Difference between revisions of "Kravspecifikation"
From Teknologisk videncenter
m (→Specificering af krav) |
(→Links) |
||
(2 intermediate revisions by one other user not shown) | |||
Line 8: | Line 8: | ||
*Definition af funktionelle krav (hvad løsningen skal kunne, fx beregne, opkræve, udbetale) | *Definition af funktionelle krav (hvad løsningen skal kunne, fx beregne, opkræve, udbetale) | ||
*Definition af ikke-funktionelle krav (kvalitetsaspekter, fx sikkerhed, kapacitet, brugervenlighed) | *Definition af ikke-funktionelle krav (kvalitetsaspekter, fx sikkerhed, kapacitet, brugervenlighed) | ||
− | * | + | |
+ | |||
+ | *'''Broadly''', | ||
+ | **functional requirements define what a system is supposed to ''do'' | ||
+ | **and non-functional requirements define how a system is supposed to ''be'' | ||
=Links= | =Links= | ||
− | |||
− |
Latest revision as of 19:48, 31 May 2017
Specificering af krav
For at få klare aftaler mellem kunde (bestiller) og leverandør (udfører) er det nødvendigt at kunne specificere de krav, som løsningen skal leve op til. En specifikation af kravene i en god kvalitet er et stærkt fundament for at håndtere ændringer undervejs i processen. Kravspecifikationen er samtidig et redskab til at kunne sætte opgaver i udbud og et udgangspunkt for planlægning og gennemførelse af test.
En god kravspecifikation indeholder derfor
- Afgrænsning af løsningens omfang
- Fastlæggelse af ambitionsniveau
- Beskrivelse af samspillet mellem løsningen og andre løsninger
- Definition af funktionelle krav (hvad løsningen skal kunne, fx beregne, opkræve, udbetale)
- Definition af ikke-funktionelle krav (kvalitetsaspekter, fx sikkerhed, kapacitet, brugervenlighed)
- Broadly,
- functional requirements define what a system is supposed to do
- and non-functional requirements define how a system is supposed to be