Difference between revisions of "6277 Projektstyring Uge 24 2016"

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search
m (Created page with "= Valgfrit Område-/Specialefag 6277 - Projektstyring = == Generel information om kurset, de praktiske ting mm. == [[Image:Pausetider_Mercantec.png|800px|right|thumb|Pausetider ...")
 
 
(One intermediate revision by one other user not shown)
Line 3: Line 3:
 
== Generel information om kurset, de praktiske ting mm. ==
 
== Generel information om kurset, de praktiske ting mm. ==
 
[[Image:Pausetider_Mercantec.png|800px|right|thumb|Pausetider Mercantec HOT data]]
 
[[Image:Pausetider_Mercantec.png|800px|right|thumb|Pausetider Mercantec HOT data]]
Faget køres på Mercantec i uge 50/2015
+
Faget køres på Mercantec i uge 24/2016
 
* Underviser:
 
* Underviser:
** Anders Dahl Valgreen
+
** Carsten Hedegaard
** Mobil: 23 43 41 30
+
** Mail: cahe@mercantec.dk
** Mail: adva@mercantec.dk
 
  
 
<br/>
 
<br/>
Line 26: Line 25:
 
<br/>
 
<br/>
  
=== Mandag & tirsdag ===
+
=== Mandag & onsdag ===
  
Kurset starter med et par dages arbejde omkring '''Projektarbejdsformen''':
+
Kurset starter med et par dages teori arbejde omkring '''Projektarbejdsformen''':
  
*[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/5/51/001_Projektarbejde_generelt_-_hvad_er_et_projekt.pdf PowerPoint - Projektarbejde generelt]
+
*Introduktion til projektstyring
**[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/a/a6/001_Projektarbejde_-_Projekt_-_Opgave.pdf Opgave - Projekt]
+
**Introduktion til PRINCE2
*[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/2/2e/002_Projektarbejde_-_Projektmodeller.pdf PowerPoint - Projektmodeller generelt]
 
**[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/5/5a/002_Projektarbejde_-_Modeller_-_Opgave.pdf Opgave - Modeller]
 
*[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/6/6b/003_Projektarbejde_-_Projektorganisation.pdf PowerPoint - Organisation, roller, interessenter]
 
**[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/6/62/003_Projektarbejde_-_Organisation_-_Opgave.pdf Opgave - Organisation]
 
*[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/8/8d/004_Projektarbejde_Typer_af_deltagere.pdf PowerPoint - Typer af projektdeltagere]
 
**[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/a/a9/004_Projektarbejde_-_Typer_-_Opgave.pdf Opgave - Typer]
 
*[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/9/9b/005_Projektarbejde_-_Projektstart.pdf PowerPoint - Projektstart]
 
**[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/8/84/005_Projektarbejde_-_Start_-_Opgave_A.pdf Opgave A - Start]
 
**[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/3/3e/005_Projektarbejde_-_Start_-_Opgave_B.pdf Opgave B - Start]
 
*[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/d/db/006_Projektarbejde_-_Test.pdf PowerPoint - Vurdering og testformer]
 
**[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/2/2d/006_Projektarbejde_-_Test_-_Opgave.pdf Opgave - Test]
 
*[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/2/2d/007_Projektarbejde_-_Kvalitet.pdf PowerPoint - Projektets kvalitet og din rolle]
 
**[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/0/06/007_Projektarbejde_-_Kvalitet_-_Opgave.pdf Opgave - Kvalitet]
 
*[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/f/fe/008_Projektarbejde_-_Projektm%C3%B8der.pdf PowerPoint - Projektmøder]
 
**[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/8/8d/008_Projektarbejde_-_M%C3%B8der_-_Opgave.pdf Opgave - Projektmøder]
 
*[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/6/6b/009_Projektarbejde_-_Forandringer.pdf PowerPoint - Forandringer]
 
**[http://mars.tekkom.dk/mediawiki/images/2/29/009_Projektarbejde_-_Forandringer_-_Opgave.pdf Opgave - Forandringer]
 
 
 
Efter afsnittet om Forandringer vil der være opsamling & evaluering på de første par dage.
 
 
 
Der vil være praktiske opgaver undervejs - prøv det af!
 
<br/>
 
 
<br/>
 
<br/>
  
=== Onsdag ===
+
*Kapitel oversigt
*Introduktion til projektstyring
+
**1 Indledning
**Hvad er PRINCE2?
+
**2 Principperne
**En kort introduktion til PRINCE2 af læreren!
+
**3 Introduktion til PRINCE2's temaer
 +
**4 Business Case
 +
**5 Organisation
 +
**6 Kvalitet
 +
**7 Planlægning
 +
**8 Risiko
 +
**9 Ændringer
 +
**10 Fremdrift
 +
**11 Introduktion til PRINCE2's processer
 +
**12 Start af et projekt
 +
**13 Ledelse af et projekt
 +
**14 Initiering af et projekt
 +
**15 Styring af en fase 
 +
**16 Styring af produktleverancer
 +
**17 Ledelse af en faseovergang
 +
**18 Afslutning af et projekt
 +
**19 Tilpasning af PRINCE2 til projektmiljøet
 
<br/>
 
<br/>
*Gruppearbejde - forbered en fremlæggelse til fredag:
+
*Gruppe arbejde/evaluering onsdag til torsdag/fredag:
**Gruppe 1: Kapitel 1-2, Indledning & gennemgang af alle Principperne
+
**I skal planlægge et større projekt og præsentere jeres projekt plan torsdag/fredag
**Gruppe 2: Kapitel 3-6, Introduktion til temaer samt gennemgang af temaerne Business case, Organisation samt Kvalitet
 
**Gruppe 3: Kapitel 7-10, Videre med gennemgang af temaerne Planlægning, Risiko, Ændringer & Fremdrift
 
**Gruppe 4: Kapitel 11-12, Introduktion til processerne, gennemgang af processerne samt Start af projekt
 
**Gruppe 5: Kapitel 13-15, Gennemgang af Ledelse og Initiering af et projekt samt Styring af en fase 
 
**Gruppe 6: Kapitel 16-18, Gennemgang af Styring af produktleverancer, Ledelse af en faseovergang samt Afslutning
 
**Gruppe 7: Kapitel 19, Gennemgang af Tilpasning af PRINCE2 til projektmiljøet samt eksempler på tilpasning
 
<br/>
 
*Krav og betingelser til gruppernes arbejde og til produktet:
 
**I har resten af onsdagen samt hele torsdagen til arbejdet
 
 
**Der skal forberedes præsentationsmateriale, f.eks. en PowerPoint, så gruppen kan fremlægge i 15-20 minutter
 
**Der skal forberedes præsentationsmateriale, f.eks. en PowerPoint, så gruppen kan fremlægge i 15-20 minutter
**Alle i gruppen starter med at læse alle de kapitler som gruppen skal lave præsentationsmaterialer til
 
**Gruppen holder herefter et møde og bliver enige om formatet på præsentationen, om omfanget, om hvem laver hvad og hvornår etc.
 
**Gruppens medlemmer går i gang med arbejdet - enten sammen eller individuelt
 
**Gruppen samles torsdag eftermiddag og sætter en præsentation sammen af de enkelte medlemmers afsnit eller ud fra et samarbejde
 
 
*** Husk at afprøve præsentationen - det er svært at få tiden til at passe ;-)
 
*** Husk at afprøve præsentationen - det er svært at få tiden til at passe ;-)
**Vigtigt: I skal alle prøve at finde gode og relevante eksempler at vise os andre, på brugen af jeres PRINCE2-emner, ude fra 'det virkelige liv'
 
***Dette giver klart den bedste forståelse af et forholdsvis stort og kompliceret emne!
 
<br/>
 
=== Torsdag ===
 
 
Der arbejdes videre i grupperne med PRINCE2, og på at få fremlæggelsen til fredag klar
 
<br/>
 
<br/>
 
 
=== Fredag ===
 
 
Fremlæggelse af gruppernes arbejde:
 
 
* Kl. 08.15 - Gruppe 1
 
* Kl. 08.35 - Gruppe 2
 
* Kl. 08.55 - Gruppe 3
 
* Kl. 09.15 - Gruppe 4
 
* Kl. 09.35 - Formiddagspause
 
* Kl. 10.00 - Gruppe 5
 
* Kl. 10.25 - Gruppe 6
 
* Kl. 10.45 - Gruppe 7
 
* Kl. 11.05 - Opsamling, evaluering & afslutning
 
* Kl. 11.25 - Go' weekend!
 
  
Karaktergivning bliver en fælles karakter til gruppen, givet af lærer og elever umiddelbart efter fremlæggelsen!
+
** Der vil også være en kort multibel choise test som vægter 50% af karakteren resten fra præsentationen
 
<br/>
 
<br/>
 
<br/>
 
<br/>

Latest revision as of 04:56, 13 June 2016

Valgfrit Område-/Specialefag 6277 - Projektstyring

Generel information om kurset, de praktiske ting mm.

Pausetider Mercantec HOT data

Faget køres på Mercantec i uge 24/2016

  • Underviser:
    • Carsten Hedegaard
    • Mail: cahe@mercantec.dk


Praktisk info:

  • I tilfælde af brand - se skiltningen
  • Rygning: Udenfor matriklen, nede ved gaden!
  • Toilet: Forefindes i gangen
  • ELEVPLAN bruges ved sygemelding - log ind og benyt SMS systemet. Se vejledning her!
  • Afdelingens telefonnummer 89 50 33 00


Introduktion, agenda, indhold mm.

Beskrivelsen af faget:


Mandag & onsdag

Kurset starter med et par dages teori arbejde omkring Projektarbejdsformen:

  • Introduktion til projektstyring
    • Introduktion til PRINCE2


  • Kapitel oversigt
    • 1 Indledning
    • 2 Principperne
    • 3 Introduktion til PRINCE2's temaer
    • 4 Business Case
    • 5 Organisation
    • 6 Kvalitet
    • 7 Planlægning
    • 8 Risiko
    • 9 Ændringer
    • 10 Fremdrift
    • 11 Introduktion til PRINCE2's processer
    • 12 Start af et projekt
    • 13 Ledelse af et projekt
    • 14 Initiering af et projekt
    • 15 Styring af en fase
    • 16 Styring af produktleverancer
    • 17 Ledelse af en faseovergang
    • 18 Afslutning af et projekt
    • 19 Tilpasning af PRINCE2 til projektmiljøet


  • Gruppe arbejde/evaluering onsdag til torsdag/fredag:
    • I skal planlægge et større projekt og præsentere jeres projekt plan torsdag/fredag
    • Der skal forberedes præsentationsmateriale, f.eks. en PowerPoint, så gruppen kan fremlægge i 15-20 minutter
      • Husk at afprøve præsentationen - det er svært at få tiden til at passe ;-)
    • Der vil også være en kort multibel choise test som vægter 50% af karakteren resten fra præsentationen



Undervisningsmaterialer, links mm.

Her er link til Mercantec HOT Data's Mercstor fællesdrev til kursusmaterialerne:

\\192.168.139.103\elev\Kurser\6277 Projektstyring

Log ind med domain\user mercstor\elev og adgangskoden Password1

Du skal vær på Mercantec HOT Datas netværk for at nå materialerne :-)

Her er diverse relevante links til PRINCE2 info:


Video-guides til PRINCE2 info: