FreePBX/Udvidede faciliteter

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search

Udvidede faciliteter

Udvidede faciliteter er de bygge-klodser hvormed et mere avanceret Call-flow system opbygges.

Call-flow

Call-flows - også kaldet kalds-flow på dansk - er det design der laves for at opbygge et telefonsystem til en organisation.

Design af Call-flows

Når man laver et Call-flow er det en god ide at designe det i opkaldets retning. Altså hvad skal der ske når kunden ringer op på vores hovednummer. Der skal foreksempel afspilles en "Velkommen til ..." besked.

Konfiguration af Call-flows

Efter at have designet Call-flowet skal det konfigureres. Dette foregår nemmest fra højre mod venstre. Altså bagfra.

Asterisk IVR.png Eksempel på Call-Flow.

Incoming Routes
Kommer udefra. Fx. via ISDN eller IAX der viderestilles til IVR (husk DID ex. _2000)
Misc. Application
Lokalt nummer der viderestiller til IVR

System Recordings

System Recordings er typisk indtalte talebeskeder som for eksempel "Velkommen til Mercantec" eller "Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline"

Announcement

En announcement er en talebesked der afspilles i telefonen. Talebeskeden der skal afspilles optages først med System Recordings.

IVR

Interactive Voice Response er en digital receptionist. For eksempel "Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline" hvorefter IVR'en vil viderestille opkaldet alt efter brugerens indtastning. Menubeskeden der skal afspilles optages først med System Recordings.

  • Se eksempel på oprettelse af IVR

Queues

I Queues eller køer kan man sætte opkald i kø indtil personalet er ledig til at tage opkaldet. I en Typisk kø får man periodisk at vide hvilket nummer i køen man er og der afspilles afstressende musak.

  • Se eksempel på oprettelse af Queue

Incoming Routes

Indgående opkald gennem trunks skal stilles videre til næste punt i kald-flowet.

Trunks

Trunks er ind og ud gående opkald til FreePBX

Time Groups og Time Conditions

  • En Time Condition er et tidsinterval
  • En Time Group er en samling af en eller flere Time Conditions

Eksempel

  • Time condition 1 - Mandag til torsdag fra 08:00 til 16:00
  • Time condition 2 - fredag fra 08:00 til 14:30
  • Time group "Åbningstider" anvender Time condition 1 og Time condition 2
    • Hvis en time condition er indenfor intervallet stilles videre til IVR
    • Hvis ingen time conditions er indenfor intervallet stilles videre til announcement "Kontoret er lukket - vores åbningstider er ..."