Samfundsfag

From Teknologisk videncenter
Revision as of 13:58, 14 June 2009 by Heth (talk | contribs) (New page: = Identitietsdannelse i det senmoderne samfund = * 1: Hvad er en norm? ** Forventet adfærd, for eksempel at tage skoene af før man går ind. * 2: Hvad er en fast forankret norm? ** En us...)
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Jump to: navigation, search

Identitietsdannelse i det senmoderne samfund

  • 1: Hvad er en norm?
    • Forventet adfærd, for eksempel at tage skoene af før man går ind.
  • 2: Hvad er en fast forankret norm?
    • En uskreven regel, for eksempel er det en fast forankret norm at begge forældre deltager i opdragelsen af børn.
  • 3: Hvad er værdier og sociale roller?
    • Sociale roller: Et sæt af forventninger tilknyttet en bestemt position i det sociale system. For eksempel rejser man sig for den ældre dame i bussen.
    • Værdier: ???
  • 4: Hvad er identitet?
    • Selvidentitet: Det indre. (Hvem er jeg) måden vi opfatter os selv på
    • Socialidentitet: Det ydre. Hvordan ser vi andres identitet. (En gruppe af mænd ældre dame)
    • Personligidentitet: Den måde vi tror på andre ser en på. (Hvad jeg tror andre tænker om mig)
  • 5: Hvad er social sanktion?
    • Uskrevne regler for at "straffe" eller belønne personer der overtræder eller holder normerne. For eksempel mobning til elever med det forkerte tøj på.
  • 6: Hvad er socialisation?
    • At leve efter de normer og regler der i samfundet omkrig os. (Nogle mener at mange fremmede socialiserer for lidt)
  • 7: Hvorfor ønsker man at blive socialiseret?
    • For at ligne de andre, at være en del af gruppen.
  • 8: Hvad er forskel på primær og sekundær socialisation.
    • Primær: Uformelt, Følelsesladet, uskrevne regler. For eksempel, familie, venner. (Man er sig selv blandt vennerne)
    • Sekundær: Formelt, skrevne regler. For eksempel skole, arbejde. (Man har et ansvar overfor kunder/chef/kollegaer)
  • 9: Hvad er den sociale arv.
    • At man gentager forældrenes arv. ( Nogle bryder deres sociale arv ved at være vanebryder. fx. Kate)
  • 10: Hvad siger statestikken om den sociale arv:
    • Forhold mellem forældrenes erhverv og børnenes uddannelse:
      • Børn af forældre med uddannelse er bedre uddannet end børn af forældre uden uddannelse.
  • 11: Hvad er en gruppe?
    • De miljøer hvor i vi færdes. Jeg er i en gruppe på skolen en anden blandt vennerne.
  • 12: Hvad er forskellen mellem en medlemsskabsgruppe og en referencegruppe:
    • En referencegruppe er ikke så konkret som en medlemsskabsgruppe dvs. familie, omgangs-kreds arbejdskammerater o.l.
  • 13: Hvad er primærgrupper (affektivitets-dominerede) og sekundærgrupper (Instrumentalitets-dominerede)
    • Primærgrupper: Ansigt-til-ansigt. Kender hinanden og er knyttet til hinanden. (Venner, familie) (Med følelser)
    • Sekundærgrupper: Opstået frivilligt, holdes sammen af fælles mål. For eksempel håndboldklubben. (Uden følelser)