Android udvikling Marts 2017

From Teknologisk videncenter
Revision as of 23:10, 7 March 2017 by Makn (talk | contribs) (Tirsdag)
Jump to: navigation, search

Generelt

Underviserens navn: Mads Nielsen

Link til Android studio download: https://developer.android.com/studio/index.html

Hvis du vil benytte en virtuel android enhed, væld da Lollipop. (version 5)

Mandag

VariabelTyper

Variabel Type værdi
String Tekst
int Heltal
double kommatal


AndroidStudio

Kode til at klikke på en knap

Button minKnap;
    TextView mitTextView;


    @Override
    protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
        super.onCreate(savedInstanceState);
        setContentView(R.layout.activity_main);

        minKnap = (Button) findViewById(R.id.minKnap);
        mitTextView = (TextView) findViewById(R.id.mitTekstFelt);

        minKnap.setOnClickListener(new View.OnClickListener()
        {
            @Override
            public void onClick(View v) {
                //Insert code here.
                String mitTal = "Hej Mads!";
                mitTextView.setText(mitTal);
            }
        });

    }

Tirsdag

Link til min tekst app: https://drive.google.com/file/d/0B5oDizcmFQ1YY0JuMlNRSTlPSUk/view?usp=sharing


Kode:

    Button minKnap; //Dette er en knap
    TextView minTekst; //Dette er et tekstfelt

    @Override
    protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
        super.onCreate(savedInstanceState);
        setContentView(R.layout.activity_main);



        minKnap = (Button) findViewById(R.id.minKnap);
        minTekst = (TextView) findViewById(R.id.minTekst);

        minKnap.setOnClickListener(new View.OnClickListener()
        {
            @Override
            public void onClick(View v)
            {
                minTekst.setText("Hej!"); //Det er her at voores kode skal skrives, når der trykkes på knappen.
            }

        }
        );

Onsdag

Opgaver:

Opgave 1: Lav en app, der modtager et fornavn i en tekstbox, samt et efternavn i en seperart textbox, og efter et klik på en knap, vil de blive lagt sammen som et resultat: “Mads Nielsen”.

Opgave 2: Lav programmet til en lommeregner der lægger 2 tal sammen i stedet for strings. (en simpel lommeregner) Udvid programmet, sådan at brugeren kan trække tallende fra hinanden, lægge dem sammen gange dem eller dividere dem.

Opgave 3: Lav en simpel BMI beregner der også fortæller brugeren hvilken vægtklasse han/hun er i.

Opgave 4: Lav en lommeregner der ligner den der findes i Windows. (calculator.exe)

Opgave 5: Lav et kryds og bolle spil der ligner det der findes i google.

Opgave 5.5: Eller lav et hangman spil der udvælger et tilfældigt ord, som brugeren så skal gætte.

Opgave 6: Lav en madbestillings-app der ligner den fra justeat.dk. App’en skal indeholde billeder som skal kunne trykkes på.

Opgave 7: Lav en app der tjekker brugerens gyroskop i telefonen, og udskriver koordinaterne til skærmen.


Opgave 8: Lav et Pong spil i android, med en simpel A.I, der ikke kan bevæger sig ret hurtigt.

Opgave 9: Lav en valutaomregner der tjekker den nuværende valuta op imod en hjemmeside, og kan omregne det beløb som brugeren taster ind.

Opgave 10: Selvvalgt opgave, hvor eleven selv bestemmer sværhedsgraden.