Difference between revisions of "LUP Evalueringsformer"
m (→Vejledende karakterskala for Multiple Choice Quiz) |
m (→Ekspert niveau) |
||
Line 27: | Line 27: | ||
Eleven kan løse komplekse arbejdsopgaver og kan argumentere for valgte løsninger af opståede problemer. Der lægges vægt på evnen til at kunne bruge allerede opnåede kompetencer i en ny kontekst, på evnen til at arbejde med overblik og deltage i arbejdspladsens innovative processer. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til målrettet at kunne planlægge, tilrettelægge, udføre og evaluere arbejdsprocesserne således, at kvaliteten i processen og resultatet sikres. Endvidere lægges vægt på, at eleven kan vurdere og begrunde behovet for forbedringer af arbejdsprocesser, samt på at eleven kan kommunikere om sin faglighed i alle relevante sammenhænge. | Eleven kan løse komplekse arbejdsopgaver og kan argumentere for valgte løsninger af opståede problemer. Der lægges vægt på evnen til at kunne bruge allerede opnåede kompetencer i en ny kontekst, på evnen til at arbejde med overblik og deltage i arbejdspladsens innovative processer. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til målrettet at kunne planlægge, tilrettelægge, udføre og evaluere arbejdsprocesserne således, at kvaliteten i processen og resultatet sikres. Endvidere lægges vægt på, at eleven kan vurdere og begrunde behovet for forbedringer af arbejdsprocesser, samt på at eleven kan kommunikere om sin faglighed i alle relevante sammenhænge. | ||
− | + | ==Fag== | |
+ | # [[6223 Netværk I/Evaluering|Netværk I]] | ||
[[Category:LUPv9]] | [[Category:LUPv9]] |
Revision as of 08:26, 24 June 2016
Contents
Evalueringsformer
Grundlæggende anvendes der fire forskellige evalueringsformer:
- Quiz for eksempel Multiple Choice Quiz - MCQ.
- Mundtlig overhøring.
- Projekt opfyldelse.
- Dokumentation.
Vejledende karakterskala for Multiple Choice Quiz
Karakter | Begynder | Rutineret | Avanceret | Ekspert |
---|---|---|---|---|
12 | 85 - 100% | 90 - 100% | 93 - 100% | 95 - 100% |
10 | 75 - 84% | 80 - 89% | 83 - 89% | 88 - 94% |
7 | 61 - 74% | 66 - 79% | 75 - 82% | 80 - 87% |
4 | 51 - 60% | 56 - 65% | 65 - 74% | 70 - 79% |
02 | 45 - 50% | 50 - 55% | 56 - 64% | 61 - 69% |
00 | 25 - 44% | 30 - 50% | 25 - 55% | 40 - 60% |
-3 | <25% | <30% | <35% | <40% |
Mundtlig overhøring, projektopfyldelse og dokumentation
Evaluering og karaktergivning baseres på det niveau altså præsentationsstandard som den enkelt elev tager faget på. De enkelte niveauer er beskrevet herunder. (Uddrag fra Bekendtgørelsen om erhvervsuddannelser)
Begynderniveau
Eleven kan løse en opgave og udføre en aktivitet i en kendt situation eller ud fra en kendt problemstilling eller kan udføre en mere kompliceret aktivitet under vejledning. På dette niveau lægges der vægt på personlig kompetence til at sætte sig ind i uddannelsens fundamentale kundskabs- og færdighedsområder og kompetence til at udvikle ansvarlighed og grundlag for fortsat læring. På begynderniveauet grundlægges ligeledes selvstændighed i opgaveløsning.
Rutineret niveau
Eleven kan planlægge og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem i en rutinemæssig eller kendt situation og omgivelse, alene og i samarbejde med andre. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til selvstændigt at sætte sig ind i mere komplicerede problemstillinger og til at kommunikere med andre om løsningen heraf. Yderligere lægges vægt på fleksibilitet og omstillingsevne.
Avanceret niveau
Eleven kan vurdere et problem, kan planlægge, løse og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem også i ikke-rutinesituationer – alene eller i samarbejde med andre – under hensyn til opgavens art. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til at tage selvstændigt ansvar og vise initiativ samt kompetence til selv at formulere og løse faglige og sociale opgaver og problemer. Yderligere lægges vægt på kvalitetssans og kreativitet.
Ekspert niveau
Fag der er beskrevet på avanceret niveau, kan beskrives med følgende yderligere præstationsstandard, som er valgfri for eleverne: Ekspertniveau.
Eleven kan løse komplekse arbejdsopgaver og kan argumentere for valgte løsninger af opståede problemer. Der lægges vægt på evnen til at kunne bruge allerede opnåede kompetencer i en ny kontekst, på evnen til at arbejde med overblik og deltage i arbejdspladsens innovative processer. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til målrettet at kunne planlægge, tilrettelægge, udføre og evaluere arbejdsprocesserne således, at kvaliteten i processen og resultatet sikres. Endvidere lægges vægt på, at eleven kan vurdere og begrunde behovet for forbedringer af arbejdsprocesser, samt på at eleven kan kommunikere om sin faglighed i alle relevante sammenhænge.