Difference between revisions of "8606 - Service"

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search
(Dag 1 - Tirsdag)
(Dag 2 - Torsdag)
Line 114: Line 114:
 
     - Notér alle gruppens erfaringer med det valgte system
 
     - Notér alle gruppens erfaringer med det valgte system
  
=== Dag 2 - Torsdag ===
+
=== Dag 2 - Onsdag i uge 16 ===
  
 
  '''Tema: Afsluttende arbejde med Ticket systemerne samt præsentationer!'''
 
  '''Tema: Afsluttende arbejde med Ticket systemerne samt præsentationer!'''

Revision as of 16:56, 17 April 2017

Grundlæggende IT Service - del 1 & 2

width=300px | title=IT Service Picture }}

  • EUD - Data Hovedforløbsfag - 8606 - Service


Generel information om kurset, de praktiske ting mm.

Pausetider Mercantec HOT data
(Bemærk: AMU slutter først kl. 15.24
  • Faget køres næste gang på Mercantec i ugerne 16 & 18 2017


Undervisere

  • Anders Dahl Valgreen
    • Mobil: 23 43 41 30
    • Mail: adva@mercantec.dk
  • Per Mariager
    • Mobil:
    • Mail: pema@mercantec.dk


Praktisk info

  • I tilfælde af brand - se skiltningen
  • Rygning: Udenfor matriklen, nede ved gaden!
  • Toilet: Forefindes i gangen
  • Sygemelding:
    • Elever på erhvervsuddannelserne (EUD-elever):
      • Brug ELEVPLAN - log ind og benyt SMS systemet.
      • Se vejledning her!
    • AMU kursister bedes ringe til skolen eller sende en mail til underviseren
  • Afdelingens telefonnummer 89 50 33 00


Hvem deltager?

  • Præsentation af underviseren
    • Navn, baggrund og faglige interesser
  • Præsentation af kursister
    • Navn, firma, arbejdsopgaver i firmaet, forventninger til kurset ... :-)


Deltager forudsætninger

  • For elever på erhvervskole på et hovedforløb forudsættes det:
    • At man har gennemført Data Grundforløbet samt Data H1


Formålet med faget

  • Overblik over grundlæggende IT service
    • Du lærer bl.a. at:
      • levere en god kundeservice
      • instruere og servicere brugere i korrekt brug af it-systemer
      • vurdere og levere god kvalitet indenfor it service
      • strukturere servicearbejdet
      • opsøge relevante informationer i forbindelse med servicearbejde
      • anvende it 'ticket' systemer til at holde styr på opgaverne og arbejdsgangen
      • ... og en del mere!


Beskrivelsen af faget


Udvalgt hardware, software, operativ systemer mm.

  • Diverse IT Ticket systemer
  • Microsoft server og klient operativsystemer
  • Diverse HOT Data pc'er, Cisco switche & routere mv.


Og så til sidst det vigtige: At have det sjovt samtidigt! :-)

Arbejdsformer

  • Der skal arbejdes i mindre grupper af to til fire personer
  • Gruppedannelse: I bestemmer selv hvem i vil arbejde sammen med
  • Der bliver mest projektarbejde og selvstudier gennem de to forløb, del 1 og del 2


Grupper

Gruppe 1:

  • Deltagere skrives her!

Gruppe 2:

  • Deltagere skrives her!

Gruppe 3:

  • Deltagere skrives her!

Gruppe 4:

  • Deltagere skrives her!

Gruppe ... osv.

Lektionsplan

Bemærk: Programmet justeres løbende for at forbedre oplevelsen og udbyttet af kurset! Idéer modtages med tak :-)

Lektionsplan Service Uge 16 & 18 2017

Ugeoversigt

Dag 1 - Tirsdag i uge 16

Tema: Introduktion samt oplæg til projekt - Evaluér et selvvalgt "IT Ticket Service System!"
  - Introduktion og velkomst til kurset :-)
  - Introduktion til faget Service - hvad går det ud på?
  - Introduktion til projektarbejdet - evaluering af et IT Ticket system!
Praktik: Ticket System evaluering!
  - Vælg jer et IT Ticket System
    - Der skal vælges forskellige systemer pr. gruppe!
  - Byg jeres eget TestLab og afprøv det valgte system
    - Notér alle gruppens erfaringer med det valgte system

Dag 2 - Onsdag i uge 16

Tema: Afsluttende arbejde med Ticket systemerne samt præsentationer!
  - Grupperne arbejder videre hele formiddagen, tester og opsamler erfaringer
Præsentationer: Grupperne præsenterer Ticket systemerne for hinanden!
  - Lige før frokost skal der laves en præsentation
      - F.eks. en PowerPoint eller en praktisk demonstration af systemet
      - Fortæl om hvordan systemet er at arbejde med, om prisen, om erfaringer etc.
  - Lige efter frokost starter Gruppe 1 med at præsentere deres system for os andre
    - Der kan bruges et sted mellem 10 og 20 minutter til præsentationen
  - Så fortsætter Gruppe 2 osv.
  - Sidst på eftermiddagen ryddes der op og udstyr sættes på plads
  - Til sidst sendes en PDF-kopi af gruppens præsentation samt tekniske noter
    - Send til adva@mercantec.dk

Dag 3 - Tirsdag i uge 18

Tema: Program følger!

Dag 4 - Onsdag i uge 18

Tema: Program følger!



Virtualiseringsprogrammer - en oversigt

Her er en kort beskrivelse samt en installationsvejledning af følgende seks virtualiseringsprogrammer (lavet af elever på Serverteknologi I hold Oktober 2014):


Andre kilder til information omkring virtualisering:



Bøger til kurset

SafariBooksOnline


Indholdsfortegnelser over bøgerne til opslag under kurset

Index of MCSA 70-410 Cert Guide - Installing and Configuring Windows Server 2012 R2:

Index of MCSA 70-410 Cert Guide - Installing and Configuring Windows Server 2012 R2

Index of MCSA 70-411: Administering Windows Server 2012 R2:

Index of MCSA 70-411: Administering Windows Server 2012 R2

Index of MCSA 70-412 Study Guide - Windows Server 2012 R2 - Configuring Advanced Services:

Index of MCSA 70-412 Study Guide - Windows Server 2012 R2 - Configuring Advanced Services

Andre relevante links og tips til kurset

Microsoft Server2012 R2 links:


Udvid Server 2012 R2 evaluation periode
Hvis Windows 2012 R2 evaluation licensen er udløbet lukker serveren ned cirka en gang i timen. For at undgå det:

  1. Start en kommandoprompt som administrator. (Højre klik på CMD ikonet og vælg Run as administrator
  2. Kør kommandoen slmgr.vbs -rearm
  3. Genstart serveren


Ideer til ekstra øvelser og opgaver

Repetitionsøvelse med Cisco Packet Tracer


Byg herefter følgende netværk i packet tracer:

  • Router: 1841
  • Switch: 2960
PT Assignment

Til sidst skal alle netværksenhederne kunne ping'e hinanden!

Fejlfinding


Introduktion til TCP/IP, netværk og server fejlfinding


Packet Tracer fejlfindingsøvelser



Cisco Packet Tracer


Wireshark - et værktøj til at analysere datapakker på et netværk


Links samt tips og ideer til små testprogrammer til IT & netværk

  • NMAP portscanner software til netværk
    • NMAP er et kommandolinje baseret portscanner & analyse værktøj til netværk, som er specielt nyttigt i forbindelse med fejlfinding når der er services og firewalls involverede.
      • Husk dog at du aldrig må bruge værktøjet på firmanetværk uden at have indhentet tilladelse først, da det kan have store konsekvenser hvis det enten bruges forkert eller belastningen er en nødvendighed for at opnå et bestemt måleresultat.
    • Link: Den officielle NMAP.org side