Difference between revisions of "Java I Februar 2017"

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search
(Torsdag:)
(Torsdag:)
Line 133: Line 133:
  
 
Der efter kan brugeren indsætte data i tabellen, og læse det ud igen i et textfelt.
 
Der efter kan brugeren indsætte data i tabellen, og læse det ud igen i et textfelt.
 +
 +
 +
Brugeren skal kunne indsætte data i tabellen, og der efter skal brugeren kunne udskrive data fra tabellen, som brugeren kan se.

Revision as of 09:48, 3 March 2017

Mandag

		Scanner scanner = new Scanner(System.in); //Scnner er et objekt der bruges til at læse brugerinput.
		System.out.println("Indtast noget tekst:");
		
		String brugerTekst = scanner.next(); //Denne linje læser brugerens input og gemmer det i en String variabel.
		
		System.out.println("Dit tekst var:");
		System.out.println(brugerTekst);
		
		if(brugerTekst.equals("Admin"))
		{
			System.out.println("Velkommen Admin!");
		}
		else
		{
			System.out.println("Ukendt bruger.");
		}

Opgave 1: dræber-Lommeregneren

Lav et program hvor brueren kan vælge om han vil lægge to tal sammen, trække dem fra hinanden, gange dem eller dividere dem.

Brugeren skal derefter indtaste 2 tal, som bliver beregnet, og udskrevet til brugeren.


Opgave 2: dræber-BMI-beregneren

Lav et program, hvor brugeren kan udregne sin BMI. Se linket til siden her: http://www.beregnbmi.dk/

Efter at programmet har beregnet brugerens BMI, skal det fortælle brugeren hvilken vægt-klasse han/hun er i.

Formlen for beregnelse af BMI er Vægt i kilo / [Højde i meter]^2


Opgave 3: Dræberopgaven

Lav et simpelt hangman spil hvor brugeren skal gætte et ord.

Brugeren kan indtaste ét bogstav af gangen, og skal kunne se hvilke bogstaver der er gættet rigtigt.

Hvis brugeren gætter forkert, skal der vises et billede af en man der gradvist bliver hængt mere og mere. (Benyt gerne ASCII art som denne.)

    print " _________     \n";
    print "|         |    \n";
    print "|         0    \n";
    print "|        /|\\  \n";
    print "|        / \\  \n";
    print "|              \n";
    print "|              \n";

Brugeren skal ialt have 5 forsøg, og det valgte ord skal være tilfældigt udvalgt af programmet. (lav gerne en liste af 5 - 10 ord, som programmet kan vælge fra)


Tirsdag

Opgave 1:

Lav et Tic-Tac-Toe spil lignende det som kan findes på google: https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=tic+tac+toe&*

Programmet skal laves i Eclipse, og fungere igennem konsollen.

Scanner scanner = new Scanner(System.in);

		String[][] multiArray = new String[3][3];
		
		for(int i = 0; i < multiArray.length; i++)
		{
			for(int j = 0; j < multiArray[i].length; j++)
			{
				multiArray[i][j] = " ";
				//System.out.println(multiArray[i][j]);
			}
		}
		multiArray[0][0] = "X";
		
		System.out.println("-------");
		System.out.println("|" + multiArray[0][0] + "|" + multiArray[0][1] + "|" + multiArray[0][2] + "|");
		System.out.println("-------");
		System.out.println("|" + multiArray[1][0] + "|" + multiArray[1][1] + "|" + multiArray[1][2] + "|");
		System.out.println("-------");
		System.out.println("|" + multiArray[2][0] + "|" + multiArray[2][1] + "|" + multiArray[2][2] + "|");
		System.out.println("-------");
		

		System.out.println("Vælg et koordinat på X-aksen:");
		
		int guessX = scanner.nextInt();
		
		System.out.println("Vælg et koordinat på Y-aksen:");
		
		int guessY = scanner.nextInt();
		
		if(multiArray[guessX][guessY].equals(" "))
		{
			multiArray[guessX][guessY] = "X";
		}
		else
		{
			System.out.println("Du kan ikke placere en brik her :(");
		}
		
		System.out.println("-------");
		System.out.println("|" + multiArray[0][0] + "|" + multiArray[0][1] + "|" + multiArray[0][2] + "|");
		System.out.println("-------");
		System.out.println("|" + multiArray[1][0] + "|" + multiArray[1][1] + "|" + multiArray[1][2] + "|");
		System.out.println("-------");
		System.out.println("|" + multiArray[2][0] + "|" + multiArray[2][1] + "|" + multiArray[2][2] + "|");
		System.out.println("-------");


Torsdag:

Mink til SQLite kode eksempler: https://www.tutorialspoint.com/sqlite/sqlite_java.htm

Opgave:

Lav et program i Java Jframe, hvor brugeren kan oprette en database igennem et tryk på en knap. Brugeren kan så oprette en tabel, med et navn som han selv vælger.

Der efter kan brugeren indsætte data i tabellen, og læse det ud igen i et textfelt.


Brugeren skal kunne indsætte data i tabellen, og der efter skal brugeren kunne udskrive data fra tabellen, som brugeren kan se.