Difference between revisions of "1562 Elektronik I"
From Teknologisk videncenter
(Oprettet af autobot) |
(No difference)
|
Latest revision as of 11:36, 9 June 2009
1562 Elektronik I
Fagnummer: | 1562 | |||
Fagnavn: | Elektronik I | |||
Varighed: | 3,0 uger uge(r) | |||
Gældende: | 01-07-2008 og fremefter | |||
Ordning: | Version 7 | |||
Tilknyttet: | Teleinstallationstekniker Telesystemtekniker | |||
Målpinde
1: | Eleven har et generelt kendskab til installations- og montageteknik, og kan efter gældende regler og på en håndværksmæssig korrekt måde udføre kundeinstallationer af forskellige teleprodukter, herunder foretage installation af andre installationsdele, som kan indgå i en kundeinstallation (f.eks. kabler, fordeler, enkeltomstiller, tilslutningsrelæ, stik og termineringer). | |||||||||||||
2: | Eleven har kendskab til, og kan udføre kabelsplidsninger og afgreninger på alle typer indendørs installationer og på mindre udendørs anlæg. | |||||||||||||
3: | Eleven kan anvende de værktøjer som typisk benyttes i forbindelse med installationsarbejde. | |||||||||||||
4: | Eleven kan foretage fejlfinding og fejlretning på installationer og forskellige typer af installations- og teleprodukter som f.eks. telefoner til modulniveau, fordelere, enkeltomstillere, stik og termineringer. | |||||||||||||
5: | Eleven kan udarbejde dokumentation for en installation og for udført arbejde. | |||||||||||||
6: | Eleven kan ud fra en given kundesituation give forslag til en løsningsmodel for udførelsen af en installation efter gældende regler. | |||||||||||||
7: | Eleven har kendskab til almene måletekniske begreber og enheder som typisk anvendes inden for det teletekniske område, herunder elektriske måleenheder, afledninger, dæmpninger, forstærkninger m.v., og eleven kender de indbyrdes sammenhænge. | |||||||||||||
8: | Eleven har kendskab til, og kan anvende de måleinstrumenter som typisk anvendes i forbindelse med det teletekniske område, som f.eks. universalinstrumenter, dæmpningsmetre og spectrumanalyzere. | |||||||||||||
9: | Eleven kan i forhold til givne opgaver vælge og anvende relevante måleinstrumenter og -metoder. | |||||||||||||
10: | Eleven kan anvende de begreber som anvendes i forbindelse med analoge telefonkredsløb, og har kendskab til de elektriske komponenters virkemåde. | |||||||||||||
11: | Eleven kender begreberne omkring, og kan anvende relevante analoge telefonfaciliteter (IN-tjenester), herunder foretage hardware- og softwarekonfigurering, samt foretage afprøvning og fejlsøgning herpå. | |||||||||||||
12: | Eleven har kendskab til sammensatte kredsløb, som f.eks. effektelektronik, forstærkerkredsløb, forsyningskredsløb, switch-mode-power-supply, oscillatorer, kredsløb til signalbehandling, analoge transducere, AC- og DCmodkobling. | |||||||||||||
13: | Eleven kan foretage kredsløbsanalyse, systematisk fejlfinding og problemløsning under anvendelse af relevant dokumentation på såvel dansk som fremmedsprog, og i overensstemmelse med gældende sikkerheds- og miljøregler. | |||||||||||||
14: | Eleven har et teknologisk tidssvarende systemkendskab til branchens analoge produkter. | |||||||||||||
15: | Eleven har kendskab til, og kan redegøre for abonnentforbindelsens elektriske egenskaber jf. gældende tekniske specifikation fra Telestyrelsen. | |||||||||||||
16: | Eleven kan med baggrund i produktkendskab, give kunden en kvalificeret vejledning omkring betjeningen af et analogt teleprodukt. | |||||||||||||
17: | Eleven kan anvende de begreber som anvendes i forbindelse med digitale telefonkredsløb, og har kendskab til de elektriske komponenters virkemåde. | |||||||||||||
18: | Eleven kender begreberne omkring og kan anvende relevante digitale telefon faciliteter (IN-tjenester), herunder foretage hardware- og softwarekonfigurering, samt foretage afprøvning og fejlsøgning herpå. | |||||||||||||
19: | Eleven har et teknologisk tidssvarende systemkendskab til branchens digitale produkter. | |||||||||||||
20: | Eleven kan med baggrund i produktkendskab, give kunden en kvalificeret vejledning omkring betjeningen af et digitalt teleprodukt. | |||||||||||||
21: | Eleverne har kendskab til, og kan redegøre for Stærkstrømsbekendtgørelsens regler vedrørende arbejde på eller i nærheden af spændingsløse og spændingsførende elektriske installationer (Stærkstrømsbekendtgørelsen for elektriske installationer Sbei afsnit 6, kapitel 63). | |||||||||||||
22: | Eleverne har et teoretisk og et grundlæggende praktisk kendskab til værktøj og udrustning for L-AUS, og kan redegør for hvordan det anvendes, kontrolleres og vedligeholdes korrekt. | |||||||||||||
23: | Eleven har et grundlæggende kendskab til problemstillingerne omkring EMC (Electric Magnetic Compatibility) og kan redegøre for hvad der skal tages højde for når der arbejdes med produkterne indenfor branchen. | |||||||||||||
24: | Eleven har et grundlæggende kendskab problemstillingerne omkring ESD (Electrostatic Static Dischange) og kan redegøre for hvad der skal tages højde for når der arbejdes med produkterne indenfor branchen. | |||||||||||||
25: | Eleven kan arbejde med service på teleteknisk udstyr under hensyntagen til korrekt ESD- og EMC-håndtering. | |||||||||||||
Teleinstallationstekniker Version 7
Fagkategori: | Område-/specialefag | |||||||
Fagtype: | Bundet | |||||||
Niveau: | Rutineret | |||||||
Bedømmelse: | -, 7-trinsskala, Standpunktskarakter. | |||||||
Telesystemtekniker Version 7
Fagkategori: | Område-/specialefag | |||||||
Fagtype: | Bundet | |||||||
Niveau: | Rutineret | |||||||
Bedømmelse: | -, 7-trinsskala, Standpunktskarakter. | |||||||