CCDP-Campus Viborg/Opgave 1/Gruppe1337

From Teknologisk videncenter
< CCDP-Campus Viborg‎ | Opgave 1
Revision as of 08:18, 7 September 2010 by JTJ (talk | contribs) (Krav)
Jump to: navigation, search

Opgave 1

Fakta - Campus Viborg

10.000 m2 byggeri
200 ansatte
1.500 studerende om året
5 satelit filialer
20 krydsfelter
MPLS
IP Telefoni

Spørgsmål


Q: Har i dokumentation på nuværende setup?
A: Nej

Q: Er der økonomiske begrænsninger?
A: Nej - Men brug hovedet og tænk fornuftigt

Q: Hvad er den forventede vækst i nærmeste fremtid?
A: Ingen vækst

Q: Er der nogle krav til trådløs dækning?
A: Trådløs i alle de åbne områder

Q: Er der specielle netværksenheder i nuværende setup vi skal tage højde for?
A: Nej

Q: Ønsker i flere sikkerhedsniveauer på netværket, så fx. elever og lærere ikke har samme adgang til netværket?
A: Efter eget valg

Q: Er der interesse i VPN adgang til medarbejdere hjemmefra?
A: Ja dette er et krav

Q: Ønsker i analog telefoni eller IP telefoni?
A: IP Telefoni

Q: Bliver DHCP afviklet af en server eller på netværket?
A: Server

Q: Er der specielle behov i forbindelsen mellem de forskellige skoler/afdelinger?
A: Nej


Krav


- Vi vil bestræbe os en oppetid på 99,999% på telefonsystemerne.

 Dette vil vi gøre ved at implementere redundans på netværket, ved hjælp af følgende:
 - Power over Ethernet.
 - To switche i hvert krydsfelt som kun administrere IP telefoni. (Disse supportere PoE (Power over Ethernet)).
 - UPS i hvert krydsfelt der skal sørge for at de to PoE switche ikke slukker i forbindelse med eventuelle strømnedbrud mm.


- Vi vil bestræbe os en oppetid på 90% på resten af netværket.

 Dette vil vi gøre ved at lægge service vinduer uden for arbejdstiden.
OBS: Service vinduer vil blive lagt i tidsrummet 19.00 - 05.00 for at mindske forstyrelse af arbejde.


- Der vil være trådløs dækning over hele indendørs området, med undtagelse af trappe opgange samt parkering kældre.

 Dette er for at optimere adgangen til netværket for de studerende samt lærere.


- Der vil blive installeret to Internetforbindelser på hver 50/50 Mbps.

 Dette mener vi er et krav da det er vigtigt at studerende har adgang til undervisningsmateriale mm.
 Samtidig er det også vigtigt at lærere, administrativt personale mm. har adgang til netværket udenfor service vinduet.


- Netværket vil være sat op i en stjerne typologi.

 Dette er valgt grundet nemmere og hurtigere opsætning samt billigere setup og manglende nødvendighed for mere kompliserede tyologier.


- Hvis en oppetid på 99,999% på telefonsystemerne skal kunne overholdes, kræver det at der bliver installeret UPS på core og distributions laget.

 Dette skal gøres for at sikre telefonerne hele vejen igennem netværket, ved eventuelle strømnedbrud mm.


- Hvis et sikkert og stabilt netværk skal opretholdes kræver det sikker adgang til nettet, sikkert og individual adgang til dataen på netværket.

 Dette skal gøres for at sikker at det ikke er alle som kan komme på nette og misbruge det og tilgå data der ikke er tilegnet dem.


- For at styre adgang til de enkelte dele af netværket og data i det, er det et krav at der tildeles adgang til den enkelte bruger eller gruppe ud fra hvilke resourcse de skal brug.

 Dette gøres for at sikre at det kun er den person der har behov for at tilgå noget data der har mulighed for at tilgå den data.
 Dette kunne være netværks som:
   - Et service netværk, til varme anlæg og andre IP enabled anlæg.
   - Et administrations netværk til administrationen.
   - Et undervisnings netværk til underviser.
   - Et elev netværk til elever.
   - Et "betalins" netværk med opkobling til PBS.
   - Et gæste netværk til konsulenter.
   - Et "overvågnins" netværk til overvångings kamaraer.
   - Et "konfigurations" netværk der giver adgang til selv netværks udstyret.
   - Et telefoni netværk til IP telefoni.


- Der vil blive opsat en VPN tilgang for underviser, administrationen og service.

 Dette gøres for at sikker at underviser og administrationen kan tilgå skolens matrialer uden for skolens åbninges tid.
 Det vil samtidig sikker at tekniker og andet service personal i tilfælde af problemmer kan tilgå skolens interne systemer for at fejl find eller overvåge en kritisk udvikling.


- Der er krav om mulighed for ekstranet

Komentarer



Lektier

 - Dokumentation af ekstranet.
 - Opdatering af Wiki.