Difference between revisions of "FreePBX/Udvidede faciliteter"

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search
m
m (Konfiguration af Call-flows)
 
(13 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 1: Line 1:
 +
{|
 +
|-
 +
|
 
{{TOCright}}
 
{{TOCright}}
=System Recordings=
+
=Udvidede faciliteter=
 +
Udvidede faciliteter er de ''bygge-klodser'' hvormed et mere avanceret ''Call-flow'' system opbygges.
 +
==Call-flow==
 +
Call-flows - også kaldet kalds-flow på dansk - er det design der laves for at opbygge et telefonsystem til en organisation.
 +
===Design af Call-flows===
 +
Når man laver et Call-flow er det en god ide at designe det i opkaldets retning. Altså hvad skal der ske når kunden ringer op på vores hovednummer. Der skal foreksempel afspilles en '''"Velkommen til ..."'''
 +
besked.
 +
===Konfiguration af Call-flows===
 +
Efter at have designet Call-flowet skal det konfigureres. Dette foregår nemmest fra højre mod venstre. Altså bagfra.
 +
|-
 +
|
 +
[[Image:Asterisk IVR.png]]
 +
Eksempel på Call-Flow.
 +
;Incoming Routes:Kommer udefra. Fx. via ISDN eller IAX der viderestilles til IVR (husk DID ex. _2000)
 +
;Misc. Application:Lokalt nummer der viderestiller til IVR
 +
|-
 +
|}
 +
 
 +
==System Recordings==
 
System Recordings er typisk indtalte talebeskeder som for eksempel '''"Velkommen til Mercantec"''' eller '''"Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline'''"
 
System Recordings er typisk indtalte talebeskeder som for eksempel '''"Velkommen til Mercantec"''' eller '''"Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline'''"
 
*Sådan foretages [[/System Recording|System Recordings]]
 
*Sådan foretages [[/System Recording|System Recordings]]
=Announcement=
+
==Announcement==
 
En announcement er en talebesked der afspilles i telefonen. Talebeskeden der skal afspilles optages først med '''System Recordings'''.
 
En announcement er en talebesked der afspilles i telefonen. Talebeskeden der skal afspilles optages først med '''System Recordings'''.
 
*Se eksempel på oprettelse af [[/Announcement | Announcement]]
 
*Se eksempel på oprettelse af [[/Announcement | Announcement]]
=IVR=
+
==IVR==
 
Interactive Voice Response er en digital receptionist. For eksempel '''"Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline'''" hvorefter IVR'en vil viderestille opkaldet alt efter brugerens indtastning. Menubeskeden der skal afspilles optages først med '''System Recordings'''.
 
Interactive Voice Response er en digital receptionist. For eksempel '''"Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline'''" hvorefter IVR'en vil viderestille opkaldet alt efter brugerens indtastning. Menubeskeden der skal afspilles optages først med '''System Recordings'''.
 
*Se eksempel på oprettelse af [[/IVR | IVR]]
 
*Se eksempel på oprettelse af [[/IVR | IVR]]
=Queues=
+
==Queues==
 
I Queues eller køer kan man sætte opkald i kø indtil personalet er ledig til at tage opkaldet. I en Typisk kø får man periodisk at vide hvilket nummer i køen man er og der afspilles afstressende musak.  
 
I Queues eller køer kan man sætte opkald i kø indtil personalet er ledig til at tage opkaldet. I en Typisk kø får man periodisk at vide hvilket nummer i køen man er og der afspilles afstressende musak.  
 
*Se eksempel på oprettelse af [[/Queues | Queue]]
 
*Se eksempel på oprettelse af [[/Queues | Queue]]
  
=Incoming Routes=
+
==Incoming Routes==
 
Indgående opkald gennem trunks skal stilles videre til næste punt i kald-flowet.
 
Indgående opkald gennem trunks skal stilles videre til næste punt i kald-flowet.
*[Se eksempe på oprettelse af [[/Incoming Route|Incoming Route]]
+
*Se eksempe på oprettelse af [[/Incoming Route|Incoming Route]]
 +
==Trunks==
 +
Trunks er ind og ud gående opkald til FreePBX
 +
*Se eksempel på oprettelse af IAX2 trunk [[/IAX2|melleme hold-2 og hold-3]]
 +
 
 +
==Time Groups og Time Conditions==
 +
*En '''Time Condition''' er et tidsinterval
 +
*En '''Time Group''' er en samling af en eller flere '''Time Conditions'''
 +
===Eksempel===
 +
*Time condition 1 - Mandag til torsdag fra 08:00 til 16:00
 +
*Time condition 2 - fredag fra 08:00 til 14:30
 +
 
 +
*Time group "Åbningstider" anvender Time condition 1 og Time condition 2
 +
**Hvis en time condition er indenfor intervallet stilles videre til IVR
 +
**Hvis ingen time conditions er indenfor intervallet stilles videre til announcement "Kontoret er lukket - vores åbningstider er ..."
  
=Time Gropus/Conditions=
 
Time Conditions er viderestilling baseret på dato og tidspunkt. For eksempel '''"De har ringet udenfor normal ådningstid...'''"
 
*Se eksempel på oprettelse af [[Time Condition]]
 
  
 
[[Category:FreePBX]]
 
[[Category:FreePBX]]

Latest revision as of 12:37, 14 June 2017

Udvidede faciliteter

Udvidede faciliteter er de bygge-klodser hvormed et mere avanceret Call-flow system opbygges.

Call-flow

Call-flows - også kaldet kalds-flow på dansk - er det design der laves for at opbygge et telefonsystem til en organisation.

Design af Call-flows

Når man laver et Call-flow er det en god ide at designe det i opkaldets retning. Altså hvad skal der ske når kunden ringer op på vores hovednummer. Der skal foreksempel afspilles en "Velkommen til ..." besked.

Konfiguration af Call-flows

Efter at have designet Call-flowet skal det konfigureres. Dette foregår nemmest fra højre mod venstre. Altså bagfra.

Asterisk IVR.png Eksempel på Call-Flow.

Incoming Routes
Kommer udefra. Fx. via ISDN eller IAX der viderestilles til IVR (husk DID ex. _2000)
Misc. Application
Lokalt nummer der viderestiller til IVR

System Recordings

System Recordings er typisk indtalte talebeskeder som for eksempel "Velkommen til Mercantec" eller "Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline"

Announcement

En announcement er en talebesked der afspilles i telefonen. Talebeskeden der skal afspilles optages først med System Recordings.

IVR

Interactive Voice Response er en digital receptionist. For eksempel "Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline" hvorefter IVR'en vil viderestille opkaldet alt efter brugerens indtastning. Menubeskeden der skal afspilles optages først med System Recordings.

  • Se eksempel på oprettelse af IVR

Queues

I Queues eller køer kan man sætte opkald i kø indtil personalet er ledig til at tage opkaldet. I en Typisk kø får man periodisk at vide hvilket nummer i køen man er og der afspilles afstressende musak.

  • Se eksempel på oprettelse af Queue

Incoming Routes

Indgående opkald gennem trunks skal stilles videre til næste punt i kald-flowet.

Trunks

Trunks er ind og ud gående opkald til FreePBX

Time Groups og Time Conditions

  • En Time Condition er et tidsinterval
  • En Time Group er en samling af en eller flere Time Conditions

Eksempel

  • Time condition 1 - Mandag til torsdag fra 08:00 til 16:00
  • Time condition 2 - fredag fra 08:00 til 14:30
  • Time group "Åbningstider" anvender Time condition 1 og Time condition 2
    • Hvis en time condition er indenfor intervallet stilles videre til IVR
    • Hvis ingen time conditions er indenfor intervallet stilles videre til announcement "Kontoret er lukket - vores åbningstider er ..."