Difference between revisions of "FreePBX/Udvidede faciliteter"

From Teknologisk videncenter
Jump to: navigation, search
m
m
Line 1: Line 1:
 +
{|
 +
|-
 +
|
 
{{TOCright}}
 
{{TOCright}}
=System Recordings=
+
=Udvidede faciliteter=
 +
Udvidede faciliteter er de ''bygge-klodser'' hvormed et mere avanceret ''Call-flow'' system opbygges.
 +
==Call-flow==
 +
Call-flows - også kaldet kalds-flow på dansk - er det design der laves for at opbygge et telefonsystem til en organisation.
 +
===Design af Call-flows===
 +
Når man laver et Call-flow er det en god ide at designe det i opkaldets retning. Altså hvad skal der ske når kunden ringer op på vores hovednummer. Der skal foreksempel afspilles en '''"Velkommen til ..."'''
 +
besked.
 +
===Konfiguration af Call-flows===
 +
Efter at have designet Call-flowet skal det konfigureres. Dette foregår nemmest fra højre mod venstre. Altså bagfra.
 +
|-
 +
|
 +
[[Image:Asterisk IVR.png|600px|left|thumb|Eksempel på Call-flow]]
 +
|-
 +
|}
 +
==System Recordings==
 
System Recordings er typisk indtalte talebeskeder som for eksempel '''"Velkommen til Mercantec"''' eller '''"Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline'''"
 
System Recordings er typisk indtalte talebeskeder som for eksempel '''"Velkommen til Mercantec"''' eller '''"Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline'''"
 
*Sådan foretages [[/System Recording|System Recordings]]
 
*Sådan foretages [[/System Recording|System Recordings]]
=Announcement=
+
==Announcement==
 
En announcement er en talebesked der afspilles i telefonen. Talebeskeden der skal afspilles optages først med '''System Recordings'''.
 
En announcement er en talebesked der afspilles i telefonen. Talebeskeden der skal afspilles optages først med '''System Recordings'''.
 
*Se eksempel på oprettelse af [[/Announcement | Announcement]]
 
*Se eksempel på oprettelse af [[/Announcement | Announcement]]
=IVR=
+
==IVR==
 
Interactive Voice Response er en digital receptionist. For eksempel '''"Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline'''" hvorefter IVR'en vil viderestille opkaldet alt efter brugerens indtastning. Menubeskeden der skal afspilles optages først med '''System Recordings'''.
 
Interactive Voice Response er en digital receptionist. For eksempel '''"Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline'''" hvorefter IVR'en vil viderestille opkaldet alt efter brugerens indtastning. Menubeskeden der skal afspilles optages først med '''System Recordings'''.
 
*Se eksempel på oprettelse af [[/IVR | IVR]]
 
*Se eksempel på oprettelse af [[/IVR | IVR]]
=Queues=
+
==Queues==
 
I Queues eller køer kan man sætte opkald i kø indtil personalet er ledig til at tage opkaldet. I en Typisk kø får man periodisk at vide hvilket nummer i køen man er og der afspilles afstressende musak.  
 
I Queues eller køer kan man sætte opkald i kø indtil personalet er ledig til at tage opkaldet. I en Typisk kø får man periodisk at vide hvilket nummer i køen man er og der afspilles afstressende musak.  
 
*Se eksempel på oprettelse af [[/Queues | Queue]]
 
*Se eksempel på oprettelse af [[/Queues | Queue]]
  
=Incoming Routes=
+
==Incoming Routes==
 
Indgående opkald gennem trunks skal stilles videre til næste punt i kald-flowet.
 
Indgående opkald gennem trunks skal stilles videre til næste punt i kald-flowet.
 
*[Se eksempe på oprettelse af [[/Incoming Route|Incoming Route]]
 
*[Se eksempe på oprettelse af [[/Incoming Route|Incoming Route]]
  
=Time Gropus/Conditions=
+
==Time Gropus/Conditions==
 
Time Conditions er viderestilling baseret på dato og tidspunkt. For eksempel '''"De har ringet udenfor normal ådningstid...'''"
 
Time Conditions er viderestilling baseret på dato og tidspunkt. For eksempel '''"De har ringet udenfor normal ådningstid...'''"
 
*Se eksempel på oprettelse af [[Time Condition]]  
 
*Se eksempel på oprettelse af [[Time Condition]]  
  
 
[[Category:FreePBX]]
 
[[Category:FreePBX]]

Revision as of 05:54, 23 June 2011

Udvidede faciliteter

Udvidede faciliteter er de bygge-klodser hvormed et mere avanceret Call-flow system opbygges.

Call-flow

Call-flows - også kaldet kalds-flow på dansk - er det design der laves for at opbygge et telefonsystem til en organisation.

Design af Call-flows

Når man laver et Call-flow er det en god ide at designe det i opkaldets retning. Altså hvad skal der ske når kunden ringer op på vores hovednummer. Der skal foreksempel afspilles en "Velkommen til ..." besked.

Konfiguration af Call-flows

Efter at have designet Call-flowet skal det konfigureres. Dette foregår nemmest fra højre mod venstre. Altså bagfra.

Eksempel på Call-flow

System Recordings

System Recordings er typisk indtalte talebeskeder som for eksempel "Velkommen til Mercantec" eller "Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline"

Announcement

En announcement er en talebesked der afspilles i telefonen. Talebeskeden der skal afspilles optages først med System Recordings.

IVR

Interactive Voice Response er en digital receptionist. For eksempel "Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline" hvorefter IVR'en vil viderestille opkaldet alt efter brugerens indtastning. Menubeskeden der skal afspilles optages først med System Recordings.

  • Se eksempel på oprettelse af IVR

Queues

I Queues eller køer kan man sætte opkald i kø indtil personalet er ledig til at tage opkaldet. I en Typisk kø får man periodisk at vide hvilket nummer i køen man er og der afspilles afstressende musak.

  • Se eksempel på oprettelse af Queue

Incoming Routes

Indgående opkald gennem trunks skal stilles videre til næste punt i kald-flowet.

Time Gropus/Conditions

Time Conditions er viderestilling baseret på dato og tidspunkt. For eksempel "De har ringet udenfor normal ådningstid..."