Difference between revisions of "TAB/Thule Air base"

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search
m
m
Line 4: Line 4:
 
Denne aftale - som blev afvist af den [[Danmark|danske]] [[Ministeriet Thorvald Stauning III| besættelses regering]] - blev godkendt af den amerikanske præsident [[Franklin Delano Roosevelt|Franklin D. Rosevelt]] den [[7. juni]] [[1941]]. Aftalen blev godkendt på trods af den [[Danmark|danske]] [[Ministeriet Thorvald Stauning III|besættelses regerings]] protester med begrundelsen at [[Danmark]] var [[Besættelsen|besat]] og den [[Danmark|danske]] [[Ministeriet Thorvald Stauning III|regering]] derfor ikke var i stand til at varetage egne interesser.
 
Denne aftale - som blev afvist af den [[Danmark|danske]] [[Ministeriet Thorvald Stauning III| besættelses regering]] - blev godkendt af den amerikanske præsident [[Franklin Delano Roosevelt|Franklin D. Rosevelt]] den [[7. juni]] [[1941]]. Aftalen blev godkendt på trods af den [[Danmark|danske]] [[Ministeriet Thorvald Stauning III|besættelses regerings]] protester med begrundelsen at [[Danmark]] var [[Besættelsen|besat]] og den [[Danmark|danske]] [[Ministeriet Thorvald Stauning III|regering]] derfor ikke var i stand til at varetage egne interesser.
 
=== Under anden verdenskrig ===
 
=== Under anden verdenskrig ===
 +
[[Image:Bolero route.jpg|right|thumb|400px|Bolero Route from Canada to England during 2WW]]
 
Flyvemaskiner under anden verdenskrig, kunne ikke flyve turen fra USA til England i et stræk. Derfor var det nødvendigt at sejle dem, medmindre der kunne etableres flyvepladser undervejs til mellemlandinger.<ref>http://www.daileyint.com/flying/flywar4.htm</ref><ref>http://www.history.army.mil/books/wwii/Guard-US/ch20.htm</ref> Det førte til at der blev anlagt en landingsbane i [[Narssarssuaq]] i sydgrønland. Det første amerikanske fly landede på [[Narssarssuaq]] Air Base den [[24. januar]] [[1942]].  
 
Flyvemaskiner under anden verdenskrig, kunne ikke flyve turen fra USA til England i et stræk. Derfor var det nødvendigt at sejle dem, medmindre der kunne etableres flyvepladser undervejs til mellemlandinger.<ref>http://www.daileyint.com/flying/flywar4.htm</ref><ref>http://www.history.army.mil/books/wwii/Guard-US/ch20.htm</ref> Det førte til at der blev anlagt en landingsbane i [[Narssarssuaq]] i sydgrønland. Det første amerikanske fly landede på [[Narssarssuaq]] Air Base den [[24. januar]] [[1942]].  
  
Line 17: Line 18:
 
*[http://en.wikipedia.org/wiki/RAFU_Goose_Bay Goose Bay]
 
*[http://en.wikipedia.org/wiki/RAFU_Goose_Bay Goose Bay]
 
*[http://www.thuleairbase.dk/thule1.html Thule Air Base historie]
 
*[http://www.thuleairbase.dk/thule1.html Thule Air Base historie]
*http://www.ibiblio.org/hyperwar/AAF/I/index.html
 
 
== Henvisninger ==
 
== Henvisninger ==
 
<references>
 
<references>

Revision as of 12:28, 17 July 2009

Baggrund for oprettelsen af Thule Air base

Grønland blev afskåret fra at modtage forsyninger fra Danmark, da det nazistiske Tyskland besatte Danmark den 9. april 1940. Dette førte til at den danske ambassadør i Washington D.C. Henrik Kauffmann på årsdagen for Besættelsen den 9. april 1941 underskrev "Samarbejdsaftale for forsvaret af Grønland."[1]

Denne aftale - som blev afvist af den danske besættelses regering - blev godkendt af den amerikanske præsident Franklin D. Rosevelt den 7. juni 1941. Aftalen blev godkendt på trods af den danske besættelses regerings protester med begrundelsen at Danmark var besat og den danske regering derfor ikke var i stand til at varetage egne interesser.

Under anden verdenskrig

Bolero Route from Canada to England during 2WW

Flyvemaskiner under anden verdenskrig, kunne ikke flyve turen fra USA til England i et stræk. Derfor var det nødvendigt at sejle dem, medmindre der kunne etableres flyvepladser undervejs til mellemlandinger.[2][3] Det førte til at der blev anlagt en landingsbane i Narssarssuaq i sydgrønland. Det første amerikanske fly landede på Narssarssuaq Air Base den 24. januar 1942.



Narssarssuaq Air Base, som fik kodenavnet;

Bluie West One. Den 24. januar 1942 landede det første amerikanske fly i Narssarssuaq.

Eksterne henvisninger

Henvisninger

<references>