Difference between revisions of "FreePBX/Udvidede faciliteter"

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search
m (Undo revision 20160 by Heth (talk))
m (Konfiguration af Call-flows)
 
(8 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 14: Line 14:
 
|-
 
|-
 
|
 
|
[[Image:Asterisk IVR.png|600px|left|thumb|Eksempel på Call-flow]]
+
[[Image:Asterisk IVR.png]]
 +
Eksempel på Call-Flow.
 +
;Incoming Routes:Kommer udefra. Fx. via ISDN eller IAX der viderestilles til IVR (husk DID ex. _2000)
 +
;Misc. Application:Lokalt nummer der viderestiller til IVR
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
 +
 
==System Recordings==
 
==System Recordings==
 
System Recordings er typisk indtalte talebeskeder som for eksempel '''"Velkommen til Mercantec"''' eller '''"Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline'''"
 
System Recordings er typisk indtalte talebeskeder som for eksempel '''"Velkommen til Mercantec"''' eller '''"Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline'''"
Line 37: Line 41:
 
*Se eksempel på oprettelse af IAX2 trunk [[/IAX2|melleme hold-2 og hold-3]]
 
*Se eksempel på oprettelse af IAX2 trunk [[/IAX2|melleme hold-2 og hold-3]]
  
==Time Gropus/Conditions==
+
==Time Groups og Time Conditions==
Time Conditions er viderestilling baseret på dato og tidspunkt. For eksempel '''"De har ringet udenfor normal ådningstid...'''"
+
*En '''Time Condition''' er et tidsinterval
*Se eksempel på oprettelse af [[Time Condition]]
+
*En '''Time Group''' er en samling af en eller flere '''Time Conditions'''
 +
===Eksempel===
 +
*Time condition 1 - Mandag til torsdag fra 08:00 til 16:00
 +
*Time condition 2 - fredag fra 08:00 til 14:30
 +
 
 +
*Time group "Åbningstider" anvender Time condition 1 og Time condition 2
 +
**Hvis en time condition er indenfor intervallet stilles videre til IVR
 +
**Hvis ingen time conditions er indenfor intervallet stilles videre til announcement "Kontoret er lukket - vores åbningstider er ..."
 +
 
  
 
[[Category:FreePBX]]
 
[[Category:FreePBX]]

Latest revision as of 12:37, 14 June 2017

Udvidede faciliteter

Udvidede faciliteter er de bygge-klodser hvormed et mere avanceret Call-flow system opbygges.

Call-flow

Call-flows - også kaldet kalds-flow på dansk - er det design der laves for at opbygge et telefonsystem til en organisation.

Design af Call-flows

Når man laver et Call-flow er det en god ide at designe det i opkaldets retning. Altså hvad skal der ske når kunden ringer op på vores hovednummer. Der skal foreksempel afspilles en "Velkommen til ..." besked.

Konfiguration af Call-flows

Efter at have designet Call-flowet skal det konfigureres. Dette foregår nemmest fra højre mod venstre. Altså bagfra.

Asterisk IVR.png Eksempel på Call-Flow.

Incoming Routes
Kommer udefra. Fx. via ISDN eller IAX der viderestilles til IVR (husk DID ex. _2000)
Misc. Application
Lokalt nummer der viderestiller til IVR

System Recordings

System Recordings er typisk indtalte talebeskeder som for eksempel "Velkommen til Mercantec" eller "Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline"

Announcement

En announcement er en talebesked der afspilles i telefonen. Talebeskeden der skal afspilles optages først med System Recordings.

IVR

Interactive Voice Response er en digital receptionist. For eksempel "Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline" hvorefter IVR'en vil viderestille opkaldet alt efter brugerens indtastning. Menubeskeden der skal afspilles optages først med System Recordings.

  • Se eksempel på oprettelse af IVR

Queues

I Queues eller køer kan man sætte opkald i kø indtil personalet er ledig til at tage opkaldet. I en Typisk kø får man periodisk at vide hvilket nummer i køen man er og der afspilles afstressende musak.

  • Se eksempel på oprettelse af Queue

Incoming Routes

Indgående opkald gennem trunks skal stilles videre til næste punt i kald-flowet.

Trunks

Trunks er ind og ud gående opkald til FreePBX

Time Groups og Time Conditions

  • En Time Condition er et tidsinterval
  • En Time Group er en samling af en eller flere Time Conditions

Eksempel

  • Time condition 1 - Mandag til torsdag fra 08:00 til 16:00
  • Time condition 2 - fredag fra 08:00 til 14:30
  • Time group "Åbningstider" anvender Time condition 1 og Time condition 2
    • Hvis en time condition er indenfor intervallet stilles videre til IVR
    • Hvis ingen time conditions er indenfor intervallet stilles videre til announcement "Kontoret er lukket - vores åbningstider er ..."