|
|
(3 intermediate revisions by the same user not shown) |
Line 1: |
Line 1: |
− | =6236 Programmering I CSharpGettingStarted= | + | =6236 Programmering I C#= |
− | ==Programmering I Java/C#==
| |
| Datatekniker | | Datatekniker |
| Dit første projekt | | Dit første projekt |
Line 36: |
Line 35: |
| ==Vælg type og navn== | | ==Vælg type og navn== |
| [[File:6236 Programmering I CSharpGettingStarted2.gif|551,5694px]] | | [[File:6236 Programmering I CSharpGettingStarted2.gif|551,5694px]] |
| + | |
| ==Hello world== | | ==Hello world== |
| Dit første program er et Hello world program. | | Dit første program er et Hello world program. |
Line 46: |
Line 46: |
| | | |
| [[File:6236 Programmering I CSharpGettingStarted4.gif|285,75px]] | | [[File:6236 Programmering I CSharpGettingStarted4.gif|285,75px]] |
− |
| |
− | ==Variable==
| |
− | En variable kan sammenlignes med en skuffe vi kan gemme noget i.
| |
− |
| |
− | Der findes forskellige typer af variable på samme måde som skuffer kan have forskellig størrelse.
| |
− |
| |
− | For at vi kan finde vores ting igen giver vi vores variable et navn, svarende til at sætte en mærkat på skuffen.
| |
− |
| |
− | Til sidst kan vi give variablen en værdi, det svare til at lægge noget indhold i skuffen.
| |
− |
| |
− | <source lang=CSharp>
| |
− | static void Main(string[] args)
| |
− | {
| |
− | //Opret 1 variable af typen Int32 (Heltal) med navnet a
| |
− | Int32 a;
| |
− | //Giv variablen værdien 2
| |
− | a = 2;
| |
− |
| |
− | //Opret 1 variable af typen Int32 (Heltal) med navnet b
| |
− | Int32 b;
| |
− | //Giv variablen værdien 3
| |
− | b = 3;
| |
− |
| |
− | //Opret 1 variable af typen Int32 (Heltal) med navnet c
| |
− | Int32 c;
| |
− | //Giv variablen værdien af a + b (5)
| |
− | c = a + b;
| |
− |
| |
− | //Udskriv til sidst værdien c
| |
− | System.Console.WriteLine(c);
| |
− | System.Console.ReadKey();
| |
− | }
| |
− | </source>
| |
− |
| |
− | <pre style="background:rgba(0,0,0,1); color:#FFFFFF">
| |
− |
| |
− | 5
| |
− |
| |
− | </pre>
| |
− |
| |
− |
| |
− | En anden variable type er string der kan indeholde tekst og double som kan indeholde kommatal
| |
− |
| |
− | <source lang=CSharp>
| |
− | static void Main(string[] args)
| |
− | {
| |
− | //Opret en variable af typen Int32 (Heltal) med navnet antal
| |
− | Int32 antal;
| |
− |
| |
− | //Opret to variable af typen double (kommatal) med navnet pris og total
| |
− | double pris;
| |
− | double total;
| |
− |
| |
− | //Opret en variable af typen string (tekst) med navnet varenavn
| |
− | string varenavn;
| |
− |
| |
− | varenavn = "Appelsiner";
| |
− | antal = 5;
| |
− | pris = 3.25;
| |
− | total = antal * pris;
| |
− |
| |
− | //Udskriv varenavn og total
| |
− | System.Console.WriteLine(varenavn);
| |
− | System.Console.WriteLine(total);
| |
− | System.Console.ReadKey();
| |
− | }
| |
− | </source>
| |
− |
| |
− | <pre style="background:rgba(0,0,0,1); color:#FFFFFF">
| |
− |
| |
− | 5 Appelsiner af 3,25kr/stk. = 16,25kr
| |
− |
| |
− | </pre>
| |
− | ==Input==
| |
− | Hvis vi skal have input fra brugeren sker det med kommandoen System.Console.ReadLine() som du kan se herunder.
| |
− | Bemærk at det som kommer ud af System.Console.ReadLine altid er en string. Hvis det skal ind i en Int32 eller double skal det først konverteres med kommandoen Convert.ToInt32 eller Convert.ToDouble.
| |
− |
| |
− |
| |
− | <source lang=CSharp>
| |
− | static void Main(string[] args)
| |
− | {
| |
− | //Opret en variable af typen Int32 (Heltal) med navnet antal
| |
− | Int32 antal;
| |
− | double pris;
| |
− | double total;
| |
− | string varenavn;
| |
− |
| |
− | //Bed brugeren om at indtaste varenavn
| |
− | System.Console.Write("Indtast varenavn ");
| |
− | varenavn = System.Console.ReadLine();
| |
− |
| |
− | //Bed brugeren om at indtaste antal
| |
− | System.Console.Write("Indtast antal ");
| |
− | antal = Convert.ToInt32(System.Console.ReadLine());
| |
− |
| |
− | //Bed brugeren om at indtaste pris
| |
− | System.Console.Write("Indtast stk. pris ");
| |
− | pris = Convert.ToDouble(System.Console.ReadLine());
| |
− |
| |
− | //Beregn total
| |
− | total = antal * pris;
| |
− |
| |
− | //Udskriv varenavn og total
| |
− | System.Console.WriteLine(antal + " " + varenavn + " af " + pris + "kr/stk. = "+ total + "kr" );
| |
− | System.Console.ReadKey();
| |
− | }
| |
− | </source>
| |
− |
| |
− | <pre style="background:rgba(0,0,0,1); color:#FFFFFF">
| |
− |
| |
− | Indtast varenavn Appelsiner
| |
− | Indtast antal 5
| |
− | Indtast stk. pris 3.25
| |
− | 5 Appelsiner af 325kr/stk. = 1625kr
| |
− |
| |
− | </pre>
| |
− |
| |
− | ===Opgave===
| |
− | Lav et program hvor du kan indtaste Navnet på din bil.
| |
− |
| |
− | Derefter indtaster du hvor langt den kører på literen, hvor langt du skal køre og hvad benzin koster pr liter.
| |
− |
| |
− | Udfra disse oplysninger beregner programmet hvor mange liter du skal bruge på turen og hvad det vil koste.
| |
− |
| |
− | =Next=
| |
− | Resultatet vises i consolvinduet herunder
| |
− | [[File:6236 Programmering I CSharpGettingStarted5.gif|313,8158px]]
| |
− | Streng variable
| |
− | Vi vil nu lave en variabel som vi kalder ‘name’. En variabel er en skuffe som programmet kan gemme oplysninger i. Skuffen får navnet ‘name’.
| |
− | I C# skal man også fortælle hvilken type af data som variablen/skuffen kan indeholde. I dette tilfælde er det en String det betyder at den kan indeholde alm. tekst.
| |
− |
| |
− | Derefter laver vi en ReadLine som beder brugeren indtaste sit navn. Resultatet fra dette gemmer vi i variablen ‘name’.
| |
− |
| |
− | Til sidst udskriver vi det indtastede navn. Når programmet møder variable navnet ‘name’ indesætter det selv det som ligger i skuffen name.
| |
− |
| |
− | Klik på start for at køre programmet.
| |
− | [[File:6236 Programmering I CSharpGettingStarted6.gif|231,75px]]
| |
− |
| |
− | ==Flere Strenge==
| |
− | [[File:6236 Programmering I CSharpGettingStarted7.gif|462,688px]]
| |
− | I eksemplet her oprettes først variablene name og ageStr, begge af type String.
| |
− |
| |
− | Derefter læses navn og alder.
| |
− |
| |
− | Til sidst udskrives det hele.
| |
− | [[File:6236 Programmering I CSharpGettingStarted8.gif|231,75px]]
| |
− | ==Tal variable==
| |
− | Hvis vi gerne vil regne ud hvor gammel brugeren bliver næste gang er vi nødt til først at lave alder om fra en Streng til et Tal.
| |
− | Bogstaverne ‘13’ er altså ikke det samme som værdien 13, men det kan det blive med Convert.ToInt32();
| |
− | I programmet herunder opretter vi en variable age af type Int32 (Hel tal)
| |
− | [[File:6236 Programmering I CSharpGettingStarted9.gif|482,2609px]]
| |
− | [[File:6236 Programmering I CSharpGettingStarted10.gif|230,8653px]]
| |
− | Derefter indtaster vi alder i streng variablen ageStr.
| |
− |
| |
− | Konvertere strengen til et tal.
| |
− |
| |
− | Lægger 1 til tallet
| |
− |
| |
− | og skriver det ud.
| |
− |
| |
− | [[File:6236 Programmering I CSharpGettingStarted11.gif|370,4854px]]
| |
− | Tal variable
| |
− | Nu tilføjer vi en variabel mere som vi kalder age. Da age altid er et tal skal den være af typen Int32.
| |
− |
| |
− | Vi har altså en variabel/skuffe vi kalder name som kan indeholde tekst, og en anden variable/skuffe age som kun kan indeholde tal.
| |
− |
| |
− | Når vi opretter en variabel skal vi fortælle hvilken type den er (hvad den kan indeholde), og hvilket navn den skal have (hvilken label vi sætter på fronten af skuffen)
| |
− |
| |
− | Med ReadLine kunne vi gemme det navn brugeren indtaster i variablen name. Nu vil vi også gemme alder i variablen age, men da ReadLine altid giver en String (Tekst) skal den først konverteres til Int32 (tal) inden den lægges i skuffen.
| |
− |
| |
− | Kør programmet og se hvad der sker.
| |
− |
| |
− | [[File:6236 Programmering I CSharpGettingStarted12.gif|426,5206px]]
| |
− | If Then Else
| |
− | Når brugeren har indtastet sin alder kan vi med en if sætning spørge om han er over eller under 18.
| |
− | Hvis han er under skriver vi
| |
− | Du er ikke gammel nok�ellers skriver vi
| |
− | OK Du må gerne være med.
| |
− |
| |
− | Prøv at starte programmet og se hvad der sker.
| |
− | [[File:6236 Programmering I CSharpGettingStarted13.gif|401,2026px]]
| |
− | Do While Loop
| |
− | Med ”do while” kan vi få programmet til at blive ved med at spørge på alder så længe age er mindre en 18.
| |
− | ==Try Parse==
| |
− | Hvis du i programmet fra før prøver at indtaste bogstave i alder vil programmet gå ned. Det sker fordi Convert.ToInt32 ikke kan konvertere bogstaver til tal.
| |
− | Hvis vi i stedet anvender Int32.TryParse kan vi spørge på om konverteringen gik godt.
| |
− | Her under fortsættes sålænge Int32.TryParse giver false.
| |
− | [[File:6236 Programmering I CSharpGettingStarted14.gif|485,0569px]]
| |
− | ==Dagens opgave==
| |
− | Hent bogen C# 1 fra bookboon og læs kapitel 3 og 4 og halvdelen af 5 (if then else).
| |
− | Lav Hello world der tager fødselsår som input og beregner alder.
| |
− | Lav Hello world der tager fødselsdato som input og beregner alder. Søg på nettet efter DateTime.TryParse
| |
− | Lav Hello world der bliver ved at bede om ny dato indtil input er ”lovligt”. Kig i kapitel 5 under while
| |
− | Dit program skal sælges til USA. Ret programmet så det anvender amerikansk datoformat. ”mm-dd-yy”
| |
Hent visual studio Community på msdn.microsoft.com eller den fulde version på dream spark
Dit første program er et Hello world program.
Det eneste programmet gør er at skrive "Hello world" i konsolvinduet med kommandoen System.Console.WriteLine().
Indsæt de viste linier og tryk på start. Output vises i konsollen herunder