FreePBX/Udvidede faciliteter

From Teknologisk videncenter
< FreePBX
Revision as of 20:58, 4 January 2016 by Adva (talk | contribs) (Eksempel)
Jump to: navigation, search

Udvidede faciliteter

Udvidede faciliteter er de bygge-klodser hvormed et mere avanceret Call-flow system opbygges.

Call-flow

Call-flows - også kaldet kalds-flow på dansk - er det design der laves for at opbygge et telefonsystem til en organisation.

Design af Call-flows

Når man laver et Call-flow er det en god ide at designe det i opkaldets retning. Altså hvad skal der ske når kunden ringer op på vores hovednummer. Der skal foreksempel afspilles en "Velkommen til ..." besked.

Konfiguration af Call-flows

Efter at have designet Call-flowet skal det konfigureres. Dette foregår nemmest fra højre mod venstre. Altså bagfra.

Asterisk IVR.png Eksempel på Call-Flow.

Incoming Routes
Kommer udefra. Fx. via ISDN eller IAX der viderestilles til IVR
Misc. Application
Lokalt nummer der viderestiller til IVR

System Recordings

System Recordings er typisk indtalte talebeskeder som for eksempel "Velkommen til Mercantec" eller "Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline"

Announcement

En announcement er en talebesked der afspilles i telefonen. Talebeskeden der skal afspilles optages først med System Recordings.

IVR

Interactive Voice Response er en digital receptionist. For eksempel "Tryk 1 for salg eller Tryk 2 for Hotline" hvorefter IVR'en vil viderestille opkaldet alt efter brugerens indtastning. Menubeskeden der skal afspilles optages først med System Recordings.

  • Se eksempel på oprettelse af IVR

Queues

I Queues eller køer kan man sætte opkald i kø indtil personalet er ledig til at tage opkaldet. I en Typisk kø får man periodisk at vide hvilket nummer i køen man er og der afspilles afstressende musak.

  • Se eksempel på oprettelse af Queue

Incoming Routes

Indgående opkald gennem trunks skal stilles videre til næste punt i kald-flowet.

Trunks

Trunks er ind og ud gående opkald til FreePBX

Time Groups og Time Conditions

  • En Time Condition er et tidsinterval
  • En Time Group er en samling af en eller flere Time Conditions

Eksempel

  • Time condition 1 - Mandag til torsdag fra 08:00 til 16:00
  • Time condition 2 - fredag fra 08:00 til 14:30
  • Time group "Åbningstider" anvender Time condition 1 og Time condition 2
    • Hvis en time condition er indenfor intervallet stilles videre til IVR
    • Hvis ingen time conditions er indenfor intervallet stilles videre til announcement "Kontoret er lukket - vores åbningstider er ..."