Difference between revisions of "Elevtyper"

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search
m (Oversigt 1: Elevtyper)
m (Skemaer og elevtyper)
 
(12 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 10: Line 10:
 
grupperes, i og med en del af dem skal have samme fag på uddannelsen. I oversigt 2 er vist de forskellige
 
grupperes, i og med en del af dem skal have samme fag på uddannelsen. I oversigt 2 er vist de forskellige
 
kombinationer af elevtyper samt grupperingen af disse. I den sidste kolonne i oversigt 2 er angivet
 
kombinationer af elevtyper samt grupperingen af disse. I den sidste kolonne i oversigt 2 er angivet
hvilket skema i [http://www.industriensuddannelser.dk/public/dokumenter/MI-uddannelsesordninger%20i%20hoering/Data-%20og%20kommunikationsuddannelsen.pdf uddannelsesordningen] grupperingen hører under.
+
hvilket skema i [http://www.uddannelsesadministration.dk/Uddannelsesordninger/22352/Uddannelsesordning%20for%20data-%20og%20kommunikationsuddannelsen.pdf uddannelsesordningen] grupperingen hører under.
  
Af skemaerne 1-4 i [http://www.industriensuddannelser.dk/public/dokumenter/MI-uddannelsesordninger%20i%20hoering/Data-%20og%20kommunikationsuddannelsen.pdf uddannelsesordningen] fremgår det hvilke fag den enkelte elevtype skal have. Oversigt
+
Af skemaerne 1-4 i [http://www.uddannelsesadministration.dk/Uddannelsesordninger/22352/Uddannelsesordning%20for%20data-%20og%20kommunikationsuddannelsen.pdf uddannelsesordningen] fremgår det hvilke fag den enkelte elevtype skal have. Oversigt
 
1 herunder angiver, hvordan disse elevtyper kan kombineres og efterfølgende grupperes. Grupperingen
 
1 herunder angiver, hvordan disse elevtyper kan kombineres og efterfølgende grupperes. Grupperingen
 
afhænger som sagt af, om de skal have samme fagrække.
 
afhænger som sagt af, om de skal have samme fagrække.
  
  
I [http://www.industriensuddannelser.dk/public/dokumenter/MI-uddannelsesordninger%20i%20hoering/Data-%20og%20kommunikationsuddannelsen.pdf uddannelsesordningen] har vi taget udgangspunkt i 4 fagrækker, og de er som følgende:
+
I [http://www.uddannelsesadministration.dk/Uddannelsesordninger/22352/Uddannelsesordning%20for%20data-%20og%20kommunikationsuddannelsen.pdf uddannelsesordningen] har vi taget udgangspunkt i 4 fagrækker, og de er som følgende:
  
 
*Skema 1: EU9, EU9+ og EUV3 elever
 
*Skema 1: EU9, EU9+ og EUV3 elever
Line 48: Line 48:
 
bet vil bestå af grundforløbets 2. del med en varighed op til 20. uger, samt et '''reduceret hovedforløb
 
bet vil bestå af grundforløbets 2. del med en varighed op til 20. uger, samt et '''reduceret hovedforløb
 
inklusiv praktikuddannelse''' med en maksimal varighed på 2. år.  
 
inklusiv praktikuddannelse''' med en maksimal varighed på 2. år.  
 +
|-
 +
|EUV3 || Voksen-elever, der skal have et uddannelsesforløb, der i omfang og varighed svarer til en erhvervsuddannelse
 +
for unge, dog kun med grundforløbets 2. del. Praktikuddannelsens længde vil
 +
svare til praktikperioden for de unge.
 +
|-
 +
|EUX || EUX
 +
|-
 +
|MEST || Ny mesterlære: 1. år af uddannelsen foregår som praktisk arbejde hos mester. Eleven skal ikke
 +
igennem det almindelige grundforløb på skole. Oplæringen hos mester eller i virksomheden erstatter
 +
grundforløbet.
 +
|-
 +
|PREUD || Produktionsskolebaseret EUD, grundforløbet erstattes helt eller delvist af grundlæggende praktisk
 +
oplæring på en produktionsskole – efter modellen om ny mesterlære. Den praktiske oplæ-
 +
ring afsluttes med en praktisk opgave, som indgår i den samlede vurdering af elevens kompetencer.
 +
Hovedforløbet gennemføres på normal vis.
 +
|-
 +
|TAL || Talentspor med højniveauer i specialefag.
 +
|-
 +
|GYM || For elever med en afsluttet gymnasial uddannelse indføres standardmeritter på alle de merkantile
 +
uddannelser, så studenterne får merit for dele af grundforløbet og den studiekompetencegivende
 +
del af eux-forløbet samt for en del af praktikuddannelsen og skoleundervisningen i hovedforløbet.
 +
|-
 +
|}
 +
=Oversigt 2: Gruppering af elevtype=
 +
Oversigten viser de forskellige kombinationsmuligheder af elevtyper samt grupperingen af disse. Dvs.
 +
hvilke kombinationer har samme fagrække. Den sidste kolonne angiver hvilket skema i uddannelsesordningen
 +
grupperingen henhører til. Skemaet som der refereres til findes i [http://www.uddannelsesadministration.dk/Uddannelsesordninger/22352/Uddannelsesordning%20for%20data-%20og%20kommunikationsuddannelsen.pdf d Uddannelses ordningen]
 +
 +
 +
{|border=1 ;style="margin: 0 auto; text-align: center;cellpadding="5" cellspacing="0"
 +
|+ Elevtyper oversigt
 +
|- bgcolor=lightgrey
 +
! Elevtype !! Betegnelse !! Skema
 +
|-
 +
|EU9 || EUD lige efter 9. (10) klasse || 1
 +
|-
 +
|EU9+ || EUD ikke lige efter 9. (10) klasse || 1
 +
|-
 +
|EU9+M || EU9 + og mesterlære || 1
 +
|-
 +
|EU9+P || EU9 + og produktionsskolebaseret EUD || 1
 +
|-
 +
|EU9M || EU9 og mesterlære || 1
 +
|-
 +
|EU9P || EU9 og produktionsskolebaseret EUD || 1
 +
|-
 +
|EUV3 || Voksenelever fuldt forløb, ikke 1. del || 1
 +
|-
 +
|EUV3M || EUV3 og mesterlære || 1
 +
|-
 +
|EUV2 || Voksenelever standardiseret forløb, ikke 1. del || 2
 +
|-
 +
|EUV2M || EUV2 og mesterlære || 2
 +
|-
 +
|EUV1 || Voksenelever uden grundforløb og praktik || 3b
 +
|-
 +
|EU9+X || EU9+ og EUX ikke lige efter 9. (10) klasse || 4
 +
|-
 +
|EU9X || EUD9 og EUX lige efter 9. (10) klasse || 4
 +
|-
 +
|EUV3X || EUV3 og EUX || 4
 +
|-
 +
|EUV2X || EUV2 /EUV1 og EUX || 2+4
 +
|-
 +
|EU9+X+T || EU9+ og EUX ikke lige efter 9. (10) klasse og talent || 3a+4
 +
|-
 +
|EU9X+T || EUD9 og EUX lige efter 9. (10) klasse og talent || 3a+4
 +
|-
 +
|EUV3X+T || EUV3 og EUX og talent || 3a+4
 +
|-
 +
|EUV2X+T || EUV2 og EUX og talent || 3b+4
 +
|-
 +
|EUV1X+T || EUV1 og EUX og talent || 3b+4
 +
|-
 +
|EU9T || EUD9 og talentspor || 3a
 +
|-
 +
|EU9+T || EUD9+ og talentspor || 3a
 +
|-
 +
|EUV3T || EUV3 og talentspor || 3a
 +
|-
 +
|EUV2T || EUV2 og talentspor || 3b
 +
|-
 +
|EUV1T || EUV1 og talentspor || 3b
 +
|-
 +
|EU9+G || EU9+ og GYM ||
 +
|-
 +
|EUV2G || EUV2 og GYM || 
 +
|-
 +
|EUV1G || EUV1 og GYM ||
 +
|}
 +
;Bemærk forkortet forkortelser i tabellen ovenfor:
 +
: M = MEST
 +
: P = PREUD
 +
: X = EUX
 +
: T = TAL
 +
: G = GYM
 +
== Skemaer og elevtyper ==
 +
 +
{|border=1 ;style="margin: 0 auto; text-align: center;cellpadding="5" cellspacing="0"
 +
|+ Skema oversigt. Se uddannelsesordningen for detaljer
 +
|- bgcolor=lightgrey
 +
!Skeama !! Elevtyper
 +
|-
 +
| 1 || EU9, EU9+ og EUV3 elever
 +
|-
 +
| 2 ||  EUV1 og EUV2. Ved EUV1 skal praktikmål dog udelades.
 +
|-
 +
| 3a || Talentspor, unge + EUV3
 +
|-
 +
| 3b || Talentspor, voksen
 +
|-
 +
| 4 || EUX-elever
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
 +
=Links=
 +
*[http://www.handelsfagskolen.dk/for-virksomheder/elevtyper-efter-eud-reformen.aspx Handelsskolen elevtyper]
 +
[[Category:Uddannelsesordning 1205 V9]]
 +
[[Category:Version 9]]

Latest revision as of 09:24, 17 August 2016

Begrebet elevtyper

Fagrækken for den enkelte elev afhænger af elevens baggrund. Der er oprettet nogle såkaldte ”elevtyper”, som fortæller noget om elevens baggrund. Ved hjælp af disse elevtyper, bliver det muligt at få angivet den enkelte elevs fagrække. I oversigt 1 er angivet de elevtyper, der er oprettet i systemet. I første kolonne er angivet forkortelsen af elevtypen og i anden kolonne er der givet en uddybning af, hvad den enkelte elevtype betyder.

De forskellige elevtyper kan kombineres, eksempelvis en elev under 25 år direkte fra 9. kl. (EU9) som gerne vil tage talentsporet (TAL). En række af de forskellige eletypekombinationer kan efterfølgende grupperes, i og med en del af dem skal have samme fag på uddannelsen. I oversigt 2 er vist de forskellige kombinationer af elevtyper samt grupperingen af disse. I den sidste kolonne i oversigt 2 er angivet hvilket skema i uddannelsesordningen grupperingen hører under.

Af skemaerne 1-4 i uddannelsesordningen fremgår det hvilke fag den enkelte elevtype skal have. Oversigt 1 herunder angiver, hvordan disse elevtyper kan kombineres og efterfølgende grupperes. Grupperingen afhænger som sagt af, om de skal have samme fagrække.


I uddannelsesordningen har vi taget udgangspunkt i 4 fagrækker, og de er som følgende:

  • Skema 1: EU9, EU9+ og EUV3 elever
  • Skema 2: EUV1 og EUV2. Ved EUV1 skal praktikmål dog udelades.
  • Skema 3a: Talentspor, unge + EUV3
  • Skema 3b: Talentspor, voksen
  • Skema 4: EUX-elever

Oversigt 1: Elevtyper

Elevtyper oversigt
Elevtype Uddybning
EU9 Elever starter direkte fra 9. og 10. klasse. Grundforløbet varer et år.
EU9+ Elever under 25 år, der ikke kommer fra 9. eller 10. klasse, starter direkte på 2. del af grundforløbet,

der har en varighed på 20 uger.

EU9X EU9 elever, der kombinerer en erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen.
EU9X+ EU9+ elever der kombinerer en erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen. De starter direkte

på grundforløbets 2. del.

EUV1 Voksen-elever der skal have et standardiseret uddannelsesforløb for voksne. Uddannelsesforlø-

bet vil udelukkende bestå af et reduceret hovedforløb, og er således uden grundforløb og uden praktikuddannelse.

EUV2 Voksen-elever der skal have et standardiseret uddannelsesforløb for voksne. Uddannelsesforlø-

bet vil bestå af grundforløbets 2. del med en varighed op til 20. uger, samt et reduceret hovedforløb inklusiv praktikuddannelse med en maksimal varighed på 2. år.

EUV3 Voksen-elever, der skal have et uddannelsesforløb, der i omfang og varighed svarer til en erhvervsuddannelse

for unge, dog kun med grundforløbets 2. del. Praktikuddannelsens længde vil svare til praktikperioden for de unge.

EUX EUX
MEST Ny mesterlære: 1. år af uddannelsen foregår som praktisk arbejde hos mester. Eleven skal ikke

igennem det almindelige grundforløb på skole. Oplæringen hos mester eller i virksomheden erstatter grundforløbet.

PREUD Produktionsskolebaseret EUD, grundforløbet erstattes helt eller delvist af grundlæggende praktisk

oplæring på en produktionsskole – efter modellen om ny mesterlære. Den praktiske oplæ- ring afsluttes med en praktisk opgave, som indgår i den samlede vurdering af elevens kompetencer. Hovedforløbet gennemføres på normal vis.

TAL Talentspor med højniveauer i specialefag.
GYM For elever med en afsluttet gymnasial uddannelse indføres standardmeritter på alle de merkantile

uddannelser, så studenterne får merit for dele af grundforløbet og den studiekompetencegivende del af eux-forløbet samt for en del af praktikuddannelsen og skoleundervisningen i hovedforløbet.

Oversigt 2: Gruppering af elevtype

Oversigten viser de forskellige kombinationsmuligheder af elevtyper samt grupperingen af disse. Dvs. hvilke kombinationer har samme fagrække. Den sidste kolonne angiver hvilket skema i uddannelsesordningen grupperingen henhører til. Skemaet som der refereres til findes i d Uddannelses ordningen


Elevtyper oversigt
Elevtype Betegnelse Skema
EU9 EUD lige efter 9. (10) klasse 1
EU9+ EUD ikke lige efter 9. (10) klasse 1
EU9+M EU9 + og mesterlære 1
EU9+P EU9 + og produktionsskolebaseret EUD 1
EU9M EU9 og mesterlære 1
EU9P EU9 og produktionsskolebaseret EUD 1
EUV3 Voksenelever fuldt forløb, ikke 1. del 1
EUV3M EUV3 og mesterlære 1
EUV2 Voksenelever standardiseret forløb, ikke 1. del 2
EUV2M EUV2 og mesterlære 2
EUV1 Voksenelever uden grundforløb og praktik 3b
EU9+X EU9+ og EUX ikke lige efter 9. (10) klasse 4
EU9X EUD9 og EUX lige efter 9. (10) klasse 4
EUV3X EUV3 og EUX 4
EUV2X EUV2 /EUV1 og EUX 2+4
EU9+X+T EU9+ og EUX ikke lige efter 9. (10) klasse og talent 3a+4
EU9X+T EUD9 og EUX lige efter 9. (10) klasse og talent 3a+4
EUV3X+T EUV3 og EUX og talent 3a+4
EUV2X+T EUV2 og EUX og talent 3b+4
EUV1X+T EUV1 og EUX og talent 3b+4
EU9T EUD9 og talentspor 3a
EU9+T EUD9+ og talentspor 3a
EUV3T EUV3 og talentspor 3a
EUV2T EUV2 og talentspor 3b
EUV1T EUV1 og talentspor 3b
EU9+G EU9+ og GYM
EUV2G EUV2 og GYM
EUV1G EUV1 og GYM
Bemærk forkortet forkortelser i tabellen ovenfor
M = MEST
P = PREUD
X = EUX
T = TAL
G = GYM

Skemaer og elevtyper

Skema oversigt. Se uddannelsesordningen for detaljer
Skeama Elevtyper
1 EU9, EU9+ og EUV3 elever
2 EUV1 og EUV2. Ved EUV1 skal praktikmål dog udelades.
3a Talentspor, unge + EUV3
3b Talentspor, voksen
4 EUX-elever

Links