Difference between revisions of "Booking-guide"

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search
(3. Opret en VM-booking)
(5. Tips og Best Practices)
Line 47: Line 47:
 
* RDP (Fjernskrivebord) er sat op på alle nogle templates (Desktop).
 
* RDP (Fjernskrivebord) er sat op på alle nogle templates (Desktop).
 
* SSH er tilgængeligt på alle Linux Server.
 
* SSH er tilgængeligt på alle Linux Server.
* '''Standard adgangskode''' for VMs, hvor der ikke er defineret en, er: <code>Merc1234!</code>
+
* '''Standard password''' for VMs, hvor der ikke er defineret et, er: <code>Merc1234!</code>
  
 
---
 
---

Revision as of 12:41, 17 March 2025

Booking af en Virtuel Maskine i Datahouse

1. Introduktion

Dette dokument guider dig gennem processen for at booke en virtuel maskine (VM) i vores Proxmox-miljø i Datahouse. Du lærer, hvordan du logger ind, opretter en booking, og hvilket VM-template du skal vælge.

For at oprette en VM skal du være på Datahouse-netværket via netværksstik i gulvet, væggen eller via Datahouse-WiFi-<lokale>. Adgangskoden er: Merc1234!.

Der kan gå op til 10 minutter efter din booking er startet, før VM er oprettet og adgangskoden er skiftet.

Du kan også besøge Datahouse Helpdesks Support Portalhttp://helpdesk.hotdata.dk for at oprette en ticket eller få yderligere support.

---

2. Log ind på Booking Platformen

  • Åbn booking-siden i din browser:
  • Indtast din e-mailadresse og adgangskode.
  • Klik på Login.
  • Hvis du ikke har en konto, klik på Sign up og brug din @edu.mercantec.dk skolemail.

---

3. Opret en VM-booking

  1. Gå til Create Booking-siden i dit dashboard.
  2. Under Book a virtual machine vælger du Virtual machine.
  3. Udfyld følgende felter:
    1. Virtual machine templates: Vælg den template, du ønsker, fra listen.
    2. Assign to teacher: Vælg din undervisers navn. Hvis du er i SOC'en, kan du vælge "Helpdesk".
    3. Booking expire date: Vælg en dato, hvor du ikke skal bruge den mere.
    4. Comment about booking: Beskriv formålet med VM'en.
  4. Klik på Create booking for at bekræfte.
  5. Din underviser eller en admin, skal bekræfte din booking, før den træder i kraft.

---

4. Guide til brug af Web Console

  1. Log ind på din profil.
  2. Vælg View på en VM i din booking-liste.
  3. Klik på Web Console i Action-menuen.
  4. Luk fanen, og refresh Web Console-siden.

---

5. Tips og Best Practices

  • Log altid ud efter brug af platformen.
  • Vælg en passende template, som matcher dine behov.
  • Husk at udfylde kommentarer, så underviseren forstår formålet med VM'en.
  • RDP (Fjernskrivebord) er sat op på alle nogle templates (Desktop).
  • SSH er tilgængeligt på alle Linux Server.
  • Standard password for VMs, hvor der ikke er defineret et, er: Merc1234!

---

6. Support

Har du problemer eller specielle behov (f.eks. ekstra disk eller mere RAM), kontakt support:

  • Opret en tickethttps://helpdesk.hotdata.dk
  • E-mail & Teams-support:
    • DH-Helpdesk: dh.helpdesk@edu.mercantec.dk
    • Lucas Bøtker Svindt (2nd level): lusv0001@edu.mercantec.dk
    • Zander Bøtker Svindt (2nd level): zasv0001@edu.mercantec.dk
    • Viktor Viskov (3rd level): vikt3586@edu.mercantec.dk
    • Ronni Sørensen (3rd level): rrso.skp@edu.mercantec.dk