Difference between revisions of "Android udvikling Marts 2017"

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search
(Tirsdag)
(Opgaver:)
Line 144: Line 144:
  
 
'''Opgave 2:'''
 
'''Opgave 2:'''
Lav programmet til en lommeregner der lægger 2 tal sammen i stedet for strings.
+
Lav programmet til en lommeregner der lægger 2 tal sammen (af typen int i stedet for string).
 
(en simpel lommeregner)
 
(en simpel lommeregner)
 
Udvid programmet, sådan at brugeren kan trække tallende fra hinanden, lægge dem sammen gange dem eller dividere dem.
 
Udvid programmet, sådan at brugeren kan trække tallende fra hinanden, lægge dem sammen gange dem eller dividere dem.
Line 150: Line 150:
 
'''Opgave 3:'''
 
'''Opgave 3:'''
 
Lav en simpel BMI beregner der også fortæller brugeren hvilken vægtklasse han/hun er i.
 
Lav en simpel BMI beregner der også fortæller brugeren hvilken vægtklasse han/hun er i.
 +
Link til eksempel: http://www.beregnbmi.dk/Default.aspx
  
 
'''Opgave 4:'''
 
'''Opgave 4:'''

Revision as of 11:04, 8 March 2017

Generelt

Underviserens navn: Mads Nielsen

Link til Android studio download: https://developer.android.com/studio/index.html

Hvis du vil benytte en virtuel android enhed, væld da Lollipop. (version 5)

Mandag

VariabelTyper

Variabel Type værdi
String Tekst
int Heltal
double kommatal


AndroidStudio

Kode til at klikke på en knap

Button minKnap;
    TextView mitTextView;


    @Override
    protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
        super.onCreate(savedInstanceState);
        setContentView(R.layout.activity_main);

        minKnap = (Button) findViewById(R.id.minKnap);
        mitTextView = (TextView) findViewById(R.id.mitTekstFelt);

        minKnap.setOnClickListener(new View.OnClickListener()
        {
            @Override
            public void onClick(View v) {
                //Insert code here.
                String mitTal = "Hej Mads!";
                mitTextView.setText(mitTal);
            }
        });

    }

Tirsdag

Når vi skal lave en knap i vores app, skal vi først oprette en knap i vores grafiske-layout.

Derefter skal vi lave en knap i vores kode ved at skrive følgende:

oprettelse af en knap igennem kode:

Button minKnap;

Nu har vi oprettet en knap i vores kode, men den er forskellig fra den knap som der ligger i vores grafiske-layout.

Derfor skal vi fortælle vores knap i koden at den skal være en reference til den knap der ligger i vores grafiske-layout, sådan at de bliver kædet sammen.

IllustrationAfKodeOgGrafiskLayout.jpg

Dette gøres ved at skrive følgende:

sammenkædning af grafisk knap og kode:

minKnap = (Button) findViewById(R.id.minKnap);

Det sidste vi så mangler er at vi skal kunne trykke på vores knap, hvorefter den vil eksekvere noget kode. (eksempelvis skrive "hej")

Det gør vi ved at skrive følgende:

        minKnap.setOnClickListener(new View.OnClickListener()
        {
            @Override
            public void onClick(View v)
            {
                //Her skal du skrive den kode der skal køres når man klikker på knappen.
            }

        }
        );

Nu har du en fungerende knap der kan trykkes på. Er du i tvivl, kan du downloade mit færdige projekt her: Link til min tekst-app: https://drive.google.com/file/d/0B5oDizcmFQ1YY0JuMlNRSTlPSUk/view?usp=sharing


Kode:

    Button minKnap; //Dette er en knap
    TextView minTekst; //Dette er et tekstfelt

    @Override
    protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
        super.onCreate(savedInstanceState);
        setContentView(R.layout.activity_main);



        minKnap = (Button) findViewById(R.id.minKnap);
        minTekst = (TextView) findViewById(R.id.minTekst);

        minKnap.setOnClickListener(new View.OnClickListener()
        {
            @Override
            public void onClick(View v)
            {
                minTekst.setText("Hej!"); //Det er her at voores kode skal skrives, når der trykkes på knappen.
            }

        }
        );

Onsdag

Opgaver:

Opgave 1: Lav en app, der modtager et fornavn i en tekstbox, samt et efternavn i en seperart textbox, og efter et klik på en knap, vil de blive lagt sammen som et resultat: “Mads Nielsen”.

Opgave 2: Lav programmet til en lommeregner der lægger 2 tal sammen (af typen int i stedet for string). (en simpel lommeregner) Udvid programmet, sådan at brugeren kan trække tallende fra hinanden, lægge dem sammen gange dem eller dividere dem.

Opgave 3: Lav en simpel BMI beregner der også fortæller brugeren hvilken vægtklasse han/hun er i. Link til eksempel: http://www.beregnbmi.dk/Default.aspx

Opgave 4: Lav en lommeregner der ligner den der findes i Windows. (calculator.exe)

Opgave 5: Lav et kryds og bolle spil der ligner det der findes i google.

Opgave 5.5: Eller lav et hangman spil der udvælger et tilfældigt ord, som brugeren så skal gætte.

Opgave 6: Lav en madbestillings-app der ligner den fra justeat.dk. App’en skal indeholde billeder som skal kunne trykkes på.

Opgave 7: Lav en app der tjekker brugerens gyroskop i telefonen, og udskriver koordinaterne til skærmen.


Opgave 8: Lav et Pong spil i android, med en simpel A.I, der ikke kan bevæger sig ret hurtigt.

Opgave 9: Lav en valutaomregner der tjekker den nuværende valuta op imod en hjemmeside, og kan omregne det beløb som brugeren taster ind.

Opgave 10: Selvvalgt opgave, hvor eleven selv bestemmer sværhedsgraden.