Difference between revisions of "FreePBX/Udvidede faciliteter"
m (→Time Gropus/Conditions) |
m (→Konfiguration af Call-flows) |
||
(4 intermediate revisions by 2 users not shown) | |||
Line 16: | Line 16: | ||
[[Image:Asterisk IVR.png]] | [[Image:Asterisk IVR.png]] | ||
Eksempel på Call-Flow. | Eksempel på Call-Flow. | ||
− | ;Incoming Routes:Kommer udefra. Fx. via ISDN eller IAX der viderestilles til IVR | + | ;Incoming Routes:Kommer udefra. Fx. via ISDN eller IAX der viderestilles til IVR (husk DID ex. _2000) |
;Misc. Application:Lokalt nummer der viderestiller til IVR | ;Misc. Application:Lokalt nummer der viderestiller til IVR | ||
|- | |- | ||
Line 42: | Line 42: | ||
==Time Groups og Time Conditions== | ==Time Groups og Time Conditions== | ||
− | *En '''Time Condition | + | *En '''Time Condition''' er et tidsinterval |
− | *En '''Time Group er en samling af en eller flere '''Time Conditions''' | + | *En '''Time Group''' er en samling af en eller flere '''Time Conditions''' |
===Eksempel=== | ===Eksempel=== | ||
*Time condition 1 - Mandag til torsdag fra 08:00 til 16:00 | *Time condition 1 - Mandag til torsdag fra 08:00 til 16:00 | ||
Line 50: | Line 50: | ||
*Time group "Åbningstider" anvender Time condition 1 og Time condition 2 | *Time group "Åbningstider" anvender Time condition 1 og Time condition 2 | ||
**Hvis en time condition er indenfor intervallet stilles videre til IVR | **Hvis en time condition er indenfor intervallet stilles videre til IVR | ||
− | **Hvis ingen | + | **Hvis ingen time conditions er indenfor intervallet stilles videre til announcement "Kontoret er lukket - vores åbningstider er ..." |
− | |||
[[Category:FreePBX]] | [[Category:FreePBX]] |
Latest revision as of 12:37, 14 June 2017
Udvidede faciliteterUdvidede faciliteter er de bygge-klodser hvormed et mere avanceret Call-flow system opbygges. Call-flowCall-flows - også kaldet kalds-flow på dansk - er det design der laves for at opbygge et telefonsystem til en organisation. Design af Call-flowsNår man laver et Call-flow er det en god ide at designe det i opkaldets retning. Altså hvad skal der ske når kunden ringer op på vores hovednummer. Der skal foreksempel afspilles en "Velkommen til ..." besked. Konfiguration af Call-flowsEfter at have designet Call-flowet skal det konfigureres. Dette foregår nemmest fra højre mod venstre. Altså bagfra. |
|
System Recordings
System Recordings er typisk indtalte talebeskeder som for eksempel "Velkommen til Mercantec" eller "Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline"
- Sådan foretages System Recordings
Announcement
En announcement er en talebesked der afspilles i telefonen. Talebeskeden der skal afspilles optages først med System Recordings.
- Se eksempel på oprettelse af Announcement
IVR
Interactive Voice Response er en digital receptionist. For eksempel "Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline" hvorefter IVR'en vil viderestille opkaldet alt efter brugerens indtastning. Menubeskeden der skal afspilles optages først med System Recordings.
- Se eksempel på oprettelse af IVR
Queues
I Queues eller køer kan man sætte opkald i kø indtil personalet er ledig til at tage opkaldet. I en Typisk kø får man periodisk at vide hvilket nummer i køen man er og der afspilles afstressende musak.
- Se eksempel på oprettelse af Queue
Incoming Routes
Indgående opkald gennem trunks skal stilles videre til næste punt i kald-flowet.
- Se eksempe på oprettelse af Incoming Route
Trunks
Trunks er ind og ud gående opkald til FreePBX
- Se eksempel på oprettelse af IAX2 trunk melleme hold-2 og hold-3
Time Groups og Time Conditions
- En Time Condition er et tidsinterval
- En Time Group er en samling af en eller flere Time Conditions
Eksempel
- Time condition 1 - Mandag til torsdag fra 08:00 til 16:00
- Time condition 2 - fredag fra 08:00 til 14:30
- Time group "Åbningstider" anvender Time condition 1 og Time condition 2
- Hvis en time condition er indenfor intervallet stilles videre til IVR
- Hvis ingen time conditions er indenfor intervallet stilles videre til announcement "Kontoret er lukket - vores åbningstider er ..."