Difference between revisions of "Elevtyper"
m (→Oversigt 1: Elevtyper) |
m (→Skemaer og elevtyper) |
||
(12 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 10: | Line 10: | ||
grupperes, i og med en del af dem skal have samme fag på uddannelsen. I oversigt 2 er vist de forskellige | grupperes, i og med en del af dem skal have samme fag på uddannelsen. I oversigt 2 er vist de forskellige | ||
kombinationer af elevtyper samt grupperingen af disse. I den sidste kolonne i oversigt 2 er angivet | kombinationer af elevtyper samt grupperingen af disse. I den sidste kolonne i oversigt 2 er angivet | ||
− | hvilket skema i [http://www. | + | hvilket skema i [http://www.uddannelsesadministration.dk/Uddannelsesordninger/22352/Uddannelsesordning%20for%20data-%20og%20kommunikationsuddannelsen.pdf uddannelsesordningen] grupperingen hører under. |
− | Af skemaerne 1-4 i [http://www. | + | Af skemaerne 1-4 i [http://www.uddannelsesadministration.dk/Uddannelsesordninger/22352/Uddannelsesordning%20for%20data-%20og%20kommunikationsuddannelsen.pdf uddannelsesordningen] fremgår det hvilke fag den enkelte elevtype skal have. Oversigt |
1 herunder angiver, hvordan disse elevtyper kan kombineres og efterfølgende grupperes. Grupperingen | 1 herunder angiver, hvordan disse elevtyper kan kombineres og efterfølgende grupperes. Grupperingen | ||
afhænger som sagt af, om de skal have samme fagrække. | afhænger som sagt af, om de skal have samme fagrække. | ||
− | I [http://www. | + | I [http://www.uddannelsesadministration.dk/Uddannelsesordninger/22352/Uddannelsesordning%20for%20data-%20og%20kommunikationsuddannelsen.pdf uddannelsesordningen] har vi taget udgangspunkt i 4 fagrækker, og de er som følgende: |
*Skema 1: EU9, EU9+ og EUV3 elever | *Skema 1: EU9, EU9+ og EUV3 elever | ||
Line 48: | Line 48: | ||
bet vil bestå af grundforløbets 2. del med en varighed op til 20. uger, samt et '''reduceret hovedforløb | bet vil bestå af grundforløbets 2. del med en varighed op til 20. uger, samt et '''reduceret hovedforløb | ||
inklusiv praktikuddannelse''' med en maksimal varighed på 2. år. | inklusiv praktikuddannelse''' med en maksimal varighed på 2. år. | ||
+ | |- | ||
+ | |EUV3 || Voksen-elever, der skal have et uddannelsesforløb, der i omfang og varighed svarer til en erhvervsuddannelse | ||
+ | for unge, dog kun med grundforløbets 2. del. Praktikuddannelsens længde vil | ||
+ | svare til praktikperioden for de unge. | ||
+ | |- | ||
+ | |EUX || EUX | ||
+ | |- | ||
+ | |MEST || Ny mesterlære: 1. år af uddannelsen foregår som praktisk arbejde hos mester. Eleven skal ikke | ||
+ | igennem det almindelige grundforløb på skole. Oplæringen hos mester eller i virksomheden erstatter | ||
+ | grundforløbet. | ||
+ | |- | ||
+ | |PREUD || Produktionsskolebaseret EUD, grundforløbet erstattes helt eller delvist af grundlæggende praktisk | ||
+ | oplæring på en produktionsskole – efter modellen om ny mesterlære. Den praktiske oplæ- | ||
+ | ring afsluttes med en praktisk opgave, som indgår i den samlede vurdering af elevens kompetencer. | ||
+ | Hovedforløbet gennemføres på normal vis. | ||
+ | |- | ||
+ | |TAL || Talentspor med højniveauer i specialefag. | ||
+ | |- | ||
+ | |GYM || For elever med en afsluttet gymnasial uddannelse indføres standardmeritter på alle de merkantile | ||
+ | uddannelser, så studenterne får merit for dele af grundforløbet og den studiekompetencegivende | ||
+ | del af eux-forløbet samt for en del af praktikuddannelsen og skoleundervisningen i hovedforløbet. | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | =Oversigt 2: Gruppering af elevtype= | ||
+ | Oversigten viser de forskellige kombinationsmuligheder af elevtyper samt grupperingen af disse. Dvs. | ||
+ | hvilke kombinationer har samme fagrække. Den sidste kolonne angiver hvilket skema i uddannelsesordningen | ||
+ | grupperingen henhører til. Skemaet som der refereres til findes i [http://www.uddannelsesadministration.dk/Uddannelsesordninger/22352/Uddannelsesordning%20for%20data-%20og%20kommunikationsuddannelsen.pdf d Uddannelses ordningen] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {|border=1 ;style="margin: 0 auto; text-align: center;cellpadding="5" cellspacing="0" | ||
+ | |+ Elevtyper oversigt | ||
+ | |- bgcolor=lightgrey | ||
+ | ! Elevtype !! Betegnelse !! Skema | ||
+ | |- | ||
+ | |EU9 || EUD lige efter 9. (10) klasse || 1 | ||
+ | |- | ||
+ | |EU9+ || EUD ikke lige efter 9. (10) klasse || 1 | ||
+ | |- | ||
+ | |EU9+M || EU9 + og mesterlære || 1 | ||
+ | |- | ||
+ | |EU9+P || EU9 + og produktionsskolebaseret EUD || 1 | ||
+ | |- | ||
+ | |EU9M || EU9 og mesterlære || 1 | ||
+ | |- | ||
+ | |EU9P || EU9 og produktionsskolebaseret EUD || 1 | ||
+ | |- | ||
+ | |EUV3 || Voksenelever fuldt forløb, ikke 1. del || 1 | ||
+ | |- | ||
+ | |EUV3M || EUV3 og mesterlære || 1 | ||
+ | |- | ||
+ | |EUV2 || Voksenelever standardiseret forløb, ikke 1. del || 2 | ||
+ | |- | ||
+ | |EUV2M || EUV2 og mesterlære || 2 | ||
+ | |- | ||
+ | |EUV1 || Voksenelever uden grundforløb og praktik || 3b | ||
+ | |- | ||
+ | |EU9+X || EU9+ og EUX ikke lige efter 9. (10) klasse || 4 | ||
+ | |- | ||
+ | |EU9X || EUD9 og EUX lige efter 9. (10) klasse || 4 | ||
+ | |- | ||
+ | |EUV3X || EUV3 og EUX || 4 | ||
+ | |- | ||
+ | |EUV2X || EUV2 /EUV1 og EUX || 2+4 | ||
+ | |- | ||
+ | |EU9+X+T || EU9+ og EUX ikke lige efter 9. (10) klasse og talent || 3a+4 | ||
+ | |- | ||
+ | |EU9X+T || EUD9 og EUX lige efter 9. (10) klasse og talent || 3a+4 | ||
+ | |- | ||
+ | |EUV3X+T || EUV3 og EUX og talent || 3a+4 | ||
+ | |- | ||
+ | |EUV2X+T || EUV2 og EUX og talent || 3b+4 | ||
+ | |- | ||
+ | |EUV1X+T || EUV1 og EUX og talent || 3b+4 | ||
+ | |- | ||
+ | |EU9T || EUD9 og talentspor || 3a | ||
+ | |- | ||
+ | |EU9+T || EUD9+ og talentspor || 3a | ||
+ | |- | ||
+ | |EUV3T || EUV3 og talentspor || 3a | ||
+ | |- | ||
+ | |EUV2T || EUV2 og talentspor || 3b | ||
+ | |- | ||
+ | |EUV1T || EUV1 og talentspor || 3b | ||
+ | |- | ||
+ | |EU9+G || EU9+ og GYM || | ||
+ | |- | ||
+ | |EUV2G || EUV2 og GYM || | ||
+ | |- | ||
+ | |EUV1G || EUV1 og GYM || | ||
+ | |} | ||
+ | ;Bemærk forkortet forkortelser i tabellen ovenfor: | ||
+ | : M = MEST | ||
+ | : P = PREUD | ||
+ | : X = EUX | ||
+ | : T = TAL | ||
+ | : G = GYM | ||
+ | == Skemaer og elevtyper == | ||
+ | |||
+ | {|border=1 ;style="margin: 0 auto; text-align: center;cellpadding="5" cellspacing="0" | ||
+ | |+ Skema oversigt. Se uddannelsesordningen for detaljer | ||
+ | |- bgcolor=lightgrey | ||
+ | !Skeama !! Elevtyper | ||
+ | |- | ||
+ | | 1 || EU9, EU9+ og EUV3 elever | ||
+ | |- | ||
+ | | 2 || EUV1 og EUV2. Ved EUV1 skal praktikmål dog udelades. | ||
+ | |- | ||
+ | | 3a || Talentspor, unge + EUV3 | ||
+ | |- | ||
+ | | 3b || Talentspor, voksen | ||
+ | |- | ||
+ | | 4 || EUX-elever | ||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
+ | =Links= | ||
+ | *[http://www.handelsfagskolen.dk/for-virksomheder/elevtyper-efter-eud-reformen.aspx Handelsskolen elevtyper] | ||
+ | [[Category:Uddannelsesordning 1205 V9]] | ||
+ | [[Category:Version 9]] |
Latest revision as of 09:24, 17 August 2016
Contents
Begrebet elevtyper
Fagrækken for den enkelte elev afhænger af elevens baggrund. Der er oprettet nogle såkaldte ”elevtyper”, som fortæller noget om elevens baggrund. Ved hjælp af disse elevtyper, bliver det muligt at få angivet den enkelte elevs fagrække. I oversigt 1 er angivet de elevtyper, der er oprettet i systemet. I første kolonne er angivet forkortelsen af elevtypen og i anden kolonne er der givet en uddybning af, hvad den enkelte elevtype betyder.
De forskellige elevtyper kan kombineres, eksempelvis en elev under 25 år direkte fra 9. kl. (EU9) som gerne vil tage talentsporet (TAL). En række af de forskellige eletypekombinationer kan efterfølgende grupperes, i og med en del af dem skal have samme fag på uddannelsen. I oversigt 2 er vist de forskellige kombinationer af elevtyper samt grupperingen af disse. I den sidste kolonne i oversigt 2 er angivet hvilket skema i uddannelsesordningen grupperingen hører under.
Af skemaerne 1-4 i uddannelsesordningen fremgår det hvilke fag den enkelte elevtype skal have. Oversigt 1 herunder angiver, hvordan disse elevtyper kan kombineres og efterfølgende grupperes. Grupperingen afhænger som sagt af, om de skal have samme fagrække.
I uddannelsesordningen har vi taget udgangspunkt i 4 fagrækker, og de er som følgende:
- Skema 1: EU9, EU9+ og EUV3 elever
- Skema 2: EUV1 og EUV2. Ved EUV1 skal praktikmål dog udelades.
- Skema 3a: Talentspor, unge + EUV3
- Skema 3b: Talentspor, voksen
- Skema 4: EUX-elever
Oversigt 1: Elevtyper
Elevtype | Uddybning |
---|---|
EU9 | Elever starter direkte fra 9. og 10. klasse. Grundforløbet varer et år. |
EU9+ | Elever under 25 år, der ikke kommer fra 9. eller 10. klasse, starter direkte på 2. del af grundforløbet,
der har en varighed på 20 uger. |
EU9X | EU9 elever, der kombinerer en erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen. |
EU9X+ | EU9+ elever der kombinerer en erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen. De starter direkte
på grundforløbets 2. del. |
EUV1 | Voksen-elever der skal have et standardiseret uddannelsesforløb for voksne. Uddannelsesforlø-
bet vil udelukkende bestå af et reduceret hovedforløb, og er således uden grundforløb og uden praktikuddannelse. |
EUV2 | Voksen-elever der skal have et standardiseret uddannelsesforløb for voksne. Uddannelsesforlø-
bet vil bestå af grundforløbets 2. del med en varighed op til 20. uger, samt et reduceret hovedforløb inklusiv praktikuddannelse med en maksimal varighed på 2. år. |
EUV3 | Voksen-elever, der skal have et uddannelsesforløb, der i omfang og varighed svarer til en erhvervsuddannelse
for unge, dog kun med grundforløbets 2. del. Praktikuddannelsens længde vil svare til praktikperioden for de unge. |
EUX | EUX |
MEST | Ny mesterlære: 1. år af uddannelsen foregår som praktisk arbejde hos mester. Eleven skal ikke
igennem det almindelige grundforløb på skole. Oplæringen hos mester eller i virksomheden erstatter grundforløbet. |
PREUD | Produktionsskolebaseret EUD, grundforløbet erstattes helt eller delvist af grundlæggende praktisk
oplæring på en produktionsskole – efter modellen om ny mesterlære. Den praktiske oplæ- ring afsluttes med en praktisk opgave, som indgår i den samlede vurdering af elevens kompetencer. Hovedforløbet gennemføres på normal vis. |
TAL | Talentspor med højniveauer i specialefag. |
GYM | For elever med en afsluttet gymnasial uddannelse indføres standardmeritter på alle de merkantile
uddannelser, så studenterne får merit for dele af grundforløbet og den studiekompetencegivende del af eux-forløbet samt for en del af praktikuddannelsen og skoleundervisningen i hovedforløbet. |
Oversigt 2: Gruppering af elevtype
Oversigten viser de forskellige kombinationsmuligheder af elevtyper samt grupperingen af disse. Dvs. hvilke kombinationer har samme fagrække. Den sidste kolonne angiver hvilket skema i uddannelsesordningen grupperingen henhører til. Skemaet som der refereres til findes i d Uddannelses ordningen
Elevtype | Betegnelse | Skema |
---|---|---|
EU9 | EUD lige efter 9. (10) klasse | 1 |
EU9+ | EUD ikke lige efter 9. (10) klasse | 1 |
EU9+M | EU9 + og mesterlære | 1 |
EU9+P | EU9 + og produktionsskolebaseret EUD | 1 |
EU9M | EU9 og mesterlære | 1 |
EU9P | EU9 og produktionsskolebaseret EUD | 1 |
EUV3 | Voksenelever fuldt forløb, ikke 1. del | 1 |
EUV3M | EUV3 og mesterlære | 1 |
EUV2 | Voksenelever standardiseret forløb, ikke 1. del | 2 |
EUV2M | EUV2 og mesterlære | 2 |
EUV1 | Voksenelever uden grundforløb og praktik | 3b |
EU9+X | EU9+ og EUX ikke lige efter 9. (10) klasse | 4 |
EU9X | EUD9 og EUX lige efter 9. (10) klasse | 4 |
EUV3X | EUV3 og EUX | 4 |
EUV2X | EUV2 /EUV1 og EUX | 2+4 |
EU9+X+T | EU9+ og EUX ikke lige efter 9. (10) klasse og talent | 3a+4 |
EU9X+T | EUD9 og EUX lige efter 9. (10) klasse og talent | 3a+4 |
EUV3X+T | EUV3 og EUX og talent | 3a+4 |
EUV2X+T | EUV2 og EUX og talent | 3b+4 |
EUV1X+T | EUV1 og EUX og talent | 3b+4 |
EU9T | EUD9 og talentspor | 3a |
EU9+T | EUD9+ og talentspor | 3a |
EUV3T | EUV3 og talentspor | 3a |
EUV2T | EUV2 og talentspor | 3b |
EUV1T | EUV1 og talentspor | 3b |
EU9+G | EU9+ og GYM | |
EUV2G | EUV2 og GYM | |
EUV1G | EUV1 og GYM |
- Bemærk forkortet forkortelser i tabellen ovenfor
- M = MEST
- P = PREUD
- X = EUX
- T = TAL
- G = GYM
Skemaer og elevtyper
Skeama | Elevtyper |
---|---|
1 | EU9, EU9+ og EUV3 elever |
2 | EUV1 og EUV2. Ved EUV1 skal praktikmål dog udelades. |
3a | Talentspor, unge + EUV3 |
3b | Talentspor, voksen |
4 | EUX-elever |