VM. Brug denne funktion, hvis din VM er frosset eller ikke reagerer.
Extend booking
  • Forlænger din bookingperiode, hvis du har brug for at beholde din VM i en længere periode.
Download
  • Giver dig mulighed for at downloade oplysninger om din VM.
Refresh
  • Opdaterer visningen af din VM’s status og eventuelle ændringer.
Delete
  • Sletter din VM permanent og frigiver ressourcerne. **Denne handling kan ikke fortrydes!**

---

5. Tips og Best Practices

  • Log altid ud efter brug af platformen.
  • Vælg en passende template, som matcher dine behov.
  • Husk at udfylde kommentarer, så underviseren forstår formålet med VM'en.
  • RDP (Fjernskrivebord) er sat op på alle nogle templates (Desktop).
  • SSH er tilgængeligt på alle Linux Server.
  • Standard password for VMs, hvor der ikke er defineret et, er: Merc1234!

---

6. Support

Har du problemer eller specielle behov (f.eks. ekstra disk eller mere RAM), kontakt support:

  • Opret en tickethttps://helpdesk.hotdata.dk
  • E-mail & Teams-support:
    • DH-Helpdesk: dh.helpdesk@edu.mercantec.dk
    • Lucas Bøtker Svindt (2nd level): lusv0001@edu.mercantec.dk
    • Zander Bøtker Svindt (2nd level): zasv0001@edu.mercantec.dk
    • Viktor Viskov (3rd level): vikt3586@edu.mercantec.dk
    • Ronni Sørensen (3rd level): rrso.skp@edu.mercantec.dk